۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۸۸۳۱۱
کارشناس مطالعات اجتماعی بررسی کرد:

اهداف پشت پرده کنترل جمعیت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی کاهش جمعیت را خطر بزرگی برای امنیت و سلامت کشور ارزیابی کرد و افزود، هویت ملی و فرهنگ دینی یکی دیگر از مواردی است که با رشد جمعیت مرتبط است و اگر نسل جایگزین وجود نداشته باشد، در آینده فرهنگ کنونی جامعه از بین می‌رود.
اهداف پشت پرده کنترل جمعیت اهداف پشت پرده کنترل جمعیت
به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه رسا، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با ابراز نگرانی از کاهش نرخ جمعیت در کشور و مشکلات ناشی از آن، خاطر نشان کرد گروه مطالعات اجتماعی جامعه المصطفی در این زمینه فعالیت نموده و سیاست گذاری جمعیتی از دیدگاه اسلام را مورد مطالعه قرار داده است که محصول آن در همایش تغییرات جمعیتی موسسه امام خمینی(ره) ارائه می‌گردد.
حجت الاسلام حسینی با بیان این که جمعیت‌شناسان معتقدند اگر جامعه‌ای به ازای هر زن، دو فرزند نداشته باشد که به حد سنی رسیده و پتانسیل فرزند آوری داشته باشند، در آینده نسل جایگزین وجود نخواهد داشت، خاطر نشان کرد با در نظر گرفتن احتمالات مرگ و میر و نازایی، این نرخ به طور میانگین به دو و نیم فرزند افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که نرخ رشد، کمتر از این مقدار باشد، آن جامعه به انقراض نسل مبتلا خواهد شد.
وی کاهش جمعیت را خطر بزرگی برای امنیت و سلامت کشور ارزیابی کرد و افزود: هویت ملی و فرهنگ دینی یکی دیگر از مواردی است که با رشد جمعیت مرتبط است و اگر نسل جایگزین وجود نداشته باشد، در آینده فرهنگ کنونی جامعه از بین می‌رود.
عضو گروه مطالعات اجتماعی جامعه المصطفی با بیان این‌که در صورت کاهش جمعیت در عرصه‌های مختلف، جامعه نیازمندی‌های شدیدی به نیروهای غیربومی خواهیم داشت، تصریح کرد چه بسا در استفاده بیش از حد از غیر بومیان، کل جغرافیای کشور از لحاظ امنیتی به خطر بیافتد.
وی با هشدار به پیامدهای پیری جمعیت اذعان داشت: بسیاری از کشورهایی که به  نرخ رشد زیر دو فرزند رسیده‌‌اند، این خطرات را لمس کرده‌ و به کارگیری غیربومی‌ها در مناصب مختلف شهرداری، استانداری مجبور شده‌اند.
وی تدابیر علمی از دیدگاه اسلام همراه با تجارب بشری برای ارائه الگوی جمعیتی مناسب را ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد: بر اساس شاخص‌های الگوی اسلامی بتوانیم سرمایه‌گذاری کرده و کشور را از این بحران نجات دهیم.
ایشان با تأکید بر اینکه در نگاه اسلامی برخی مواقع بقای نسل وجوب پیدا می‌کند، ابراز داشت: این وجوب با توجه به شرایط، در یک عرصه‌ای کفایی و در عرصه‌ای دیگر به خاطر مصالح و حفظ جامعه اسلامی، عینیت پیدا می‌کند.
این استاد جامعه شناسی با طرح این پرسش که ریشه بحث کنترل از کجا نشأت گرفته و کدام مبانی و اهداف پشتوانه کنترل وکاهش جمعیت است، یاد آور شد: مرکز برنامههای ارتباطات آمریکا دفتری با عنوان دفتر تحقیق عملیات جمعیتی در دانشگاه جان هاپکینز راهاندازی کرد که دیدگاه مالتوسی را در مدرسه بهداشت و سلامت عمومی این سازمان مطرح می‌نمودند.
حجت الاسلام حسینی هدف این سازمان را کنترل نیروی انسانی دشمن خویش عنوان کرد و افزود: همه این مسائل در زمان کسینجر در یکی از پروژه‌های مطالعاتی شورای امنیت ملی آمریکا به نام کنترل امنیت جهانی مطرح می‌شود. چون این مسائل با دیدگاه‌های کمبود منابع و کنترل جمعیت مالتوس همراه بود، حمایتسازمانهای مختلف جهانی را به خود جلب کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که وضعیت رشد کل جمعیت دنیا کاهش یافته است تصریح کرد: با وجود این که کشور آمریکا بیش از دویست میلیون جمعیت دارد، نرخ رشدشان را در دو و نیم یا سه نگه داشته و آن را کاهش ندادهاند؛ ولی در دیگر کشورها، خصوصا کشورهایی که از جهت منابع زیر زمینی غنی هستند، شاهد کاهش شدید نرخ رشد جمعیت هستیم.
وی ابراز داشت: اگر مرکز ارتباطات آمریکا در سال 1948 را رصد کنید دپارتمانهای مطرح شده دردانشگاه جانهاپ کینز و دپارتمان‌های پویای جمعیت از دیدگاه تیلسون را با طرحهای زمان کسینجر شورای امنیت ملی آمریکا خواهید یافت.      
حجت الاسلام حسینی تدابیر جمعیتی غرب را بر اساس هژمونی و سلطه آنان بر کنترل نیروی انسانی دنیا خواند و خاطر نشان کرد: تدابیر آنان در راستای تضعیف سایر ملتها به خصوص کشورهایی است که دارای منابع انرژی هستند.
وی در خصوص نقش اقتضا مصالح و شرایط جامعه بر نظرات و تدابیر جمعیتی در دهه‌های گذشته به کاهش جمعیت در کشورهای اسلامی پرداخت و خاطر نشان کرد: حکم ثانوی با توجه به زمان و موقعیت خاص مسلمانان داده می‌شود و علما با  توجه به دو مکانیزم زمان‌مندی و مکانبندی، میتوانند حکم دهند. این مسئله نه تنها در زمان ما، بلکه در طول تاریخ مکتب تشیع به مرات اتفاق افتاده است.
کارشناس تدابیر جمعیتی گفت: اگر ما بخواهیم در زمینه افزایش جمعیت جامعه مسلمین موفق شویم، نمی‌توانیم نسبت به علوم شهرسازی و معماری بی‌‌توجه باشیم؛ زیرا بحث جمعیت و تدابیری که در راستای جمعیت منظور می‌شود، با بحث معماری دارای ارتباط هستند. خانواده، محوری‌ترین بحث جمعیت است. زیرا تا زمانی که خانواده نباشد، در افزایش جمعیت موفق نخواهیم شد.

 گفتنی است متن کامل این گفت‌وگو پس از آماده شدن جهت مطالعه عزیزان انتشار خواهد یافت.

976/502ب/ر

ارسال نظرات