۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۱۹۰۶۱۱
بزودی صورت می‌گیرد؛

انتشار 17 عنوان کتاب از سوی پژوهشکده باقرالعلوم

خبرگزاری رسا ـ مدیر انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام از چاپ 17 عنوان کتاب در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
 پژوهشکده باقرالعلوم

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، سید عبدالحسین زین العبادی، مدیر انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام گفت: با عنایت حضرت حق تعداد 17 عنوان از طرح‌های پژوهشی این پژوهشکده که برخی از این آثار بازنویسی شده، آماده چاپ است که در آینده نزدیک به بازار نشر می‌رسد.

 

وی موسوعه کلمات حضرت زهرا علیها ‌السلام را یکی از این کتب دانست و افزود: موسوعه حضرت زهرا علیها ‌السلام در سال 1386 منتشر شد و باز تحقیق آن از سوی پژوهشگران گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام پس از گذشت چندین سال آغاز شد که در نتیجه برای مرحله دوم در 673 صفحه و تعداد 522 حدیث در دو جزء و هر جزء شامل چند فصل آماده شده است.

 

زین العبادی در مورد موسوعه کلمات امام حسن مجتبی علیه‌السلام افزود: این موسوعه نیز در سال 1381 منتشر شد و پس از باز تحقیق آن با همت و تلاش‌های محققان گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام در دو جزء و در هفت فصل گردآوری شد، که در نتیجه در400 صفحه و 438 حدیث به اتمام رسید و به علاقه‌مندان خاندان عصمت تقدیم می‌شود.

 

مدیر انتشارات پژوهشکده با اشاره به موسوعه کلمات امام سجاد علیه‌السلام خاطرنشان کرد: شاید برخی فکر کنند که از امام سجاد علیه‌السلام با توجه به گرفتاری‌های پس از حادثه عاشورا و خیمه زدن اندوه و ماتم بر زندگی و وجود آن حضرت، سخنان زیادی از آن حضرت نقل نشده باشد، ولی مجموعه حاضر که با تلاش و همت پژوهشگران ترتیب یافته است نشان از گستردگی دایره سخنان آن حضرت دارد؛ اگر چه ادعای گردآوری تمام سخنان آن حضرت را نداریم زیرا برای اولین بار و بدون تحقیق جدید چاپ و عرضه می شود، این مجموعه نیز در شش فصل شامل عقائد، احکام، اخلاق، طب، ادعیه و زیارات و اشعار تنظیم و در 720صفحه با بیش از هزار حدیث به زیور طبع آراسته و به علاقمندان آن حضرت تقدیم می‌شود.

 

زین العبادی یکی دیگر از آثار پژوهشکده را موسوعه کلمات حضرت امام کاظم علیه السلام نامید و خاطرنشان کرد: میراث گرانبهای علمی فرهنگی امام کاظم علیه السلام را با همت و تلاش بی وقفه محققان پر تلاش گروه حدیث در مجموعه‌ای سه جلدی گردآوری کرده‌ایم، جلد اول آن در شش فصل شامل توحید، قرآن و تفسیر، نبوت، امامت، معاد، فرق و اصحاب، و جلد دوم و سوم آن در احکام فقهی و طب و اخلاق و آداب و دعاها و زیارات ترتیب و تنظیم یافته که در مجموع بیش از 3639حدیث در 1900صفحه جمع آوری شده است.

 

موسوعه کلمات امام رضا علیه السلام کتاب بعدی بود که وی بدان اشاره کرد و افزود: احادیث و روایات نشر یافته در لابلای کتب روایی و حدیثی برای اولین بار در مجموعه‌ای به نام مبارک آن حضرت در دو جلد و در هشت باب جمع آوری شد که در جلد اول آن سه باب شامل مباحثی از قبیل عقائد، مناقب سیره، قرآن و تفسیر و در جلد دوم پنج باب شامل احکام، طب، اخلاق، نامه‌ها، فرقه ها و اشخاص و ادعیه و زیارات است، تعداد صفحات آن1460 و تعداد احادیث آن 2079 حدیث است.

