۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۸۹۵۶۴
هر روز یک نکته از بزرگان؛

اهمیت نماز اول وقت و آنان که لعنت می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ دو گروه هستند که نماز آن‌ها ر ا نفرین می‌کند و آنها در زمره لعنت شدگان هستند برای آشنایی با این دو گروه آیت االله مجتهدی تهرانی روایتی را بیان می‌کند.
 راديو قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی که سخنان ایشان در میان برنامه بهره‌ای از کلام بزرگان در بین برنامه صبحگاهی والشمس پخش می‌شود، در بیان روایتی درباره آنان که نماز نفرینشان می‌کند مطالبی را بیان کردند.

کسانی که نماز را در اول وقت نمی‌خوانند نماز آن‌ها را نفرین می‌کند و می‌گوید خدا تو را ضایع و خراب کند همان طور که تو مرا ضایع و خراب کردی، به همین خاطر هم هست که این گونه افراد همیشه گرفتار هستند و می‌‌گویند آقا من هر کار می‌کنیم نمی‌شود این برای این است که نماز اول وقت نمی‌خوانی و پدر و مادر از دست تو ناراضی هستند.

از ملا می‌پرسند: چرا هر کار می‌کنیم کارمان به سامان نمی‌شود؟ در جواب گفت برای این‌که نماز اول وقت نمی‌خوانی و نماز هم نفرین‌تان می‌کند.

دو نفر ملعون هستند: اول آن کسی که آن قدر نماز مغرب را دیر بخواند که آسمان پر از ستاره شود و دوم آن کسی که آن قدر نماز صبح را دیر بخواند که ستاره‌ای در آسمان باقی نمانده باشد و نزدیک طلوع آفتاب باشد این دو نفر ملعون هستند یعنی از رحمت خدا به دور می‌باشند.

ملا محمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی از علمای بنام تهران بود که سال 86 بدرود حیات گفت، اما سخنرانی‌ها و پندهای عرفانی و اخلاقی وی به یادگار مانده است و می‌توانیم هر چند به صورت مجازی هم که شده پای درس این استاد اخلاق تلمذ کنیم.

شنوندگان رادیو قرآن هرروز صبح ساعت 6:55 می‌توانند در میان برنامه بهره‌ای از کلام بزرگان نکات اخلاقی این عالم بزرگوار را بشنوند.

تبیین مراتب بندگی خدا در یک آیه مهر

برنامه یک آیه مهر دوشنبه 20 آبان‌ماه در اشاره به آیات خطابی به پیامبراکرم(ص) با محوریت بیان مراتب بندگی خداوند به بررسی آیه 31سوره مبارکه ابراهیم می‌پردازد.

خطاب‌ها و دستوراتی که بر پیامبر(ص) به صورت مستقیم و ویژه در شرایط و روش‌های مختلف نازل گردیده در برنامه یک آیه مهر بررسی می‌شود که روز دوشنبه20 آبان‌ماه با استناد به آیه 31سوره مبارکه ابراهیم مراتب بندگی خداوند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این برنامه حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی در توضیح آیه 31سوره ابراهیم بیان می‌کند؛ خداوند در آیه 31 سوره ابراهیم(ع) به پیامبر(ص) خطاب کرده است که «قُل لِّعِبَادِیَ الَّذِینَ آمَنُواْ یُقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَیُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِیَةً مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَلاَ خِلاَلٌ»

به بندگان من که ایمان آورده‌اند بگو نماز را برپا دارند و از آنچه به آن‌ها روزی داده‌ایم، پنهان و آشکار، انفاق کنند پیش از آنکه روزی فرا رسد که نه در آن خرید و فروش است و نه دوستی! (نه با مال می‌توانند از کیفر خدا رهایی یابند و نه با پیوندهای مادی) که براساس این آیه مراتب مختلف بندگی که اوج آن عبادت بدون قید و شرط است بیان شده است.

 یک آیه مهر کاری از گروه فرهنگ و اندیشه قرآنی رادیو قرآن است که شنوندگان می‌توانند هر روز از ساعت6:50 این میان برنامه 5 دقیقه‌ای را به سردبیری و تهیه کنندگی مونا توسلی بشنوند.

 خانه قرآن به مناسبت عزاداری امام حسین‌(ع) پخش ‌شود

برنامه خانه قرآن از 16 آبان تا 24 آبان به مناسبت ایام محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران وفادارشان پخش نمی‌شود.

