مدیر گروه تفسیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
تحقق منویات قرآنی رهبر انقلاب عامل دستیابی به عدالت و بصیرت است
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: همه انسانها باید به آگاهی و بصیرت برسند و ما منبعی مهمتر، مناسبتر، عمیقتر و جذابتر از قرآن نداریم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام سیدعلیاکبر حسینی، مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن تشریح معنای تدبر در قرآن در کلام رهبر معظم انقلاب، توصیههای معظمله به فراگیر شدن این موضوع در جامعه را مسألهای راهبردی برای رسیدن همه انسآنها به آگاهی، عدالت و بصیرت دانست.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص سهگانه حفظ، قرائت و تدبر در قرآن از منظر رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: افق رهبر معظم انقلاب با توجه به اینکه ایشان جزء معدود دانشمندانی هستند که علاوه بر جایگاه رهبری نظام، به عنوان یک محقق قرآنی نیز معروف هستند، افقی علمی و دقیق است.
مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: امام خمینی(ره) معلم حقیقی همه امت بودند و معلم معنوی همه آزدایخواهان شدند و به عقیده بنده بارزترین ویژگی مرحوم امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اهتمام به آموزههای قرآنی است.
توصیههای رهبر معظم انقلاب، منبعث از قرآن است
وی افزود: منشأ این توصیه جدید رهبر معظم انقلاب که تاکید فراوانی بر آن دارند را باید در قرآن جستوجو کنیم؛ قرآن کریم هدف از بعثت پیامبران را احیای قسط و عدل با کمک همه مردم میداند؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند».
حجتالاسلام حسینی خاطرنشان کرد: قرآن کریم وقتی رسالت پیامبران علیهمالسلام را معرفی میکند، میفرماید که ما آنها را فرستادیم تا همه انسآنها و نه فقط حاکمان و شبکه مدیران فرهنگی و سیاسی نظام و حکومت به دنبال تحقق قسط و عدل باشند، بلکه همه مردم باید در تحقق این هدف شرکت جدی داشه باشند.
وی بیان کرد: یکی از وجوه تمایز بسیار مهم اندیشههای لیبرالیستی و نظام اسلامی، همین مسأله است، زیرا آنها در راهبردها و استراتژی خود این گونه عمل میکنند که تنها نظام سیاسی متکفل تامین امنیت و عدالت و سایر حوزهها است، اما اندیشه اسلامی که کاملا متناسب و منطبق با حقیقت انسان است، مخالف این نظر است.
پژوهشگر علوم قرآنی گفت: اسلام در این مسأله معتقد است که اهداف و رسالت انبیاء وقتی در تحقق عدالت و آرمآنهای اسلامی عملی میشود که ما دنیا و آخرت را در یک توازی معنادار و تعالیبخش داشته باشیم که نهتنها نظامهای سیاسی، بلکه همه انسانها به آزادی برسند و از رهگذر آنها همه در تحقق عدالت و آرمآنهای انسانی شریک باشند.
نیل همه انسآنها به آزادی، عدالت و بصیرت در پرتوی تدبر در قرآن
وی تصریح کرد: بر این اساس این دغدغه رهبر معظم انقلاب یک منشأ قرآنی دارد و آن این است که همه انسآنها باید به آگاهی و بصیرت برسند و ما منبعی مهمتر، مناسبتر، عمیقتر و جذابتر از قرآن نداریم. توصیه به تدبر درقرآن کریم، توصیه به آگاهی فراگیری است که تضمینکننده اهداف متعالی انسان است.
این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: بر این اساس توصیه رهبر معظم انقلاب به تدبر در قرآن کریم، توصیهای بسیار راهبردی و دقیق است و ایشان بارها و بارها این مطلب را تکرار کردهاند، با این نگاه باید دید که جامعه ما عملاً از تدبر در قرآن چه تعریفی دارد و محافل انس با قرآن ما تا چه حد تضمینکننده این هدف والاست.
وی اظهار کرد: تدبر فراگیر در جامعه نیاز به برنامههای بسیار جدیتر از مراسم امروزه قرآنی جامعه ما دارد، به نظر میرسد که برغم تلاشهای انجام گرفته و با وجود توصیههای فراوان رهبر معظم انقلاب در امور قرآنی، هنوز ساز و کار لازم برای آن تدبر فراگیر، یعنی فهم و بهرهگرفتن از آموزههای قرآنی در سطح عموم هنوز فراهم نشده است.
مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: کماکان صبغه شکلی، قرائت، تجوید و خوشخوانی، صوت و لحن و مانند آنها بر تدبر در قرآن برتری دارد و به نسبت آن بسیار پررنگتر است، البته بخشی زیرساختهای ایجاد این تحول بزرگ، توصیههایی است که رهبر معظم انقلاب در بحث تدبر در قرآن کریم دارند.
حجتالاسلام حسینی ضمن تشریح مراحل بعدی برای عملیاتی شدن بحث تدبر در قرآن در جامعه خاطرنشان کرد: همافق شدن نهادهای فرهنگی با این نگاه و تلقی عمیق و دقیق از آن و تامین هزینهای لازم، مراحلی است که باید گام به گام پیموده شود تا ما به آن مقصد والا یعنی فراگیر شدن تدبر در قرآن کریم نائل شویم.
وی بیان کرد: در رابطه با مفهوم تدبر در قرآن کریم در لغت و خاستگاه معنایی که این واژه دارد با منظور و خواسته رهبر معظم انقلاب از طرح فراگیر شدن انس و تدبر با قرآن کریم اندکی اختلاف نظر است. برخی تدبر را فهم متوسط و نهچندان تخصصی میدانند که معظمله در توصیههای خود همین معنا را مد نظر دارند.
این پژوهشگر علوم قرآنی تبیین کرد: در نگاهی دیگر برخی تدبر را بالاترین حد ارتباط با قرآن کریم میدانند، یعنی انس با قرآن را از روخوانی، روانخوانی، قرائت و تلاوت تعریف میدانند تا بالاترین مرحله آن که تدبر در قرآن باشد که مراحل قبل خود مقدمهای برای ارسیدن به این مرحله است.
قرائت بدون تدبر قرآن هم مفید است
این مدرس حوزه و دانشگاه تشریح کرد: ما با قرائت و خواندن یک متن به درک سطحی از یک متن میرسیم، در مورد قرآن به خاطر ارزش و عظمت و نورانیتی که این کلام الهی دارد، قرائت بدون توجه به معنا هم دارای ثواب و عملی پسندیده است و روایات فراوانی حتی در زمینه نگاه کردن به خطوط قرآن نیز داریم که دارای ثواب است.
وی اشاره کرد: نباید در مورد قرآن بگوییم که خواندن بدون توجه به معنا در مساجد به صورت فرهنگ شده است و جای تأسف دارد، بلکه این نشاندهنده میزان اهتمام مردم ما به تلاوت این کتاب الهی است، اما باید دقت کرد که این نحوه تلاوت ما را به اهداف تدبر در قرآن نمیرساند./9191/د102/ی
ارسال نظرات