۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۹۰۶۳۹
وزیر ارشاد در آیین گشایش نمایشگاه یاد یار مهربان:

نقش یاد یار مهربان در حوزه کتابخوانی انکارناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: بدون شک، این نمایشگاه با حضور چهار هزار و 500 ناشر به همراه 21 هزار عنوان کتاب در حوزه فرهنگ کتابخوانی در مدارس، مراکز فرهنگی و مساجد نقشی انکارناپذیر دارد.
علي جنتي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» با سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن کریم گشایش یافت. در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

 

در ابتدای مراسم، علی جنتی ضمن تبریک پیروزی اخیر کشور ایران در صحنه‌های بین‌المللی گفت: نظام ما نظام فرهنگی است و در دنیایی زندگی می‌کنیم که به شکل دهکده کوچکی است و همه ملت‌ها نزدیک هم زندگی، گفت‌وگو و تبادل فرهنگ می‌کنند، در این میان، حراست از ارزش‌های دینی برای ما ایرانیان اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

وی افزود: فناوری‌های نوین علاوه بر خدماتی که ارایه می‌دهند، بر برخی از آسیب‌های اجتماعی هم تاثیرگذارند؛ به نظرم هیچ راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و آسیب‌های فرهنگی، جز ایجاد مصونیت وجود ندارد. نقش کتاب و کتابخوانی و مربیان و معلمان در ارتقای فرهنگ و مصونیت بخشیدن به جامعه نقشی بی‌بدیل است و مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که مدارس ما باید کانونی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد از محیط فرهنگی محافظت کند و در تولید کتاب‌های مفید و موثر متناسب با دین حساسیت داشته باشد. شهرداری تهران در حوزه فرهنگ نقش بایسته خود را ایفا می‌کند و اکنون نیز شاهد برپایی یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان هستیم.

 

وی ادامه داد: دقت در انتخاب کتاب‌های متناسب با شرایط سنی کودکان و نوجوانان و دقت در محتوای کتاب به نحوی که کاملاً سازگار با ارزش‌های ملی و دینی باشد، از جمله تلاش‌های شهرداری تهران در برپایی این نمایشگاه به شمار می‌آیند.

 

جنتی با اشاره به نقش موثر فرهنگ مکتوب در ارتقای سطح فرهنگی جامعه، بیان کرد: ما نباید از کتاب‌های دیجیتال و قابل ارایه در فضای مجازی غافل بمانیم. فضای مجازی فرصتی است که در اختیار ماست و باید از این کتاب‌ها در مراکز و مدارس حداکثر استفاده را ببریم.

 

در بخشی از این آیین، امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گزارشی درباره نمایشگاه «یاد یار مهربان» ارایه کرد و گفت: مساله ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران یک موضوع مناسبتی نیست، بلکه یکی از اولویت‌های پانزده‌گانه موضوعی به شمار می‌آید که به عنوان نقش محتوایی ـ فرهنگی در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: انس بیشتر مردم با کتاب و انواع کارگاه‌های مهارت‌های آموزشی مطالعه از جمله برنامه‌های این سازمان فرهنگی است. سال گذشته در بیش از 300 کتابخانه شهرداری تهران دو میلیون و 400 هزار عنوان کتاب به امانت گرفته شده است. همچنین امسال 24 فرهنگسرای موقت کتاب در معابر عمومی پایتخت فعال شده‌اند و افراد می‌توانند در جلسات رونمایی، نقد کتاب، خلاصه‌نویسی و مدیریت زمان برای مطالعه در این فرهنگسراها شرکت کنند.

 

خوراکیان گفت: در یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» 4500 ناشر با 21 هزار عنوان کتاب حضور دارند و مقرر شده است پنج هزار و 200 مدرسه از این نمایشگاه دیدن کنند. همچنین کتابخانه‌های عمومی تهران، حوزه‌های علمیه، کانون‌های مساجد و خوابگاه‌های دانشجویی بر اساس اعتبار تخصیص یافته می‌توانند رایگان کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند و از تخفیف نمایشگاه بهره ‌ببرند.

 

خوراکیان با بیان این‌که سال‌های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای برپایی این نمایشگاه هر یک ده میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌دادند، گفت: خوشبختانه امسال این اعتبار به 35 میلیارد ریال اعتبار نقدی افزایش یافت. در حقیقت نمایشگاه یاد یار مهربان نمادی از همکاری مشارکتی- ارزشی فرهنگ است.

 

بخش دیگری از آیین افتتاحیه به سخنرانی دکتر علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اختصاص یافت. وی ضمن ابراز خشنودی از برپایی یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان، درباره توصیه‌های دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در آیین گشایش سال تحصیلی 1392 گفت: دکتر روحانی سه اصل کتابخوانی، گفت‌وگو و درس انشاء را از مهم‌ترین مباحث قابل توجه در مدارس برشمرد و خواستار توجه ویژه به آن‌ها شد و اکنون این سه توصیه در نمایشگاه یاد یار مهربان متجلی است و فرهنگ کتابخوانی و مطالعه را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

 

وی ادامه داد: سیاست وزارت آموزش و پرورش، مدرسه محوری است و همه نهادها باید در خدمت مدرسه باشند. دانش‌آموزان را هم باید به داشتن روحیه تفکر، خلاقیت و پرسشگری تشویق کرد و ضرورت دارد دانش‌آموزان فراتر از کتاب‌های درسی مطالعه کنند. همچنین معلم به عنوان عنصر اصلی باید دانش‌آموزان را به سوی مطالعه، خلاقیت و پرسشگری هدایت کنند.

 

فانی سیاست دولت تدبیر و امید را بر افزایش بهره‌وری و استفاده پتانسیل‌ها دانست و اظهار کرد: این وزارتخانه آمادگی همکاری برای بررسی زمینه‌های افزایش مطالعه را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری هم می‌خواهیم تا فرصت بیشتری را برای پرورش استعدادهای دانش‌آموزان فراهم کند.

 

بخش پایانی این نشست به سخنرانی محمدباقر قالیباف اختصاص داشت. وی از همکاری وزارت‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز خشنودی کرد و گفت: اگر همکاری این دو وزارتخانه نبود، سازمان شهرداری به تنهایی قادر به برپایی نمایشگاهی به این بزرگی نبود.

 

شهردار تهران اظهار کرد: اکنون این سازمان در اوضاع سخت اقتصادی در حوزه فرهنگ گام بزرگی برداشته است. ایده و برپایی اولیه نمایشگاه یاد یار مهربان به همت علی‌اکبر اشعری شکل گرفته است و اگر قادریم یازدهمین گام را برداریم وامدار تلاش و کمک این عزیزانیم و ضرورت دارد بیش از آن‌که حرف بزنیم گوش دهیم تا کارهای خوب برای شهرمان باقی بماند.

 

در پایان این مراسم، یاد مدیران مسوول نشرهای کارنامه، پیام آزادی و کتاب ایران که طی سال گذشته دار فانی را وداع گفته بودند گرامی داشته و از خدمات آنان تجلیل شد.

 

یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان ساعت 14 امروز(چهارم آذرماه) در محل باغ کتاب گشایش یافت./998/د102/ق

ارسال نظرات