۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۸۶۸۶۸

کمک های نظامی آمریکا به مصر چرا و چگونه؟

خبرگزاری رسا ـ دولت مصر سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به شکل وسایل یدکی و تکمیلی دریافت می‌کند.
ژنرال السيسي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، پایگاه خبری دویچه وله از جزئیات کمک های نظامی آمریکا به مصر خبر داد. کمک هایی که روز پیش، آمریکا مصر را تهدید به قطع آنها کرده است.

میزان کمک های سالانه آمریکا در حدود 1.5 میلیارد دلار است که حدود 1.3 میلیارد دلار آن از طریق کمک نظامی و ما بقی این مبلغ از راه های دیگر به مصر وارد می شود.

آمریکا با اعطای سالانه 3.1 میلیارد دلار کمک نظامی، از نیروهای مسلح مصر حمایت می‌کند. از سال 1979 که مصر با اسرائیل قرارداد آشتی امضا کرد، این کمک مرتبا به سوی مصر جاری شده است.

به عقیده ناظران سیاسی معلوم نیست قطع یا کاهش این کمک‌ها تا کجا بتواند سردمداران مصر را به تجدیدنظر در رفتارشان وادار کند. نباید فراموش کرد که مصر با بودجه‌ای که از آمریکا دریافت می‌کند، تنها قادر است از شرکت‌های آمریکایی نیازهای ارتشی خود را خریداری کند.

به نظر روزنامه واشنگتن پست، آمریکا می‌تواند تحویل هلیکوپترهای نظامی آپاچی را متوقف کند. دولت مصر این هلیکوپترها را به بهای 820 میلیون دلار 4 سال پیش سفارش داده اما هنوز تحویل نگرفته است.

تحویل ندادن این هلیکوپترها به مصر می‌تواند اقدامی نمادین باشد که جدیت آمریکا را نشان دهد. قطع صدور وسایل یدکی نیز می‌تواند سران مصر را در تنگنا قرار دهد.

 

وابستگی ارتش مصر به تسلیحات آمریکایی

دولت مصر سالانه بیش از 100 میلیون دلار به شکل وسایل یدکی و تکمیلی دریافت می‌کند. با این کمک‌هاست که ارتش مصر می‌تواند اسلحه و مهمات و همچنین جنگنده‌های ساخت آمریکا را برای عملیات نظامی آماده نگه دارد. اگر آمریکا این کمک را متوقف کند، بی‌تردید ضربه شدیدی بر ارتش مصر وارد می‌آید که سایر یاوران مصر، مانند عربستان سعودی و کویت و امارات نیز قادر به جبران آن نیستند. این سه کشور عربی پس از کودتای نظامی در مصر، با اعطای 12 میلیارد دلار کمک به مصر موافقت کردند.

ظاهرا ایالات متحده قصد ندارد فشاری چنین سنگین بر مصر وارد کند. بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن پست، صدور وسایل یدکی ارتش و همچنین برنامه‌های آموزش نظامی ارتشیان مصر، ادامه خواهد یافت. به علاوه نیروهای مسلح مصر همچنان مجاز هستند که در صحرای سینا آزادانه فعالیت کنند. در این منطقه که در همسایگی رژیم صیهونیستی قرار دارد، ارتشیان مصر با گروه‌های تروریستی در نبرد هستند.

واقعیت این است که آمریکا در قبال دولت کودتایی مصر بر سر یک دو راهی دشوار قرار گرفته است؛ از سویی قصد ندارد یکی از مهم ترین متحدان خود را در دنیای عرب از دست بدهد، و از سوی دیگر نمی‌تواند به عنوان قدرتی جهانی به ظاهر سازی بر اجرای تعهدات بین المللی در حفظ صلح و ثبات، بی‌اعتنا باشد./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات