۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۰۹۰

چند خبر کوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ آش سرخ پشت پا عنوان نمایشی است که با اجرای آن از فردا بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه کلید می‌خورد.
حوزه هنري

بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه از فردا کلید می‌خورد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نمایش «آش سرخ پشت پا» به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری؛ مدرس بازیگری و کارگردانی در حوزه هنری کرمانشاه، آغازگر بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه خواهد بود.

این نمایش فردا در دو نوبت 15 و 17 در تماشاخانه ماه حوزه هنری به مدت 60 دقیقه اجرا می‌شود.

آش سرخ پشت پا از تهران برای حضور در بخش مسابقه بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه برگزیده شده است.

از میان 175 نمایش بخش‌های استعدادهای جوان و فعالان، 13 نمایش برای حضور در بخش مسابقه این جشنواره انتخاب شدند.

لازم به ذکر است، از 13 نمایش فوق 5 نمایش از بخش فعالان و توسط حسین پارسایی، مهرداد رایانی مخصوص و سیدجوان روشن و 8 نمایش از بخش استعدادهای جوان توسط حسین علی شوندی، محمود صابری، حسن خلیلی فر، مهدی مشهور و سیدجواد روشن بازبینی و انتخاب شده اند.

بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 22 تا 29 مهرماه به دبیری رحمت امینی در حوزه هنری برگزار و برگزیدگان در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی و از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

نجفی: تنوع موضوع در جشنواره هنر جوان آزادی عمل به هنرمند می‌دهد

یکی از راه یافتگان در بخش حجم ششمین جشنواره «هنر جوان» گفت: موضوعات جشنواره هنر جوان مناسبتی نیستند و این حس و حال بهتری برای انجام کار به هنرمند می‌دهد.

سمانه نجفی در خصوص ششمین جشنواره تجسمی هنر جوان گفت: در بخش حجم با موضوع خانواده در جشنواره شرکت کردم؛ از خاتم کاری در کار استفاده کردم با این ایده که سنت و مدرن را در کار تلفیق کنم.

این هنرمند با اشاره به این‌که جشنواره هنر جوان سبب ایجاد رقابت می‌شود گفت: حتی اگر اثر ارسالی به جشنواره جز برگزیدگان نباشد با این حال جشنواره سبب ایجاد رقابت می‌شود و این یعنی هنرمند در دوره‌های بعدی پیشرفت بیشتری در کار خود خواهد داشت.

وی به تنوع موضوع در بخش حجم اشاره و اظهار کرد: تنوع موضوع در این بخش حق انتخاب را به شرکت کننده می‌داد لذا هنرمند جوان کار را با حس بهتری دنبال می‌کرد.

وی تصریح کرد: باید جشنواره در زمان بندی خود به صورت منسجم تری عمل کند تا با تاخیر برگزار نشود.

شایان ذکر است در این نمایشگاه 451 اثر از 220 هنرمند در 9 رشته هنری نقاشی، نقاشی‌خط، حجم، کاریکاتور، طراحی، تصویرسازی، پوستر، فوتوآرت، ویدئو آرت در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی ، جنب سینما فلسطین، خیابان برادران شهید مظفر پلاک 125 تا روز 12‌آبان ماه در معرض دید عموم قرار دارد.

چرتابی اصل: موضوعات جشنواره هنر جوان بر مبنای فرهنگ ایرانی است

یکی از راه یافتگان در بخش تصویرسازی ششمین جشنواره هنر جوان معتقد است که جشنواره هنر جوان تنها جشنواره تجسمی است که موضوعات بخش‌های مختلف را براساس فرهنگ ایرانی انتخاب می‌کند.

بهاره چرتابی اصل در خصوص ششمین جشنواره تجسمی هنر جوان گفت: در جشنواره هنر جوان حکایتی از باب سوم گلستان در خصوص فضیلت و قناعت را انتخاب و در جشنواره شرکت کردم.

وی ادامه داد: موضوعی که از گلستان انتخاب کردم تواضع یک روستایی بود که پادشاه را به خانه خود دعوت کرده بود.

