۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۸۶۷۳۹

چند خبر کوتاه از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

خبرگزاری رسا ـ بازدید اعضای شورای روابط عمومی مراکز حوزوی از دو خبرگزاری، جشن ازدواج 91 طلبه خواهر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، هشدار نسبت به تحقیر نظام خانواده، ورود دشمنی‌های فرهنگی به حریم خانه‌ها، بخشی از اخبار حوزه‌های علمیه خواهران است.
بازديد اعضاي شوراي روابط عمومي مراکز حوزوي از دو خبرگزاري
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، بازدید اعضای شورای روابط عمومی مراکز حوزوی از دو خبرگزاری، جشن ازدواج 91 طلبه خواهر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، هشدار نسبت به تحقیر نظام خانواده، ورود دشمنی‌های فرهنگی به حریم خانه‌ها، بخشی از اخبار حوزه‌های علمیه خواهران در روز چهار‌شنبه 17 مهر 1392 است.
ادامه اخبار این حوزه به شرح زیر است:
بازدید اعضای شورای روابط عمومی مراکز حوزوی از دو خبرگزاری
اعضای شورای روابط عمومی مراکز حوزوی از خبرگزاری‌های شبستان و ایکنا و موسسه امام موسی صدر بازدید کردند.
در این بازدیدها که با حضور مدیران روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه انجام شد، اعضای شورا با نحوه فعالیت این خبرگزاری‌ها آشنا و خواستار ارتقاء تعامل میان این مراکز حوزوی و موسسات مورد بازدید شدند.
در جریان دیدار اعضای شورای روابط عمومی مراکز حوزوی از خبرگزاری‌های ایکنا و شبستان، حجت‌الاسلام علی مولایی مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سخنانی ضمن انتقاد از نوع نگاه خبرگزاری‌های مستقر در پایتخت به مراکز حوزوی، گفت: این خبرگزاری‌ها به مراکز حوزوی کشوری موجود در قم،‌ نگاهی استانی دارند و اهمیت چندانی برای اخبار مربوط به این مراکز قائل نیستند، در صورتی که مهم‌ترین اخبار فرهنگی و دینی کشور در قم تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از رسانه‌ها فاقد کارشناسان زبده دینی در بخش‌های مرتبط با دین، اندیشه و حوزه هستند، افزود: لازمه پربار کردن سرویس‌های مرتبط با این موضوعات حضور کارشناسانی حوزوی در رسانه‌ها به منظور پشتیبانی و تغذیه فکری و اصولی است.
همچنین حجت‌الاسلام سیدحسن طیب‌حسینی مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران در بازدید از خبرگزاری شبستان ضمن مطلوب ارزیابی کردن فعالیت‌های این خبرگزاری گفت: یکی از ظرفیت‌های مناسب خبرگزاری شبستان که می‌توان از آن بهره برد دعوت کارشناسان حوزوی و اساتید حوزه برای تبیین مسایل مختلف دینی و اخلاقی است که این شورا آمادگی خود را برای معرفی و رایزنی با اساتید اعلام می‌دارد.
وی در ادامه گفت: رسالت اصلی خبرگزاری شبستان، اطلاع‌رسانی از مساجد و نحوه عملکرد روحانیون و نیز انتقال تجربیات دست‌اندرکاران مساجد به یکدیگر است که امیدواریم شبستان در این خصوص اقدام جدی‌تری داشته باشد.
در بازدید اعضای شورای روابط عمومی مراکز از موسسه امام موسی صدر نیز حورا صدر، فرزند امام موسی صدر، با تأکید بر این که نگاه امام موسی صدر، محدود به منطقه خاصی نبود، اظهار داشت: فعالیت‌های داخلی امام موسی صدر با دیدی باز و خارج از مرزها و در عرصه بین‌المللی صورت می‌گرفت.
علی جعفرآبادی، مسئول روابط عمومی موسسه امام موسی صدر در بخش دیگری از این نشست، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، تصریح کرد: این موسسه از 10 سال پیش به طور رسمی، با هدف ترجمه و نشر آثار امام موسی صدر تشکیل شده است.
وی با بیان این که به علت فعالیت‌‌های میدانی و اجتماعی امام موسی صدر، اکثر مطالب موجود گفته‌هایشان است، یادآور شد: موسسه امام موسی صدر تا کنون موفق به ارائه بیش از 50 محصول شامل کتاب‌های امام موسی صدر، در رابطه با معرفی افکار و شخصیت ایشان، نرم‌افزارهای طراحی شده صوتی و تصویری و ... شده است.
