۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۱۸۸۴۲۷
کارشناس حوزوی:

آموزش مفاهیم دینی در تربیت صحیح کودکان مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی با بیان اینکه آموزش مفاهیم دینی در تربیت صحیح کودکان نقش دارد، گفت: فرزند یک سرمایه است، باید با تربیت صحیح تربیت آن از سرمایه‌ای که خدا به ما داده بهترین استفاده را ببریم.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام وافی، کارشناس تربیتی خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: وقتی ما به عنوان یک انسان عادی به مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مردم با مشکلات تربیتی فرزندان خود سه جور برخورد می‌کنند و هر سه شکلش در جامعه زیاد است.

وی ادامه داد: بعضی از افراد جامعه وقتی با مشکلات تربیت فرزند مواجه می‌شوند بلافاصله دنبال عوامل بیرونی هستند، یعنی عوامل بیرونی را مد نظر می‌گیرند آن را اصل قرار می‌دهند، هر وقت می‌گوییم مشکل چیست؟ از ماهواره، مدرسه، مدیر و معلم از همه می‌نالند، می‌گویند جامعه خراب است، این افراد به اصطلاح فرافکنی می‌کنند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: بعضی افراد برعکس هستند، تا با یک مشکل تربیتی در خانه مواجه می‌شوند عوامل درونی را اصل می‌گیرند، مثلا می‌گویند خودم مقصر بودم، اصلا کاش ازدواج نمی‌کردم و بچه دار نمی‌شدم، کاش به دنیا نمی‌آمدم که با چنین مشکلی مواجه شوم، اصطلاحا این افراد خودزنی یا خودمقصردانی دارند.

وی اظهار داشت: دسته سومی هم هست که اسلام نظرش روی این دسته است، افرادی هستند که قائل به قاعده تقسیم تقصیرند، تا مشکلی پیش می‌آید نگاه می‌کنند ببینند هر کس تا چه اندازه مقصر است، در نگاه اول وقتی فرد نگاه بیرونی دارد، همه تقصیرها گردن دیگران است، اما قسم سوم می‌گویند من قبول دارم که مدیر، روحانی مسجد، صدا و سیما کوتاهی کرده اند اما من هم مقصر بودم.

وی ادامه داد: وقتی مدرسه، آموزش و پرورش، صدا و سیما، والدین، جامعه قبول دارد که مقصر است، می‌توان مشکل را به راحتی حل کرد، این مشکل دو قسم دارد که یک سری بی تدبیری‌های خودمان است، بعضی خانواده‌ها بخاطر یک بی تدبیری ساده کاری را انجام داده‌اند که جبرانش سخت است، اگر ما بپذیریم که کوتاهی کرده‌ایم آن وقت متوجه می‌شویم که از بی‌تدبیری ما دشمن سوء استفاده می‌کند.

 این کارشناس تربیتی بیان داشت: دشمن از این غفلت و بی‌تدبیری ما، از این عدم مقصیر دانستن خودمان نهایت بهره را می‌برد، هالیوود فقط امسال 40 فیلم سینمایی علیه اسلام ساخته  است، امسال 25 یا 26 انیمیشن و کارتون علیه اسلام ساخته شده است، ما بی تدبیری می‌کنیم دشمن هم سوء استفاده می‌کند، کار دشمن این است، دشمن می‌داند چه کند و می‌داند که برخی از ما دنیا طلب، خودمحور و عافیت طلب شده‌ایم.

وی ادامه داد: ما باید مفهوم تربیت را بدانیم، ما معتقدیم که بچه‌های ما در چند سال اول فقط فضای آموزشی را می‌فهمند، ما داریم با آموزش، فضا را برای تربیت فراهم می‌کنیم، ما باید بدانیم که بچه‌های ما امانت هستند،‌ هر چه ما در این عالم سرمایه داریم امانت است، وقتی یک مادر بی حجاب بداند که این ظاهر و موی او یک سرمایه است، می‌داند که نمایش آن سرمایه سوزی است و این را به فرزندش منتقل می‌کند.

حجت‌الاسلام وافی ابراز داشت: فرزند یک سرمایه است، سرمایه‌ای که خدا به ما داده باید بهترین استفاده را از آن ببریم، بهترین استفاده در اسلام، درست تربیت کردن فرزند است، یکی از مقوله‌هایی که در تربیت صحیح نقش دارد انتقال مفاهیم دینی است، ما باید اصل پرستش را برای بچه‌ها جا بیندازم، یعنی نماز و حجاب مهم است اما باید پرستش و حیا را قبل از آن آموزش داد.

وی در پایان ابراز داشت: در روش‌های انتقال مفاهیم دینی، شناخت مهم است، مهم‌ترین اصل در انتقال مفاهیم، قبول است، یعنی بچه‌ها باید پدر و مادر را قبول داشته باشند، اما بعضی پدر و مادرها کاری می‌کنند که از چشم فرزندان می‌افتند، ماهواره به خانه آوردن، سی دی نگاه کردن، نماز را به تاخیر انداختن همه این‌ها سبب می‌شود که دیگر نتوانیم معنای توحید و خدا را به فرزندان بیاموزیم./9194/پ202/ی

ارسال نظرات