برنامه خانه قرآن در مرحله سوم با محوریت چگونگی تدریس کتب قرآن آموزش و پرورش به اولیا و معلمان پخش می‌شود که از 16 تا 24 آبان ماه به مناسبت عزاداری دهه اول محرم پخش نمی‌شود.

مرحله سوم طرح آموزش معلمان و فرهنگیان با عنوان خانه قرآن، بسته آموزش قرآن و مفاهیم قرآنی، هدیه رادیو قرآن به معلمان سراسر کشور است که مرحله سوم آن از مهرماه سال جاری هر شب ساعت 20:30 پخش می‌شود.

علاقمندان می‌توانند این برنامه را برروی موج اف ام ردیف100مگاهرتز از رادیو قرآن بشنوند و یا از پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن فایل‌های صوتی برنامه‌های پخش شده را دریافت کنند.

محمد اللیثی با محبت اهل بیت(ع) از ماندگارترین تلاوت‌های تاریخ را به جا گذاشت

سیدمحسن موسوی بلده پیشکسوت قرآنی در برنامه والشمس رادیو قرآن خاطره منقلب شدن قاری مشهور مصری در مجلس اباعبدالله که منجر به قرائت ماندگارترین تلاوتش شد را بیان کرد.

برنامه صبحگاهی والشمس روز یکشنبه 19 آبان‌ماه با پخش تلاوت ماندگار محمد اللیثی از آیات پایانی سوره آل عمران  دل‌های زیادی را لرزاند و نم اشک را به چشم و صورت بسیاری از شنوندگان هدیه کرد.

وقتی تلاوت قرآن پخش می‌شود دل‌ها بنا بر نوع تلاوت می‌لزرد اما تلاوت محمد اللیثی جنس دیگری داشت جنس حزن حسینی و داغ کربلایی جنس مهر و محبت اهل بیت(ع) در آن پنهان بود.

استاد محسن موسوی بلده در بیان خاطره این تلاوت ماندگار گفت: ایام محرم بود و در دانشگاه علوم و فنون فارابی مراسم قرائت زیارت عاشورا برپا بود.

علی فراهانی مداح و ذاکر اهل بیت(ع) پس از زیارت عاشورا در ذکر مصیبت  در  مقام بیات سلام بر امام حسین(ع) را خواند که در همان لحظه استاد محمد اللیثی دستملی را جلوی صورت گرفته و گریه می‌کرد به طوری که شانه‌ها و بدنش می‌لرزید.

پس از این ذکر مصیبت بود که استاد لیثی با همان حال غریب و بغض کرده و باچشمانی نمناک آماده تلاوت قرآن کریم شد و در ابتدای این تلاوت حالت حزن و بغض آلودگی مشهود است.

و محمد اللیثی آیات 189 تا 195 سوره آل عمران را با تاسی  و الهام از ذکر توسل از مقام شامخ اباعبدا...(ع) در مقام بیات و اوج و فرودهای خاص  تلاوت کرد.

در این تلاوت زمانی که استاد محمد اللیثی به آیه «رَبَّنا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمینَ مِنْ أَنْصارٍ، رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادی لِلْإیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ، رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى‏ رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمیعادَ» می‌رسد چنان با سوز و بغض در گلو تلاوت می‌کند که فضای عجیبی ایجاد می‌شود.

موسوی بلده در ادامه می‌گوید: بنا بر گفته خود لیثی، این تلاوت ماندگارترین تلاوتش بوده است؛ شاید محمد اللیثی قاری اهل سنت بود اما دوست داشتن اهل بیت(ع) در بین مسلمانان همگانی است و اعتقاد قلبی دارم که قاریان قرآن کریم چه شیعه و چه اهل سنت در هرکجا که تلاوت خود را به محبت اهل بیت(ع) گره زدند تلاوتی ماندگار و اثرگذار شد.

اساتید قرآن کریم مصری  پس شنیدن تلاوت و انتشار این اثر برجسته، محمد اللیثی را هم استاد نامیدند و او نیز در آخرین مصاحبه‌های عمرش گفت که به یاد ماندنی ترین و بهترین شب عمرش در ایران گذشت که تلاوتی ماندگار را به یادگار گذاشت.

تاثیر ذکر مصیبت امام حسین(ع) و یاران وفادارش چنان این قاری مصری را منقلب کرد که تا دو روز پس از حضور در آن مجلس نیز روی پای خود میزند و اسم سید الشهداء را صدا میزد و دائم دخیلک یا عباس، دخیلک یا عباس می‌گفت.