وی با اشاره به برخی از محصولات ارائه شده توسط موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، اظهار داشت: در کنار فعالیت‌های صورت گرفته، کارهای دیگری چون برگزاری نشست‌های اندیشه و عمل برگزار می‌گردد. هدف از برگزاری چنین برنامه‌هایی، تبیین اندیشه امام موسی صدر با نگاهی نو است.
جشن ازدواج 91 طلبه خواهر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد
همزمان با ایام ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) جشن تبریک ازدواج 91 طلبه خواهر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید مهدی ابطحی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در این مراسم که سه‌شنبه شب در مهدیه اصفهان برگزار شد، گفت: این جشن به خواهران طلبه‌ای که از اول ذی‌حجه سال گذشته تا اول ذی حجه امسال ازدواج کرده‌اند، اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه این سومین سال برگزاری برنامه تبریگ جشن ازدواج طلاب شهر اصفهان است، افزود: در مدارس علمیه سایر شهرستان‌های تابعه استان اصفهان این برنامه به صورت جداگانه اجرا می‌شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان از حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به عنوان بهترین الگو برای زوج‌های جوان یاد کرد و گفت: اگر زوج‌های جوان این بزرگواران را الگوی خود قرار دهند، در زندگیشان کدورتی رخ نخواهد داد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون سبک زندگی اسلامی گفت: طلاب باید سعی کنند زندگی مشترک را بر پایه سبک زندگی اسلامی بنا کنند.
صدیقه بهشتی معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان اصفهان نیز گفت: هدف از برگزاری این جشن احیای سنت حسنه ازدواج و تشویق طلاب به ازدواج است که امیدواریم به یاری خداوند و لطف حضرت مهدی(عج) طلاب ما در پناه حق سعادتمند شوند.
وی افزود: 1600 طلبه خواهر در شهر اصفهان در پنج پایه تحصیلی سطح دو در حال تحصیل هستند که از این تعداد 91 نفر در طول یک سال گذشته ازدواجشان به ثبت رسیده است.
هشدار نسبت به تحقیر نظام خانواده
مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه برادران استان اصفهان نسبت به افزایش تحقیر نظام خانه و خانواده هشدار داد.
حجت‌‌الاسلام نیلی‌پور نویسنده، محقق و مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه برادران استان اصفهان در مراسم جشن ازدواج طلاب خواهر استان اصفهان که سه‌شنبه شب 16 مهر در مهدیه اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از مباحثی که در دنیای امروز اتفاق افتاده و موج آن اتفاق منفی به جامعه ما نیز رسیده است تحقیر نظام خانه و تحقیر خانواده است.
وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، شوق ازدواج و تشکیل خانواده و پیوند وسیعی که باید بین اعضای خانواده باشد نسبت به ده سال گذشته فروکش کرده است.
وی با اشاره به ارزش‌های یک جامعه اسلامی شیعی ادامه داد: با وجود آن که در چنین جامعه‌ای زندگی می‌کنیم می‌بینیم که به راحتی گسیختگی و یا گسستگی فرهنگی در نظام خانواده و تحقیر خانه اتفاق افتاده است.
حجت‌الاسلام نیلی‌پور با بیان اینکه غرب شعار نظم نوین جهانی را برای تحمیل خواسته‌های خود مطرح کرده است، اضافه کرد: یکی از لازمه‌های تحقق این شعار، از سر راه برداشتن دیوارهای خانه و خانواده است.
وی از خانواده به عنوان صاحب یک فرهنگ و یک سنگر در برابر رسوخ و ورود فرهنگ غربی یاد کرد و افزود: وقتی که روایات دوره آخرالزمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم یکی از سفارشات اکید اهل بیت(ع) دقت در حفظ خانه و نظام خانواده است.
مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه برادران استان اصفهان با اشاره به اینکه در روایات یکی از علائم آخرالزمان کمرنگ شدن حیا ذکر شده است، گفت: در جوامع اسلامی یکی از فضائل اخلاقی که کمتر دیده می‌‌شود صفت حیا است در حالی که وقتی به روایات مراجعه می‌کنیم می‌بینیم از حیا عنوان اسباب قوام دین یاد شده است.
