۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۸۶۱۴۵
آیت‌الله بوشهری:

کمیته بررسی راهکارهای بهره‌مندی متقابل حوزه و یونسکو تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه خواستار تشکیل کمیته دائمی بررسی راهکارهای بهره‌مندی متقابل حوزه و سازمان جهانی یونسکو شد و گفت: می‌توان براساس منطق، بیان روشن و فهمی که در کشورهای اسلامی وجود دارد، برای انتقال پیام تشیع، فرهنگ‌سازی کرد.
ديدار سفير و نماينده دائم ايران در سازمان جهاني يونسکو با مدير حوزه هاي علميه کشور ديدار سفير و نماينده دائم ايران در سازمان جهاني يونسکو با مدير حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز در دیدار محمدرضا مجیدی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان جهانی یونسکو خواستار تشکیل کمیته دائمی بررسی راهکارهای بهره‌مندی متقابل حوزه و یونسکو در کشور شد.

 

وی با اشاره به اظهار تأسف نماینده ایران در سازمان یونسکو مبنی بر تأسیس دیرهنگام معاونت بین‌الملل حوزه، گفت: حوزه مصمم است و می‌خواهد حرفش را که حرف حق، دین، اهل بیت‌(ع) و تشیع است به دنیا منتقل کند، اما هر چیزی راهکار و ابزار مناسب خود را می‌طلبد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مکتب اهل بیت‌(ع) سالیان متمادی در عصر غیبت که به ظاهر انقلابی هم نبوده، وجود داشته و علما و فقها در انتقال پیام دین اسلام تلاش‌هایی هم داشته‌اند، اما اکنون مشکل ما تنها جهان غرب نیست، ما حتی پیام تشیع را نتوانستیم به جهان اسلام منتقل کنیم.

 

وی در تبیین این موضوع به شرایط ناگوار قاهره اشاره کرد و گفت: مصر کشوری فرهنگی است و دلبستگی به اهل بیت‌(ع) در آن با توجه به سابقه طولانی حکومت فاطمیان هست، اما هنوز به سبب مانع‌تراشی‌های دشمنان نتوانستیم جای پایی برای تبیین فرهنگ اهل بیت‌(ع) در آنجا داشته باشیم.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه می‌توان براساس منطق، بیان روشن و فهمی که در کشورهای اسلامی وجود دارد، فرهنگ‌سازی کرد و از همان دریچه‌ای که آنها مفاهیم فرهنگی را دریافت می‌کنند، پیام تشیع را منعکس کرد، خواستار همکاری سفیر دائم ایران در یونسکو در این زمینه شد.

 

وی خطاب به سفیر ایران در یونسکو افزود: شما با توجه به سابقه خود در آن سازمان به ما بگویید که حوزه چه مفاهیمی را در بسته‌های ارزنده می‌تواند آماده کرده و ارائه دهد، اما باید بدانیم که در سازمان یونسکو چه جنسی خریدار دارد و چه مطلبی را می‌توان در آنجا عرضه کرد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه تبیین ظرفیت‌های علمی و فرهنگی مکتب اهل بیت‌(ع) و عرضه ایده‌های آن بزرگواران را ضروری دانست و گفت: جهان را می‌شود براساس نگاه اهل بیت‌(ع) اداره کرد، همان‌طور که اگر عهدنامه مالک اشتر در یک تراز مناسب ارائه شود، یک شیوه مناسب برای اداره کشور است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین بر استفاده از شخصیت‌ها و مراجع علمی کشورمان ایران تأکید کرد و افزود: شخصیت‌های بالفعلی مانند علامه حسن‌زاده آملی در کشور هستند که در عرصه‌هایی غیر از علوم حوزوی به ویژه در علم نجوم تبحر دارند که باید به جهانیان معرفی شوند.

 

وی ارائه موضوعات پژوهشی حوزه در سازمان جهانی یونسکو را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی پیش‌رو عنوان و اظهار کرد: آماده‌ایم موضوعات پژوهشی را که زمینه عرضه آنان به سازمان یونسکو موجود است در قالب پایان‌نامه‌های مناسب با مشورت شما فراخوان دهیم تا در این سازمان ثبت و عرضه شود.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری خواستار تشکیل کمیته دائمی بررسی راهکارهای بهره‌مندی متقابل حوزه و یونسکو برای تحرک حوزه در این زمینه شد و گفت: از حوزه بخواهید که در عرصه‌های مورد نیاز حرفش را بزند؛ اگرچه ظرفیت مناسب است اما اگر کسی سراغ آن را نگیرد حوزویان در مسائل مختلف ورود پیدا نمی‌کنند.

 

وی طرح موضوعات و بحث‌هایی که با صلح جهانی مرتبط را نیز ضروری دانست و با اشاره به دیدار خود با نماینده سازمان جهانی صلیب سرخ در ایران، مطرح کرد: در آن دیدار گفتم که پیام اسلام پیام صلح است و اگر این پیام به دنیا منعکس شود جنگی در نمی‌گیرد که نیاز باشد به مجروحان کمک کنید.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط لازم، در ارتباط دائم با حوزه باشید و نکاتی که ضروری می‌دانید باید از سوی حوزویان پیگیری شود مطرح کنید و ما هم سعی می‌کنیم مجموعه‌ای از طلاب فاضل، جوان و با تحصیلات حوزوی و دانشگاهی برای حل این موضوعات بسیج شوند./920/پ202/ج

ارسال نظرات