۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۱۸۷۱۳۹
کارشناس تربیتی:

کسی که غنای روحی دارد در هر طبقه اجتماعی که باشد ثروت‌مند است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تربیتی و مشاور دانشجویان گفت: کسی که در درونش فقر است و همیشه احساس فقر می‌کند هیچ چیز نمی‌تواند او را سیر و شاد کند، گاهی افراد در هر طبقه اجتماعی احساس نداری و نیاز می‌کنند، اما کسی که روحش غنی شد و قانع شد، در هر طبقه اجتماعی احساس دارایی می‌کند و این حس دارایی به او حس خوشبختی می‌دهد.
خانم فريبا علاسوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا علاسوند، کارشناس مسائل تربیتی، در برنامه صدف که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث اصول اساسی سبک زندگی دینی پرداخت و گفت: یکی از اصول اساسی در زندگی هر مسلمان قناعت است، این مهم است که ما وقتی می‌خواهیم دستگاه اخلاقی دین یا سایر مفاهیم دینی را بفهمیم طوری آن‌ها را بفهمیم که در یک نظام ارتباطاتی محکم آن‌ها را درک کنیم.

وی ادامه داد: باید روشن شود که کدام خصلت اخلاقی مهم‌تر است، کدام خصلت اخلاقی با کدام پیامدها مرتبط است، حتی به تعبیر من چند وجهی‌های اخلاقی را بشناسیم، گاهی ما حواسمان به این چند وجهی‌ها نیست، منظور این است که گاهی کسی کاری را انجام می‌دهد و چند خوبی بر این کار مترتب است مثلاً کسی به یک بچه انفاقی می‌کند این آدم هم انفاق کرده و هم یک بچه را مسرور کرده است.

علاسوند ادامه داد: این شخص با این انفاق دل یک بچه مسلمان و مؤمن را شاد نموده و حتی والدین این بچه را با این رحم و انفاق خوشحال کرده است، این چند وجهی‌های اخلاقی خیلی مهم هستند و ما باید آن‌ها را بشناسیم که کدام یک از خصلت‌ها و کارهای اخلاقی مهم‌تر از بقیه هستند، این چند وجهی‌ها گاهی یک جریان طولی هستند که یک خصلت اخلاقی را ایجاد می‌کنند و به تعبیری سرسلسله چند خوبی هستند.

وی ابراز داشت: بعضی از کارها سرسلسله بدی‌ها هستند، بدی‌ها را مثل یک زنجیر دنبال هم می‌آورند، نقل شده که روزی جوانی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و عرض کرد من خلاف می‌کنم و به این کار عادت کرده‌ام چگونه از آن دوری کنم، پیامبر (ص) به او فرمودند دروغ نگو، جوان به نظرش آمد که این کار راحتی است و قبول کرد اما بعد از مدتی دریافت که اگر بخواهد دروغ را ترک کند باید همه کارهای خلاف را ترک کند، این یک سلسله طولی است.

این کارشناس مسائل تربیتی اظهار داشت: بحث قناعت در خانواده چنین جایگاه مهمی دارد، یعنی فردی که قانع شد، یک مجموعه از رفتارهای زیبا را می‌تواند در خودش پدید آورد، اما وقتی غیر قانع شود یک دسته بدی از غیر قانع بودنش می‌جوشد، مثلاً فردی که قانع نیست همیشه چشم و هم چشمی دارد، به دیگران حسد می‌ورزد و از این وضعیت که خودش را مرتباً با دیگران مقایسه می‌کند رنج می‌برد.

وی ادامه داد: نداشتن قناعت منشأ منازعات تمام نشدنی است، به خاطر اینکه به عدد داشته های دیگران که بی نهایت است ندارد و همیشه و هر روز بهانه ای برای مقایسه پیدا می‌کند، خیلی از منازعات خانوادگی به خاطر قانع نبودن است یعنی آقا به خانم خودش قانع نیست چون چشم به خانم‌های دیگر می‌دوزد و خانم از آقای خودش راضی نیست چون به رفتار و زندگی مردان دیگر نگاه می‌کند.

این مشاور تربیتی ابراز داشت: بسیاری از دعواها و منازعات خانواده‌ها و پدر و مادرها برای این است که جلوی چشم خودشان امتیازات و امکانات فرزندشان را نمی‌بینند و مرتباً فرزند خود را با بچه های دیگر مقایسه می‌کنند، خود این کار تبعات زیادی روی فرزند دارد و رابطه والدین با فرزندان را خراب می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کسی که در درونش فقر است و همیشه احساس فقر می‌کند هیچ چیز نمی‌تواند او را سیر و شاد کند، گاهی افراد در هر طبقه اجتماعی احساس نداری و نیاز می‌کنند، اما کسی که روحش غنی شد و قانع شد، در هر طبقه اجتماعی که باشد، احساس دارایی می‌کند و این حس دارایی به او حس خوشبختی می‌دهد./9194/پ202/ن

ارسال نظرات