 

وی در مورد موسوعه کلمات حضرت امام هادی علیه السلام مطالبی را عنوان و سپس تصریح کرد: این اثر در سال 1386 در چهار فصل شامل عقائد احکام اخلاق و ادعیه با 430 حدیث و در 400 صفحه منتشر و با استقبال علاقمندان روبرو شد، و اما اکنون برای دومین بار با افزودن 166 حدیث و در مجموع 596 حدیث در 500 صفحه منتشر می‌شود که امیدواریم مورد عنایت حضرت هادی علیه السلام قرار بگیرد.

 

زین العبادی مجموعه بعدی را موسوعه کلمات حضرت امام حسن عسکری علیه السلام خواند و گفت: مجموعه سخنان حضرت امام عسکری علیه السلام درسال 1386 در چهار فصل شامل عقائد احکام اخلاق و دعاهای آن حضرت و در 308 صفحه به تعداد 346 حدیث منتشر شد که پس از تحقیق مجدد در 541 صفحه و526 حدیث چاپ می‌شود.

 

مدیر انتشارات پژوهشکده در مورد موسوعه کلمات حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تأکید کرد: فرمایشات حضرت مهدی علیه السلام برای اولین بار در پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام از کتاب‌های گوناگون جمع آوری شد که با لطف خداوند متعال و عنایت آن حضرت به محضر دوستان و ارادتمندان و منتظران آن حضرت تقدیم می شود، این مجموعه شامل هفت فصل در 528 صفحه و 332 حدیث شامل عقائد و قرآن ، سیره و معجزات، احکام، وکلاء و ممدوحین و مذمومین، مابعد الظهور، ادعیه و زیارات و تشرفات است.

 

وی یکی از کارکردهای پژوهشکده را پاسخ دهی به شبهات کلامی عنوان کرد و افزود: کتاب «برهان‏های اثبات وجود خدا» از جمله آثاری است که سعی دارد ضمن نقل و بررسی مهم‌ترین برهان‏های اثبات وجود خدا، از نقدهای موجود نیز غافل نماند و با رویکرد پاسخ به شبهات، در این عرصه به قضاوت بنشیند، این اثر، حاصل تلاش گروهی از محققانی است که به همت گروه پاسخ به سؤالات و شبهات دینی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام گرد هم آمده و تعدادی از مهم‏ترین و شایع‏ترین برهان‏های اثبات وجود خدا را به تفصیل، بررسی کرده اند.

 

کتاب تعامل اعراب مسلمان با ایرانیان در فتوحات اسلامی در زمینه پاسخ به شبهات تاریخی یکی دیگر از کتاب هایی بود که زین العبادی به آن اشاره کرد و افزود: کتاب حاضر از جمله آثاری است که تلاش می‏کند با نگاهی مستند و واقع‏نگر، فتح ایران به دست اعراب مسلمان را بررسی کند و سعی دارد از نقدهای موجود نیز غافل نماند و با رویکرد پاسخ به شبهات، در این عرصه به قضاوت نشیند. این اثر، حاصل تلاش برخی از محققانی است که به همت گروه پاسخ به سؤالات و شبهات دینی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام گرد هم آمده‏اند تا در این عرصه تحقیقی درخور را ارائه نمایند.

 

وی به بازنویسی جلد اول گلشن ابرار اشاره کرد و گفت: شاخص مهم نگارش فعلی این جلد بر متن اولیه آن، عبارت است از این که در بازنویسی کنونی با حفظ چارچوب اصلی کتاب و با هدف غنای بیش از پیش محتوای مقالات پژوهشی، شرح حال علما علاوه بر ارزیابی اتوسط استاد محمد جعفر طبسی با نظارت و کنترل نهائی از سوی ایشان نیز همراه بوده که وی ضمن بررسی نکات ضعف مقالات، بر تبیین و برطرف نمودن آن تاکید شده است. ویژگی دیگر اثر حاضر آن است که با تحقیقی جامع و رویت منابع جدید، بازنویسی شده و در حد امکان اشکالات سنه ولادت و وفات شخصیت ها به حداقل رسیده و در انتخاب تصاویر عالمان مطرح نیز به کیفیت و به روز بودن عکس ها توجه شده است.

