۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۹۰۴۱۰

انتشار کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی ایران از حوادث مهم قرن بیستم است که در عین ناباوری ناظران سیاسی و در شرایطی منحصربه‌فرد نسبت به انگاره‌های حاکم بر زمان خودش به‌وقوع پیوست و همین امر موجب شد تا تحلیل این پدیده براساس باورها و نظریات متعددی صورت پذیرد. گستردگی این تحلیل‌ها نتیجه‌گیری‌های متعدد و گاه متناقضی را نیز دربر داشته است که نیازمند تحلیل و بررسی بیشتر می‌باشد.

 

نقد کتاب‌ها و منابعی که درباره زوایای مختلف تاریخ انقلاب اسلامی ایران نوشته شده‌اند، نیازمند توجه و دقتی است که باید با استناد به منابع متقن و مستدل انجام پذیرد. این امر از عوامل اساسیِ ترقیِ حافظه‌ تاریخی ملت به‌شمار می‌آید و به کشف حقایق و روشن‌تر شدن موضوع می‌انجامد.

 

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای انجام رسالت خود در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، گام دیگری را در کنار کارهای پژوهشی متداول خود برداشته و طرح بررسی و نقد آثار مکتوب درباره¬ی انقلاب اسلامی ایران را نیز به مجموعه برنامه‌های پژوهشی خود افزوده است. تاکنون پنج مجلد از مجموعه‌ی نقد مذکور منتشر گردیده و اینک ششمین اثر از این مجموعه به جامعه‌ی علمی و علاقه مندان مطالعات انقلاب اسلامی تقدیم می‌شود.

در این مجلد، شش کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران به شرح زیر توسط ناقدان بررسی و نقد شده‌است.

 

مقاله‌ نخست این مجموعه به نقد کتاب «سقوط دولت بازرگان» می‌پردازد. مقاله‌های این کتاب که توسط چهره‌های شناخته‌شده جریان ملی مذهبی نگاشته شده‌است، در دو مقطع قبل و پس از انقلاب اسلامی به تحلیل مسایل ایران پرداخته‌اند. در مقطع نخست، جریان‌های دخیل در نهضت اسلامی و در مقطع دوم، کشاکش دولت موقت با نهادهای انقلابی و روحانیت را بررسی کرده‌‌است.

 

این کتاب در بخش شناخت جریان‌های نهضت اسلامی، قطعه‌ای از پازل یکپارچه اپوزیسیون در کم‌رنگ کردن نقش روحانیت در نهضت اسلامی بوده و بیشتر به گزارش عملکرد ملّیون می‌پردازد. این رویکرد که به روشنفکری جلوه‌دادن انقلاب اسلامی می‌انجامد، زیربنای تحلیل حوادث پس از انقلاب و قضاوت درباره آن محسوب می‌شود. تحلیل‌ها و جبهه‌گیری‌های مقاله‌های یادشده توسط محمدعلی صدرشیرازی با استناد به منابع موثق مورد بررسی و نقد قرار گرفته‌اند.

 

در مقاله‌ دوم این مجموعه، کتاب «از کاخ شاه تا زندان اوین» نوشته‌ احسان نراقی توسط باقر صبوری بررسی و نقد شده‌‌است. مطالب کتاب، گزیده‌هایی از خاطرات احسان نراقی شامل هشت جلسه ملاقات و گفت‌وگو با محمدرضا پهلوی و دوران سه ساله‌ زندانی‌شدنش در زندان اوین است. به‌عبارت دیگر، کتاب یادشده، خاطرات خودنوشته‌ پنج‌ساله (1357 ـ 1362) از زندگی سیاسی احسان نراقی را دربردارد. ناقد این کتاب، یک‌سویه‌نگری، پایبند نبودن به انصاف در بازگویی وقایع از سوی راوی و مطرح‌ نکردن همه خاطرات را نقد کرده‌‌است.

 

کتاب «25سال در کنار پادشاه (خاطرات اردشیر زاهدی)» که توسط ابوالفضل آتابای گردآوری شده‌است، توسط رسول صابر دمیرچی در مقاله‌ سوم بررسی و نقد شده‌است. کتاب یادشده از جمله کتاب‌هایی به شمار می‌آید که درباره سلطنت محمدرضا پهلوی، به ویژه سال‌های میان کودتای 28 مردادماه 1332 تا بهمن‌ماه 1357 به رشته‌ تحریر درآمده و با رویکردی جانبدارانه به تحلیل مسایل مربوط به آن دوره پرداخته که تناقض‌های موجود در آن نقد شده‌است.

 

کتاب «طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران» نوشته مشترک احمد اشرف و علی بنو‌عزیزی در مقاله‌ چهارم توسط ایمان قزل‌ایاق نقد شده‌است. نویسندگان دراین کتاب، در شش مقاله روند شکل‌گیری و نقش طبقات مختلف اجتماعی در تاریخ معاصر ایران را با تطبیق حوادث مختلف تاریخی به بحث نشسته‌اند. چارچوب تحلیل‌های یادشده و اتکای آن به برخی داده‌های نادرست در طی این مقاله نقد شده‌است.

 

در مقاله‌ پنجم، کتاب «سقوط شاه» فریدون هویدا را خانم پریسا نوبهار بررسی و نقد کرده‌است. او با محوربندی مختصات مباحث کتاب، نقاط ضعف آن را از جمله فقدان شناخت دقیق نویسنده نسبت به مسایل مختلف جامعه، دخالت حبّ و بغض‌های نویسنده در تحلیل مسایل مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی مثل محاکمه و اعدام برادرش امیر عباس هویدا را، نقد و بررسی کرده‌است.

 

در مقاله‌ آخر نیز کتاب «خاطرات شعبان جعفری» که مصاحبه و خاطره‌نگاری هما سرشار با شعبان جعفری است، توسط مهدی حق‌بین نقد شده‌‌است. این کتاب، حضور و فعالیت‌های شخص شعبان جعفری (شعبان بی‌مخ) در جریاناتی مانند کودتای 28 مرداد و دوره‌ دوم سلطنت محمدرضا پهلوی را بازگو می‌‌کند که ناقد، تناقض‌ها و جهت‌گیری‌های ویژه کتاب را نقد کرده‌‌است. 

 

گفتنی  است که کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» با شمارگان 2000 نسخه، 226 صفحه در قطع وزیری و به قیمت هفت هزار و دویست تومان از سو مرکز انساد انقلاب اسلامی راهی بازار کتاب شد.

 

علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند یا با شماره‌های66953607 و 66961536 تماس بگیرند./998/د102د/ق

ارسال نظرات