۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۸۸۷۳۹

دوماهنامه علمی فرهنگی خط منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ دوماهنامه علمی فرهنگی «خط» ویژه‌نامه سومین سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به قم منتشر شد.
دوماهنامه علمي فرهنگي خط

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوماهنامه علمی فرهنگی «خط» ویژه‌نامه سومین سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به قم از سوی خانه طلاب جوان منتشر شد.

 

«خط» خود را جزئی از حرکت مستمر و بالنده حوزه می‌داند؛ و عضوی کوچک در نهضت تاریخی علمای مجاهد و انقلابی؛ و سربازی مبتدی در خیل یاران امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف به کارآمدی سنت علمی و عملی گذشتگان خود اعتماد دارد، روش خود را بر اساس حفظ، ترمیم و بالندگی این سنت‌ها طراحی می‌کند و حرکت خود را با تکیه بر این تراث بی‌بدیل پیش می‌برد و نگاهی به گذشته، حال و آینده دارد.

 

این شماره شامل 10 فصل از سخنان رهبر معظم انقلاب است که شامل موضوعاتی همچون «دلدادگی به عالم معنا در حوزه اساس کار است»، «انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه، به ما تنگ‌نظری خواهد داد»، «مگر عالم دین می‌تواند نسبت به حکومت اسلامی بی‌اعتنا بماند؟»، «جوان‌های انقلابی بدانند»، «امروز حوزه نباید در دنیا غائب باشد»، «مبادا این پرچم را زمین بگذارید»، «جرأت علمی لازم است»، «من، نقص را برمی‌گردانم به حوزه»، « در هر میدانی که بانوان مسؤولانه وارد شوند، پیشرفت در آن میدان چند برابر خواهد شد»، «حوزه علمیه آماده نیست» و «مناجات رهبر» می‌شود.

 

بخشی از فصل اول این دوماهنامه که با عنوان «دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است» آراسته شده به این شرح است: معنویت و اخلاق، هویت اصلی حوزه است، این را باید همه توجه داشته باشیم، کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه می‌زند.

 

مسأله دیگر در نظام رفتاری و اخلاقی حوزه‌ها، فیض بردن از معنویات است، تهذیب است، این خیلی مهم است، جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسأله تهذیب نیازمند است، جوان ما در حوزه های علمیه (جوان طلبه، چه دختر و چه پسر) نیازمند تهذیب است، عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاسته از دل، شفا بخشد و این زنگار را برطرف کند.

 

در فصل دیگری با عنوان جوان‌های انقلابی بدانند بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره منشور انقلابی ‌بودن مطرح شده که چنین است: «جوان طلبه انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی‌گری به او بزنند، از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد، جوان‌های انقلابی بدانند؛ همان‌طور که کناره‌گیری و سکوت و بی‌توفاوتی ضربه می‌زند، زیاده‌روی هم ضربه می زند.

 

انقلابی باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگی‌های شرایط زمانه را درک کند، دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، اما باید خامی هم نکنید؛ مراقب باشید مأیوس نشوید، در صحنه بمانید؛ اما دقت کنید».

 

«امروز حوزه نباید در دنیا غائب باشد» عنوان فصل دیگری از این دوماهنامه است که ذیل آن می‌خوانیم: امروز حوزه علمیه مثل گذشته جدا از مسائل و حوادث عالم نیست؛ امروز حوزه علمیه حقیقتی است که با همه دنیا مستقیم و غیرمستقیم مرتبط است؛ بنابر این، سخن از حوزه علمیه، بی‌شک با مسائل جاری جهان اسلام هم مرتبط است؛ همچنان که با مسائل کشور و مسائل دولت دارای ارتباط تام است.

 

قم، قلب فعال و متحرکی است که می تواند و می باید خون معرفت و بصیرت و بیداری و آگاهی را در سرتاسر پیکر امت اسلامی پمپاژ کند، دائم بایستی صادرات قم این قلب معرفتی دنیای اسلام، پمپاژ بشود. حوزه‌های علمیه بخصوص حوزه علمیه قم در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود، به قدر امروز مورد توجه افکار جهانی و انظار جهانی قرار نداشته‌اند، به قدر امروز مؤثر در سیاست‌های جهانی و شاید مؤثر در سرنوشت جهانی و بین‌المللی نبودند.

 

مبادا این پرچم را زمین بگذارید عنوان فصلی است که به جایگاه‌ شناسی فلسفه در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته و آورده است: «توجه بکنید! اهمیت فقه و عظمت فقه نباید ما را غافل کند از اهمیت درس فلسفه و رشته فلسفه و علم فلسفه؛ هر کدام از این‌ها مسؤولیتی دارند. رشته فقه مسؤولیاتی دارد، فلسفه هم مسؤولیت‌های بزرگی بر دوش دارد.

 

پرچم فلسفه اسلامی دست حوزه‌های علمیه بوده است و باید باشد و بماند. اگر شما این پرچم را زمین بگذارید، دیگرانی که احیانا صلاحیت لازم را ندارند، این پرچم را برمی‌دارند؛ امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌های وارداتی مختلف، لخت و بی‌دفاع خواهد ماند».

 

دوماهنامه علمی فرهنگی «خط» ویژه‌نامه سومین سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به قم از سوی خانه طلاب جوان در 96 صفحه چاپ و روانه بازار شده است./907/ن601/ق

ارسال نظرات