 

زین العبادی در مورد بازنویسی جلد دوم گلشن ابرار گفت: این مجموعه در راستای ارائه ی الگوی عملی و کاربردی به نسل فرهیخته ی جامعه ی اسلامی و معرفی مفاخر جهان تشیع ،شرح زندگی اسوه‌های علم و عمل از میرزاجوادآقا ملکی تبریزی تا مقام معظم رهبری را به رشته تحریر درآمده است. شاخص مهم نگارش فعلی این جلد بر متن اولیه آن، عبارت است از این که در بازنویسی کنونی با حفظ چارچوب اصلی کتاب و با هدف غنای بیش از پیش محتوای مقالات پژوهشی، شرح حال علما علاوه بر ارزیابی توسط استاد محمد جعفر طبسی با نظارت و کنترل نهائی از سوی ایشان نیز همراه بوده است.

 

مدیر انتشارات پژوهشکده جلد دهم گلشن ابرار جلد را در راستای ارائه الگوی عملی و کاربردی به نسل فرهیخته ی جامعه ی اسلامی و معرفی مفاخر جهان تشیع خواند و گفت: شرح زندگی اسوه‌های علم و عمل: ازنصر بن مزاحم تا سید محسن خرازی را به رشته تحریر درآمده است.

 

زین العبادی خاطر نشان کرد: شرح زیارت عاشورا یکی از آثار ارزشمند، در شرح و بررسی زیارت عاشورا است که مفید بن محمد بن شیرازی در سال 1303 ه ق آن را نگاشته است. این اثر ، یکی از مفصل ترین شروح مربوط به این زیارت، محسوب می شود که متناسب با فقرات مختلف، زیارت، نکات و فواید گوناگون ادبی ، تاریخی و اعتقادی را در بر دارد که توسط محقق ارجمند جناب حجت الاسلام محمد حسین درایتی، مورد تحقیق قرار گرفته است.

 

این فعال حوزه نشر در مورد کتاب کاوشی در متن و اعتبار زیارت ناحیه گفت: این کتاب که حاصل تحقیق و پژوهش محقق توانا جناب حجت الاسلام والمسلمین مرتضی خوش نصیب است؛ سعی بر آن بوده که زیارت ناحیه مقدسه از دو جنبه واکاوی شود. اول از لحاظ معارف حقه موجود در آن و دوم از جهت بررسی سند و اعتبار آن.

 

وی در مورد کتاب خود شناسی برای خود سازی توضیحاتی ارائه داد و افزود: کتاب حاضر اثر تلاش فراوان محقق ارجمند خانم زیارتی از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام است که خود شناسی را با نگاه اخلاقی از منظر کتاب و سنت و عقل مورد بررسی قرا داده که امید است برای طالبین در مسیر خود سازی مؤثر واقع گردد.

 

اما کتاب چیستی، چرایی، چگونگی غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت عنوان کتاب بعد بود که زین العبادی در مورد آن گفت: این کتاب نوشته محقق ارجمند، دکتر محمدجواد حیدری خراسانی است. در این کتاب، سعی شده است با نگاهی تطبیقی به مسأله غنا و موسیقی از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت، به تبیین جامع و مستد از بحث پرداخته شود.

 

زین العبادی در مورد آخرین کتاب گفت: در کتاب پیام آوران تاریکی به این فرقه و کارهای آنها پرداخته شده است و آنچه این کتاب را از سایر کتاب‌های نوشته شده درباره بهائیت، متمایز می کند، استفاده فراوان از منابع بهائی و توجه ویژه به روش‌های تبلیغی بهائیت است که شناخت این شیوه‌ها برای عموم افراد و به خصوص، اهالی تبلیغ، بسیار مهم است. این کتاب توسط فاضل ارجمند، حجت الاسلام و المسلمین سید حسینعلی موسوی‌زاده، به رشته تحریر درآمده است.

 

گفتنی است: علاقمندان برای تهیه کتاب در آذرماه 1392 می‌توانند با تلفن 37837308-025 تماس گرفته و یا به نشانی قم ـ بلوار نیایش ـ جنب مصلی قدس ـ پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام مراجعه کنند./907/د101/ق

ارسال نظرات