۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۱۸۶۲۳۴
آیت الله شبستری:

مدرک‌گرایی آفت مراکز دانشگاهی کشور شده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: متأسفانه مدرک‌گرایی تبدیل به آفتی بزرگ در مراکز دانشگاهی کشور شده است، اگر نگرش به علم‌آموزی در دانشگاه تعالی باشد، دانشگاه بستری برای تکامل است.
آيت الله مجتهدشبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عصر روز گذشته در همایش تجلیل از برگزیدگان علمی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اهمیت علم از دیدگاه قرآن و عترت اظهار داشت: هیچ دین و مکتبی به اندازه اسلام بر کسب علم و دانش تأکید نکرده است.


وی با بیان این‌که آیات فراوانی در خصوص اهمیت کسب علم آمده است، خاطرنشان کرد: همه علوم ارزشمند هستند، اما برخی از علوم هستند که دارای فضیلت و شرافت بیشتری است، از دیدگاه مبانی اسلام و توصیه‌های ائمه اطهار(ع) علوم طبیعی، فقه و اخلاق سه علم برتر هستند.


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت علم طب از دیدگاه اسلام گفت: در روایات اسلامی نیز داریم که هر فردی یک نفر را نجات دهد جامعه را نجات داده است، به عبارت دیگر جامعه‌ای سالم است که دارای جسم و روح سالم باشد، از این روست که علم پزشکی در میان سایر علوم اشرفیت دارد.


آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود فلسفه خلقت انسان را تکامل و کسب علم را بسیار بافضیلت دانست و تصریح کرد: علم به خودی خود، هدف نیست، بلکه ابزاری برای انسان شدن و تکامل شخصیت است، بنابراین کسی که علم آموزی می کند باید از کسالت دوری کند و با جدیت به کسب مدارج عالی اخلاقی و معرفتی تلاش کند.


امام جمعه تبریز با بیان این‌که مدرک‌گرایی هنر نیست، بلکه هنر آنست که کسب دانش زمینه‌ای برای تقرب به درگاه الهی باشد، گفت: متأسفانه مدرک‌گرایی تبدیل به آفتی بزرگ در مراکز دانشگاهی کشور شده است، اگر نگرش به علم‌آموزی در دانشگاه تعالی باشد، دانشگاه بستری برای تکامل است.


وی کسب علم را موجب زنده شدن دل‌ها و تقویت جسم و روح انسان داانست و با اشاره به این‌که هدف از کسب دانش، مدرک گرایی و رسیدن به پست و مقام نیست، تصریح کرد: دانشجویان باید تلاش کنند در کنار تحصیل، تهذیب نفس را هم مد نظر قرار داده و با قرآن انس داشته باشند.


آیت الله شبستری در پایان با اشاره به این نکته که دانشجویان بهتر است در شبانه روز، ساعاتی را به مطالعه تفسیر قرآن بپردازند، گفت: اگر تحصیل علم با تهذیب نفس همراه باشد، هیچ فایده‌ای به حال خود فرد و جامعه نخواهد داشت./935/پ203/س

ارسال نظرات