منظور از انفسنا در آیه مباهله کیست؟
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما، حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی در برنامه یاد خدا شبکه قرآن و معارف سیما گفت: مباهله افزون بر اثبات حقانیت اسلام بر دیگر ادیان شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) را به جامعه اسلامی معرفی میکند.
وی اظهار داشت: اگر از ما درباره حقانیت غدیر بپرسند و این که چرا پیامبر(ص) امام علی(ع) را منصوب کردند ما دلیلهای بسیاری را خواهیم آورد که مهمترین آن قرآن و این آیه است که میفرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی» و پس از آن روایاتی است که درباره شأن نزول این آیه در منابع اهل سنت نیز وارد شده است البته این تنها آیه نیست بلکه آیات دیگری نیز وجود دارد که شأن نزولشان مربوط به ولایت علی بن ابی طالب(ع) است.
این استاد حوزه گفت: یکی از دلایل دیگر برای اثبات حقانیت امام علی(ع) عقل است و این دلیل هم بر این پایه است که مسلما ایده آل ترین فرد از نظر قرآن پیغمبر اکرم(ص) است و ایشان به عنوان اسوه در قرآن معرفی میشود بنابراین کسی باید پس از ایشان به عنوان حاکم انتخاب شود که شبیهترین فرد به پیغمبر(ص) باشد و کسی که بیشترین شباهت را به رسول الله(ص) دارد پیغمبر است و این را میتوان از قرآن که محوری است که اهل تسنن نیز قبول دارند دریافت و این آیه که این شباهت را بیان میکند آیه 61 سوره آل عمران یعنی آیه مباهله است.
وی ادامه داد: آیه مباهله در سال دهم نازل شد و این آیه در رابطه با مباهلهای است که قرار بود در بین پیغمبر و مسیحیان صورت بگیرد زیرا مسیحیان میگفتند ما بر حقیم و پیغمبر(ص) میفرمود: که اسلام بر حق است در نهایت تصمیم بر این شد که مباهله صورت بگیرد تا آن کس که بر حق است بماند وجود نازنین پیغمبر(ص) همراه با حضرت زهرا(س) و دو فرزندش حسنین و امام علی(ع) به میعادگاه رفتند و مسیحیان که این وضعیت را دیدند از مباهله خودداری کردند و این دلیلی شد بر برتری اسلام زیرا نه تنها حقانیت اسلام بر مسیحیت ثابت شد بلکه چون مسیحیت خودش بر دیگرادیان برتری دارد دلیلی شد بر برتری اسلام بر تمامی ادیان دیگر.
حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی تصریح کرد: از آیه مباهله علاوه بر حقانیت اسلام میتوان ثابت کرد که امام علی(ع) شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بوده است زیرا اکثر محدثین و مفسرین اهل تسنن هم مراد از ابناء را در آیه مباهله که میفرماید به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم»، مراد از فرزندان و ابناء را حسنین، نسائنا را حضرت زهرا(س) و انفسنا را امام علی(ع) میدانند بنابراین مباهله به ما ثابت میکند که شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) علی بن ابی طالب(ع) است زیرا پیامبر(ص) از نفس خود را امام علی(ع) میداند بنابراین اگر به حمک عقل هم که باشد باید شبیه ترین فرد به پیغمبر(ص) که پیغمبر آن را از نفس خود میداند پس از او حاکم باشد.
وی در پایان با تأکید بر این مطلب که ما برای حقانیت شیعه به دنبال روایتهای اهل تسنن نیستیم و برای ما اعتبار احادیث و روایات امام صادق(ع) قابل مقایسه با کس دیگری نیست گفت: دررابطه با حق سه مرحله شناخت حق، بیان حق و پذیرش حق مطرح است و بین شناخت حق و پذیرش حق زمین تا آسمان فاصله است اهل تسنن نیز حق بودن علی(ع) را شناختهاند اما آن را نپذیرفتهاند، ما اگر ولایت را بپذیریم و حقیقت آن را دریابیم به آن مدینه فاضلهای خواهیم رسید که تمامی حکما و فلاسفه در پی آن بودهاند آن چه که قرار است در زمان ظهور امام زمان(عج) اتفاق بیفتد نیز حاکمیت آقاست و خوب است تا این حاکمیت را بفهمیم تا قبل از ظهور به مدینه برسیم./966/د102/ی