چرتابی اصل با اشاره به این‌که جشنواره هنر جوان قوت قلبی برای جوانان است افزود: همین که نمایشگاهی برای ارائه آثار جوانان برپا می‌شود قوت قلب و دلگرمی برای هنرمندان جوان است و بیش از پیش به هنرمندان جوان انگیزه می‌دهد.

این هنرمند جوان به موضوع جشنواره اشاره و اظهار کرد: موضوعاتی که در جشنواره انتخاب شد بر اساس فرهنگ ایرانی بود و یکی از دلایلی که سبب شد تا در جشنواره شرکت کنم موضوع جذاب جشنواره بود.

وی در پایان گفت: تنها ضعف جشنواره به تاخیر افتادن آن است که امیدوارم دوره‌های بعد این مساله نیز تکرار نشود.

شایان ذکر است در این نمایشگاه 451 اثر از 220 هنرمند در 9 رشته هنری نقاشی، نقاشی‌خط، حجم، کاریکاتور، طراحی، تصویرسازی، پوستر، فوتوآرت، ویدئو آرت در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، جنب سینما فلسطین، خیابان برادران شهید مظفر پلاک 125 تا روز 12‌آبان ماه در معرض دید عموم قرار دارد.

جشنواره تئاتر سوره‌ ماه با 24 نمایش صحنه‌ای بیست و دو ساله شد

جشنواره تئاتر «سوره‌ ماه» در حالی به بیست و دومین دوره برگزاری خود رسیده که 24 اجرای نمایش صحنه‌ای در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کارگاه‌های نقد و بررسی سهم این دوره از جشنواره است.

جشنواره تئاتر سوره‌ ماه با 24 نمایش صحنه‌ای، بیست و دو ساله شد و از فردا برگزاری این جشنواره در بخش‌های متنوع آغاز خواهد شد.

مهرداد رایانی مخصوص، حسینعلی شوندی، سیدجواد روشن، کوروش سلیمانی، حسن دولت‌آبادی، فرشاد منظوفی‌نیا، حسین فرخی، کوروش زارعی و مهدی مکاری بازبینی آثار را در همایش‌های استانی بر عهده داشتند و در نهایت 8 اثر را به بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه معرفی کردند.

آثار راه یافته به بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» از استان‌های مختلف عبارت‌اند از: «فنجان آبی» به نویسندگی احمد غلامی و کارگردانی سولماز همت زاده از استان چهارمحال و بختیاری، «عالیه» به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا سواعدی از استان خوزستان، «کاریزما» نوشته کرامت یزدانی و کارگردانی حامد مهریزی زاده از استان یزد، «تار شیشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی کیوان صباغ و « 92 درصد زندگی» به نویسندگی و کارگردانی عباس جان فدا از استان خراسان رضوی، «خنکای ختم خاطره» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی امین ابراهیمی و «وقتی خدا گریه می‌کند» نوشته اصغر خلیلی و کارگردانی احسان ملکی از استان لرستان و « ما سه تن بودیم» نوشته نصرا... قادری و کارگردانی غریب منوچهری از اردبیل.

در مجموع جشنواره سال جاری علاوه بر تهران میزبان آثاری از استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، یزد، خراسان رضوی و خوزستان خواهد بود که در این بین تمامی استان‌ها با یک اثر و استان‌های لرستان و خراسان رضوی با دو اثر در حوزه هنری به صحنه می‌روند.