وی با اشاره به تاکید روایات بر حفظ حریم خانواده اظهار داشت: در گذشته محیط خانواده محیط امنی بود، اما امروز دیوارهای خانواده برداشته است و فرد از طریق ماهواره و اینترنت به یک دنیای بزرگ متصل است.
حجت‌‌الاسلام نیلی‌پور با بیان اینکه بشریت نظام خانواده را تخریب کرد و آن را زیر چرخ تکنولوژی از میان برد، گفت: ما باید به احترام به خانه و خانواده و روابط و صمیمیتی که در خانواده وجود دارد، باز گردیم.
وی با اشاره به ترویج نظام چندمادری با افزایش زنان کارمند و سپردن تربیت کودکان به زنانی دیگر، اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند افتخار نکنید به اینکه تعداد زنان کارمند افزایش یافته است.
مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه برادران استان اصفهان این پدیده را موجب تضاد در تربیت کودکان دانست و ادامه داد: در این صورت اگر سه نسل را در کنار هم قرار دهیم متوجه شکاف شخصیتی در میان آنان ‌خواهیم شد.
دشمنی‌های فرهنگی به حریم خانه‌ها وارد شده است
نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج گفت: دشمنی‌های فرهنگی با پیچیدگی‌های بسیار وارد حریم خانه‌ها شده است.
حجت‌الاسلام محمدمهدی حسینی همدانی سخنانی در جمع مسئولین و طلاب حوزه علمیه خواهران استان البرز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران این استان بیان داشت: مقام معظم رهبری از حوزه علمیه خواهران به عنوان یک پدیده عظیم یاد می‌کند.
امام جمعه شهرستان کرج با اشاره به سابقه تاسیس حوزه علمیه خواهران به صورت محدود در قبل از انقلاب اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی زمینه و فضا برای این مجمع نورانی توسعه یافت و این نهاد جایگاه خود را پیدا کرد.
وی با تاکید بر دستاوردها و برکات فراوان حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: در زمان گذشته در میان خواهران کسانی را داشتیم که به مقام اجتهاد رسیدند و مجتهده شدند، مانند بانو امین که یکی از شخصیت‌های بی‌نظیر این عرصه است.
نماینده ولایت فقیه در استان البرز به تفاوت برنامه‌ریزی آموزشی حوزه علمیه خواهران و برادران اشاره نمود و افزود: مسؤولیت‌های زندگی خانم‌ها موجب می‌شود برنامه‌ریزی آموزشی خاصی با توجه به نیازسنجی لازم، برای آنها تدوین شود.
وی تصریح کرد: زمان تحصیل طلاب خواهر باید کوتاه‌تر باشد ولی یادگیری معارف الهی را با دقت و عمق بیشتری دنبال کنند.
حجت‌الاسلام حسینی همدانی وظیفه اصلی طلاب را خودسازی دانست و افزود: اگر نخست به خودسازی پرداخته شود، جایگاه ویژه‌ای نصیب انسان می‌شود. سپس باید در بعد علمی و اخلاقی و خانواده بیشتر تلاش کرد.
وی با اشاره به حضور برخی بانوان مبلغ فاقد تخصص حوزوی که مجالس خانگی را اداره می‌کنند تاکید کرد: مسئولین برای طلاب خواهر دوره‌های کاربردی را برنامه‌ریزی و برگزار کنند تا آنها بتوانند برای جامعه مفیدتر باشند.
امام جمعه کرج افزود: امروز جنگ فیزیکی به جنگ نرم مبدل شده است. دشمنی های فرهنگی با پیچیدگی های منحصر به خود وارد خانه‌ها شده است. خانواده‌ها اسلامی و شیعه هستند ولی در فهم معارف غنی نیستند.
وی با تاکید دوباره بر اهمیت رشد معنوی و کسب فضایل اخلاقی گفت: متأسفانه برخی اوقات دیده می‌شود که بعد معنوی در افراد ضعیف است. فرصت را نباید از دست داد.
حجت‌الاسلام حسینی همدانی گفت: عمر، قدرت فهم و... ، سرمایه و امانت‌های الهی هستند که در اختیار انسان قرارداده شده است.
وی گفت: ما وظیفه داریم معارف الهی را فرا بگیریم، در زندگی خود پیاده کنیم و پس از آن تعلیم دهیم، تا دیگران از عمل ما متأثر شوند./9191/پ203/ن
ارسال نظرات