محسن موسولی بلده در پایان گفت: نشانه قبول هدیه هابیل از سوی  خداوند سوختن گوسفند اهدایی بود و محمداللیثی نیز در اثر سرطان حنجره در گذشت شاید حنجره اهدایی او نیز مورد قبول درگاه حق قرار گرفته باشد.

لازم به ذکر است؛ برنامه والشمس به همت گروه اطلاع رسانی و امور مجازی و به سردبیری و تهیه کنندگی محبوبه کلانتر با اجرای مهدی صفری و مهدی بهمنی هر روز به غیر از جمعه‌ها از ساعت 6:30 تا 8 صبح برروی موج اف ام ردیف100مگاهرتز تقدیم شنوندگان شبکه رادیویی قرآن می‌شود.

واژه نشوز در برنامه رادیویی نسیم واژه‌ها بررسی شد

برنامه نسیم واژه‌ها که کاری از گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن است دوشنبه 20 آبان ماه به بحث درباره ترادف و وجوه قرآنی واژه نشوز پرداخته است.

دربرنامه نسیم واژه‌ها دوشنبه20 آبان‌ماه در بررسی واژه نشوز ابتدا به مباحث لغت‌شناسی هم‌چون ریشه لغت، پیشینه لغت، معناشناسی تاریخی و معناشناسی توصیفی اشاره می‌شود، سپس به بررسی واژه نشوز در آیات مختلف می‌پردازد.

نشوز واژه قرآنی است که در دو آیه 34 و 128 سوره نسا وارد شده است، «فَالصَّلِحَتُ قَنِتَاتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ  وَ الَّاتىِ تخََافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فىِ الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ  فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَیهِْنَّ سَبِیلاً  إِنَّ اللَّهَ کاَنَ عَلِیًّا کَبِیرًا....» و اگر زنى بیم داشت که شوهرش با وى مخالفت و بد سلوکى کند یا از او دورى گزیند باکى نیست که هر دو تن به گونه‏اى به راه صلح و سازش باز آیند، که صلح به هر حال بهتر است، و نفوس را بخل و حرص فرا گرفته و اگر (درباره یکدیگر) نیکویى کرده و پرهیزکار باشید، خدا به هر چه کنید آگاه است.

وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یُصْلِحا بَیْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیر «و اگر زنى بیم داشت که شوهرش با وى مخالفت و بد سلوکى کند یا از او دورى گزیند باکى نیست که هر دو تن به گونه‏اى به راه صلح و سازش باز آیند، که صلح به هر حال بهتر است، و نفوس را بخل و حرص فرا گرفته و اگر (درباره یکدیگر) نیکویى کرده و پرهیزکار باشید، خدا به هر چه کنید آگاه است.

فرهنگ‌نویسان در معنای نشوز گفته‌اند: نشوز زن آن است که بر شوهر عصیان کند و او را ناخوش دارد و نشوز شوهر آن است که زن را کتک زند و بر او جفا ورزد و نیز گفته‌اند: نشوز آن است که هر یک از زن و شوهر دیگری را ناخوش دارد و با او معاشرت ناپسند کند.

مفسران در تفسیر نشوز همان معنای لغت‌نویسان را در تفسیر آیه آورده‌اند، باید توجه داشت که نشوز حقیقت شرعی ندارد و برای ناخوشایندی زوجین مصادیق ثابت و معلومی را نباید فرض کرد، بلکه با عرف و موقعیت‌ها متغیر است.

نشوز مرد تخلف از حقوق واجب بر او نیست بلکه به معنی انزجار است، در فقه و حقوق تعریف جامعی از نشوز نشده و در عرف و لغت نشوز معنایی دارد که بر دو مصداق قابل تطبیق است: الف) تخلف از وظایف و تکالیف، ب) ناخوشایندی و در شریعت هر یک از این دو مصداق موضوع حکمی قرار گرفته است.

 مصداق اول همان است که در فقه و حقوق آثاری بر آن مترتب شده، مانند رجوع به حاکم یا امتناع طرف دیگر از انجام وظایف، مصداق دوم همان است که در آیه ۱۲۸ سوره نساء حکم مصالحه بر آن مترتب شده و روایات آن را تفسیر کرده و فقیهان نیز به‌گونه‌ای دیگر از آن بحث کرده‌اند.

گفتنی است؛ برنامه نسیم واژه‌ها به بررسی اشتراک لفظی واژگان می‌پردازد و این برنامه به همت گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن و به سردبیری و کارشناسی سمیرا قنبری روزهای زوج ساعت 10:45 بر روی موج اف ام ردیف 100 مگاهرتز پخش می‌شود./966/د102/ی

ارسال نظرات