ترانه‌ای برای آیدا نوشته حمیدرضا نعیمی و به کارگردانی رضا منصوری، «آش سرخ پشت پا» به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری، «بیدخون» نوشته علی محمد رادمنش و با کارگردانی سینا نصراللهی، «سیاریحون» به نویسندگی حمید ابراهیمی و به کارگردانی پژمان کاشفی، «قصه شبنمی که چشم می بست و آغوش می‌گشود» نوشته محمدرضا کوهستانی و به کارگردانی محسن آزاد، «آلیس دختر قصه و توت فرنگی عاشق» نویسنده امیر عالمی و به کارگردانی غزل نعیمی، «جا مانده» به نویسندگی و کارگردانی بهار محمودزاده، «ابوالهول» نوشته علی شمس و به کارگردانی نسیم تاجی، «بازی نامه فرود» نوشته امیر دژاکام و به کارگردانی حسام الدین شریفی، «پلاک 8» نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی محمد بی ریا، «بیضایی» به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد مساوات، «نقل رستم و سهراب» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل امامی زاده، «سایه سکوت» نوشته و کار محمدرضا عطایی فر آثاری هستند که از تهران به بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه راه یافتند.

گفتنی است از 13 نمایش معرفی شده به بخش فعالان، سه اثر توسط حسین پارسایی، مهرداد رایانی مخصوص و سیدجوان روشن شامل نمایش‌های «بیضایی»، «سایه سکوت» و «پلاک8» انتخاب شدند و 8 نمایش به بخش استعدادهای جوان با انتخاب حسین علی شوندی، محمود صابری، حسن خلیلی فر، مهدی مشهور و سیدجواد روشن راه یافتند.

به هر تقدیر جشنواره تئاتر «سوره‌ ماه» در حالی به بیست و دومین دوره برگزاری خود رسیده که در مجموع 24 اجرای نمایش صحنه‌ای در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کارگاه‌های نقد و بررسی سهم این دوره از جشنواره است.

گفتنی است، بیست و دومین جشنواره‌ سراسری تئاتر «سوره‌ ماه» به دبیری رحمت امینی، از فردا تا 28 مهر ماه در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

اگر ادبیات و هنر مقاومت نبود فضیلت‌های اخلاقی و انسانی فراموش می‌شد

رییس حوزه هنری در دیدار با هیات صلح طلبان ژاپنی بر لزوم توجه به هنر و ادبیات مقاومت در زنده نگه داشتن مظلومیت و حماسه‌های ملت ها تاکید کرد.

محسن مومنی شریف در دیدار با هیات صلح طلبان ژاپنی در حوزه هنری با بیان آنکه به تلاش‌های صادقانه شما در راه ترویج صلح و به ویژه در زنده نگهداشتن یاد قربانیان هیروشیما و ناکازاکی احترام می‌گذاریم، عنوان کرد: یاری مظلوم و مبارزه با ظالم وظیفه هر انسان مسئولی است و بی شک قربانیان صلاح‌های کشتار جمعی از نمونه بارز مظلومیت هستند.

وی ادامه داد: دو ملت ایران و ژاپن به عنوان دو ملت صاحب تمدن کهن و اصیل دارای مشترکات زیادی هستند اما امروز آن چه که باعث برگزاری این جلسه شده است، تجربه مشترکی است که داریم و آن گرفتاری در جنگ‌هایی بوده است که هیج یک از ما در ایجاد آن دخالتی نداشته‌ایم، به هر تقدیر جنگ یک واقعیت است نه حادثه غیر مترقبه و زودگذر.

مومنی شریف با تاکید بر این که جنگ مقدمه‌ای دارد و متنی و پیامدهایی، خاطرنشان کرد: ملت‌های اصیل و صاحب فرهنگ وقتی گرفتار چنین واقعه‌ای می‌شوند، نه تنها نا امید و منفعل نمی‌شوند بلکه ابتکار عمل را به دسته می‌گیرند که در آن اصالت‌ها و واقعیت‌های ذاتی شأن آشکار می‌شود.

رییس حوزه هنری با بیان این که جنگی که بر کشور ایران تحمیل شد، در نوع خود یک جنگ جهانی بود، اظهار کرد: همه قدرت‌ها و حدود پنجاه کشور از متجاوزی حمایت می‌کردند که در سر خیال سرنگونی و نابودی ملت ما را داشت، ملت هرگز فراموش نخواهند کرد که واین‌برگر، وزیر خارجه وقت آمریکا در یک اقدام غیر دیپلماتیک، آشکارا اعلام کرد که باید ریشه ملت ایران خشکیده شود، اما ملت ایران ماند و بر دشمن و دشمنان فائق آمد و در منطقه ریشه دواند و الهام بخش جریان مقاومت و حرکت‌های آزادی خواهانه شد.

