۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۱۸۶۰۸۲

انتشار یازدهمین شماره حاشیه

خبرگزاری رسا ـ یازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی حاشیه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
ماهنامه حاشيه 11

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی حاشیه به مدیر مسؤولی علی­اکبر رشاد ویژه شوال و ذی العقده از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

 

در بخش «مکتوب ماه» عناوین «حوزه­اندیشی؛ طلاب جوان، انسجام گفتمانی»، «تحقیق در متن تحصیل» و «چرا همین­جا استاده­ایم؟» را می­خوانیم.

  

عناوین «اخبار مهم جهان اسلام»، «یاد اندیشه: وقف مکتب»، «گزارش ماه: تعطیلات به شکل کنونی، لطمه بزرگی است» ، «گزارش ماه: طلبه­های غیر عرب به تبلیغ می­رفتند»، «گزارش: تابستان؛ بدون تعطیلی»، «یاد ماه: درس خواندن فقط (خواندن) نیست!»، «گزارش: می­خواستم دروغ­های علامه امینی را بر ملا کنم اما ...»، «گزارش برگزیده: حاج­اقا! شأن روحانیت» را در بخش «اخبار ماه» مطالعه می­کنیم.

 

«می­خواستم دروغ­های علامه امینی را بر ملا کنم اما ...» گزارشی از سرگذشت یک مستبصر ایرانی است، در قسمتی از این متن می­خوانیم:‌ «از دوران دبیرستانم هرچه درباره واقعه غدیر فکر می­کردم، توجیه نمی­شدم، از اهل سنت می­پرسیدم و آنها می­گفتند که این جریان رخ داده، اما رخداد آن به خاطر خصومت میان صحابه و امیرمؤمنان بوده است.

 

شروع کردم به ورق زدن خلاصه کتاب الغدیر علامه امینی و آن را به پایان رساندم. من نهایت مردانگی و شخصیت و نهایت بزرگی را در خلیفه اول می­دانستم، اما وقتی الغدیر شرح زندگی حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها را می­خواندم و احادیث از صحاح اهل سنت را می ­خواندم می­گقتم چقدر توهین نوشته است و همه این کتاب­ها جعلی و دروغی­اند. در آن مدت نمی­توانستم نماز بخوانم، از هردو مذهب بدم آمده بود فقط به قصد اینکه دست علامه امینی را رو کنم و بگویم همه این روایات جعلی­اند، شروع کردم همه روایات را (نزدیک 250 حدیث و روایت) را در دفترم نوشتم تا از منابع صحیح بخاری آنها را رد کنم.

 

متأسفانه ترجمه تاریخ طبری وجود نداشت؛ فقط به صحیح بخاری و صحیح مسلم بسنده کردم؛ من در زمانی که آدرس و روایات را در کتابها جست­وجو می­کردم، یک کلمه نبود که به دروغ از کتابهای اهل سنت در کتاب الغدیر آمده باشد.»

 

در بخش «استاد ماه» عنوان «احساس مفید بود، طلبه را مصمم و پرانگیزه می­­کند» بررسی شده است.

 

«مثل صفورا، مثل خدیجه»، «همراهان صبور»، «هاجر باشیم یا ...»، « منزل ما یک حوزه کوچک است»، «پیوند آسمان و زمین»، «لباس اندازه»، «معرفی کتاب»، «کلید­های موفقیت در زندگی طلبگی» و «موانع شادابی خانواده» عناوینی هستند که در بخش «آرمان آینده» بررسی شده است.

 

در قسمت «معرفی کتاب» به معرفی سه کتاب «تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث»، «خانه آفتاب»، «سیره ستاره­ها» پرداخته شده است.

 

در بخش معرفی کتاب «خانه آفتاب» می­خوانیم: «کمتر کتابی تاکنون به چاپ رسیده که به طور مستقیم خانواده­های طلبه­ها را مورد خطلاب قرار دهد و توصیه­های کاربردی برای زندگی خانوادگی بهتر را گوشزد کند. کتاب «خانه آفتاب» این کار خطیر را برای نخستین بار برعهده گرفته است. سرکار خانم نصرت رضایی آغوئی که از مشاوران برجسته حوزه خانواده و مراکز دیگر روان­شناختی و مشاوره­ای به فعالیت در زمینه مشاوره و تدریس و تحقیق مشغول هستند، این کتاب را به سفارش معاونت تهذیب حورزه علمیه و در ذیل این 10 فصل تدوین کرده است:‌ «کلیاتی درباره خانواده»، «نگرشی بر زندگی طلبگی»، «روابط عاطفی همسران»، «تواضع، توجه و زندگی اسان»، «ارتباط با خویشاوندان»، «اقتصاد و اشتغال»، «تحصیل در خانواده طلبه»، «تبلیغ و سازگاری با آن»، «زی طلبگی در روابط اجتماعی» و «معنویت در خانواده طلبه».

 

این کتاب که بر اساس منابع معتبر و تجارب گران­بهایی نگاشته شده، بسیاری از پرسش­های مخاطب خود را در حوزه مسائل خانواده طلبه پاسخ می­گوید.

این کتاب را نخستین بار انتشارات باران حکمت، در زمستان 1391 چاپ کرده است».

 

در بخش «طلبه ماه» عناوین «شعر ماه: تبلیغ متمرکز، تبلیغ منتشر»، «مهارت ماه: کدامین استاد»، «مهارت ماه: عطر شهادت را پراکنده کنید» را می خوانیم.

 

«آن مرد با کتاب آمد»، «استاد گران­قدر»، «پیشنهاد حاشیه» عناوینی هستند که در بخش « کتاب ماه مطالعه می­کنیم.

 

«با اهالی حاشیه: یادی از آیت­الله نجفی» عنوان پایانی این مجله است که در بخش «آخر ماه» آمده است.

 

یازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی حاشیه در 52 صفحه و با قیمت هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راهی بازار نشر شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات