۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۸۶۷۱۲
کارشناس مسائل خانواده؛

پنهان‌کاری کانون خانواده را ناامن می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده و استاد دانشگاه گفت: خانمی که همسرش را در حال پیامک زدن می‌بیند و بعد متوجه می‌شود که او همه پیام‌هایش را پاک می‌کند، اعتماد به او را از دست می‌دهد و حتی چند دقیقه دیر آمدن او به خانه را نمی‌تواند قبول کند، این ناامنی فکری می‌تواند کانون خانواده را از بین ببرد.
پنهان‌کاری کانون خانواده را ناامن می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم افخم‌السّادات حسینی، استاد دانشگاه و مشاور دانشجویان، در برنامه صدف که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی از مشکلاتی که در روابط زوجین به خصوص زوجین جوان پیش می‌آید؛ سوءظن است.

وی بیان داشت: گاهی اوقات خانم‌ها خیلی نگران روابط همسرشان در خارج از خانه هستند، با گسترش وسایل ارتباطی ممکن است که بعضی از این سوءظن‌ها درست باشد اما بسیاری از آن‌ها ناروا است.

وی ادامه داد: اما واقعاً این سوءظن‌ها از کجا پیدا می‌شوند و چگونه باید با آن‌ها برخورد کرد؟ بحث سوءظن تعریف گسترده‌ای دارد؛ همان طور که از اسمش پیدا است، سوءظن به معنای گمان بد است یعنی در تعریف می‌گویند شما دارید بد گمانی می‌کنید، گاهی اوقات می‌توان گفت که این گمان واقعی است؛ یعنی حدسی است که از یک واقعیت برخاسته است.

این کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: گاهی سوءظن از شنیدن خبر ناگواری در خارج از خانه نشأت می‌گیرد، در حالی که این خبر، هیچ دلیل و نشانه‌ای در خانه و در روابط همسر ندارد، این اشتباه است و به آن وسواس فکری می‌گویند که باید حتماً درمان شود و اگر پیشرفت کند، زن یا مرد به همه چیز مشکوک و بد بین می‌شوند، اما گاهی زن یا مرد حدود الهی را رعایت کرده و به همسرش وفادار است و باز هم به او سوءظن می‌رود.

وی افزود: زوج‌های بدگمان، حتی یک سلام و علیک ساده همسر را نیز بهانه می‌کنند و چنین گرفتاری فکری، ناروا است و باید درمان شود که پرداختن و دامن زدن به آن، برای خانواده و رابطه زوجین، خطرناک است.

خانم حسینی اظهار داشت: گاهی ریشه‌های این گمان، در رفتار یک طرف از زوجین است، یعنی خانمی که می‌گوید چرا همسر من دو تا موبایل دارد و من از یکی از آن‌ها بی‌خبر بوده‌ام؟ یا اینکه چرا هنگام جواب دادن به گوشی‌اش از خانه خارج می‌شود؟ در اینجا، رفتار مرد است که باعث سوءظن زن می‌شود.

وی ادامه داد: مردی که گوشی‌اش را به راحتی روی میز می‌گذارد و بیرون می‌رود این فضا را برای همسرش ایجاد می‌کند که در این گوشی هیچ خبری نیست، اما پنهان کاری‌ها، مخفی کاری‌ها و جواب دادن تلفن، دور از چشم همسر، خبر از رابطه‌ای می‌دهد که ممکن است بنیان یک خانواده را برای همیشه سست کند.

این مشاور تربیتی بیان داشت: با این همه باید عمل همسر نیز عاقلانه باشد، یعنی حتی اگر این سوءظن به یقین تبدیل شد، باید تصمیماتش عاقلانه باشد، نه عجولانه و خشن، بعضی افراد با عجله و اقدام زود هنگام، دنیا را به آخر رسیده می‌بینند و وضع را از چیزی که هست، بدتر می‌کنند، در حالی که می‌توان بهتر و عاقلانه‌تر با این رابطه برخورد کرد.

این کارشناس مسائل تربیتی در پایان اظهار داشت: ولی باید بدانیم مردانی که این ناامنی را ایجاد می‌کنند، شاید دیگر هرگز نتوانند اعتماد را به خانه و شریک خود برگردانند، خانمی که همسرش را در حال پیامک زدن می‌بیند و بعد متوجه می‌شود که او همه پیام‌هایش را پاک می‌کند، اعتماد به او را از دست می‌دهد و حتی چند دقیقه دیر آمدن او به خانه را نمی‌تواند قبول کند، این ناامنی فکری می‌تواند کانون خانواده را از بین ببرد./9194/پ202/ن

ارسال نظرات