وی تصریح کرد: در جنگ تحمیلی، توانایی‌های ملت ایران ظهور یافت و استعدادهای ما درخشید. صفات والای انسانی در بین مردم تبلور یافت، در نتیجه فرهنگ جدیدی به نام فرهنگ دفاع مقدس از دل جنگ پدید آمد و به یادگار ماند.

مومنی افزود: از فرهنگ دفاع مقدس، ادبیات و هنری متولد شد که محققان و منتقدان از آن به عنوان اصیل ترین ادبیات و هنر ایرانی نام می‌برند، حوزه هنری در ایجاد چنین ادب و هنری نقش اساسی دارد، یکی از منتقدان آمریکایی بعد از مطالعه یکی از کتاب‌های منتشر شده حوزه هنری گفته بود ما در این رمان شاهد انسان جدیدی هستیم که آرمانهایش والاست، او برای به دست آوردن دنیا نمی‌جنگد بلکه در پی پاسداری از فضیلت‌های اخلاقی و انسانی است و در این راه از جان خود می‌گذرد.

این نویسنده با اشاره به اهمیت ادبیات و هنر مقاومت گفت: اگر این ادبیات و هنر نبود، در مسائل و مشکلات روزمره زندگی ویژگی‌های والای انسانی فراموش می‌شد و نسل‌های آینده از آن بی‌اطلاع می‌ماندند و این همان چیزی است که دشمنان می‌خواستند و می‌خواهند، اما امروز در کشور ما کتابهای فراوانی در حوزه‌های مختلف و مخصوصا خاطره، منتشر شده است.

وی گفت: در حوزه هنری حدود هفتصد کتاب از خاطرات اقشار مختلف مردم منتشر شده است، در این جنگ هم مردم در دفاع از کشورشان مشارکت داشتند، بنابراین در میان کتاب‌های ما، خاطرات رزمندگان جبهه، اسیران ما در عراق و اسیران عراقی در ایران و خاطرات خانواده‌ها و زنان و دانشجویان و دانش آموزان است، به خصوص در سال‌های اخیر خاطرات زنانی که در جنگ نقش داشته‌اند، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی در پایان سخنانش خطاب به مهمانان ژاپنی ابراز امیدواری کرد که سفرشان به ایران تجربه خوبی برای ایجاد همکاری‌های دو جانبه درباره چگونگی زنده نگهداشتن حماسه‌ها و مظلومیت‌های دو ملت در دفاع از خودشان باشد و گفت: این امر ممکن نیست مگر از طریق ادبیات و هنر.

من که دا نیستم رکورد می‌زند

نمایش «من که دا نیستم» به کارگردانی حسین پارسایی و نویسندگی مهرداد رایانی‌مخصوص با پنج اجرا رکورد اجراهای صحنه‌ای بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه را می‌زند.

نمایش «من که دا نیستم» به کارگردانی حسین پارسایی از تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اجرای خود را از سه‌شنبه 2 مهر همزمان با هفته دفاع مقدس در تالار اندیشه آغاز کرد.

این نمایش در پایان راه اجراهای عمومی خود مهمان بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه شده و با پنج اجرا رکورد اجراهای صحنه‌ای بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره‌ماه را می‌زند

«من که دا نیستم» در بخش میهمان بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» که از 22 تا 29 مهر به میزبانی حوزه هنری برگزار می‌شود در روزهای 22 تا 26 مهرماه و در پنج روز نخست جشنواره اجرا خواهد شد.

این نمایش با ایفای نقش رویا نونهالی، محسن قصابیان، علی سلیمانی، لیندا کیانی، کاوه مهدوی، مجید رحمتی و حسین جمالی روی صحنه است.

من که دانیستم در مجموع نمایشی تاثیر گذار و عمیق درباره مقاومت خرمشهر است که با نگاهی واقع گرایانه روزهای تلخ و شیرین جنگ و مقاومت را روایت می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

نمایش حسین پارسایی که این روز‌ها با استقبال خوب تماشاگران در تماشاخانه اندیشه حوزه هنری اجرا می‌شود را به درستی می‌توان ادای دین به مقاومت و ایثارگری مردم خرمشهر دانست.

یادآور می‌شود، نمایش «من که دا نیستم» به نویسندگی مهرداد رایانی مخصوص برداشتی آزاد از رمان دفاع مقدسی «دا» نوشته سیده‌زهرا حسینی است که انتشارات «سوره مهر» حوزه هنری آن را منتشر کرده است.

گفتنی است، بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 22 تا 29 مهرماه به دبیری رحمت امینی در حوزه هنری برگزار و برگزیدگان در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی و از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

حمزه‌زاده در اولین نشست توجیهی، آموزشی سازمان تلویزیونی سوره

قائم‌مقام و معاون هنری حوزه هنری با اشاره به این که شهید سید مرتضی آوینی از موسسین فعالیت تلویزیونی در حوزه هنری بوده است تأکید کرد حوزه هنری این شأن را دارد که در چارچوب قوانین کشور و با نظارت صدا و سیما شبکه‌داری کند.

محمد حمزه‌ زاده قائم‌مقام و معاون هنری حوزه هنری در نشست توجیهی، آموزشی سازمان تلوزیونی سوره با تاکید بر نیاز حوزه هنری به رسانه گفت: تلویزیون در حوزه هنری سابقه قدیمی دارد.

با توجه به این که اداره تلویزیون در کشور براساس قانون در اختیار سازمان صدا و سیما است اما حوزه هنری در این عرصه دارای صبغه و سابقه‌ای است که براساس آن می‌تواند در چارچوب قانون به صدا و سیما کمک قابل توجهی کند.

حمزه زاده با اشاره به این که شهید مرتضی آوینی از موسسین تلویزیون حوزه هنری بوده است تاکید کرد حوزه هنری این شأن را دارد که شبکه داری کند وی ادامه داد: شهید مرتضی آوینی برنامه «خنجر و شقایق» و برنامه‌های دیگری را برای تلویزیون ساخت و از آن روز حوزه هنری فعالیت جدی تلویزیونی را تجربه کرده است.

وی 4 رکن اصلی حوزه هنری را برشمرد و گفت منابع انسانی، تولیدات هنری و ادبی، منابع کتابخانه‌ای و پژوهشی و نیز رسانه‌ ارکانی هستند که به حوزه هنری شکل می‌دهند و هویت آن را تکمیل می‌کنند.

وی افزود: سیاست حوزه هنری توسعه مخاطبان بوده و در این راستا به گروه سنی مخاطبان نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم و به همین منظور حوزه هنری کودک و نوجوان را تاسیس نمودیم، همچنین حوزه هنری الکترونیک و نیز در عرصه سخت‌افزاری تولیدات فرهنگی چند شبکه پخش خوب را تاسیس کرده‌ایم، در این راستا نیاز به توسعه فعالیت‌های تلویزیونی حوزه هنری نیز که یکی از ارکان حوزه هنری است و جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های حوزه دارد بیش از پیش احساس شد، به همین جهت از آقای قنواتی که از مدیران باتجربه فرهنگی و رسانه‌ای کشور است و سابقه تأسیس مجموعه‌ای از رسانه‌های حرفه‌ای و تأثیرگذار را دارد دعوت شد تا در این سازمان به عنوان مدیر سازمان تلویزیونی سوره حضور داشته باشند.

وی در پایان با بیان این‌که بیش از دو سال تلاش فکری و تحقیق برای تدوین دفترچه راهبردی تلویزیون حوزه هنری صورت گرفته است گفت: در این دفترچه راهبردها و اهداف تلویزیون سوره مطالعه و تدوین شده است./966/پ203/ن

ارسال نظرات