۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۹۰۸۰۴
حجت الاسلام زائری:

بعد شور انگیز عاطفی و احساسی کربلا را فراموش می‌کنیم

خبرگزاری رسا ـ مجموعه اشعار سپید عاشورایی سید علی اکبر میر جعفری با عنوان چند مجلس از دهه اول محرم روز دوشنبه 4 آذر ماه ساعت 16 در سالن سلمان هراتی حوزه هنری رونمایی شد.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حجت الاسلام زائری در ابتدا با اشاره به اینکه حضورش در این جلسه به دلیل ارادت به نویسنده کتاب و کارها و صمیمیت اوست، گفت: کتاب چند مجلس از دهه اول محرم، کتاب ارزشمندی هم به جهت مضمون و هم از جهت نگاه نویسنده به کتاب است.

وی با بیان گوشه‌ای از سخنان آیت الله جوادی آملی خطاب به مهمانان همایش باران غدیر که چندی پیش در حوزه هنری برگزار شده بود، افزود: آیت الله جوادی آملی به تعبیر من در خصوص کارکرد هنر به مهمانان همایش گفتند: رسالتی که برای هنرمند قائل هستیم در حوزه اندیشه نیست، قرار نیست هنرمند دانش و علمی را به مخاطب ارائه دهد بلکه وظیفه او ایجاد انگیزه در مخاطب است.

مشکل مخاطب در عمل از اندیشه نیست بلکه از انگیزه ست؛ مشکل در عمل از جزم نیست بلکه از عزم است، این تفکیک در زمینه جسمانی این طور تعبیر می‌شود که بعضی افراد با چشم خطر را می‌بینند اما پا ندارند که فرار کنند و بعضی پای سالم دارند اما چشم سالم ندارند که خطر را ببینند، وی این تطبیق را از نظر ذهنی و درونی به احوالات افراد دادند.

زائری با تاکید بر این‌که ارزش هنرمند به انجام کاری است که دانشمند و محقق از انجام آن عاجز است، بیان داشت: گاهی یک موسیقی و یا فیلم تاثیری بر مخاطب ایجاد می‌کند که هیچ کتاب و سخنرانی آن تاثیر را بر انگیزه و عزم مخاطب ایجاد نماید.

وی در ادامه درباره کتاب چند مجلس از دهه اول محرم گفت: با دیدن کتاب از انتخاب طرح جلد هوشمندانه و اسم آن تا انتهای متن آن، خیال انگیزی شاعرانه در نمایاندن تجلیات مختلف در حادثه کربلا کاملا مشهود است، کتاب مانند نخ تسبیح بخش‌های مختلف را به هم وصل می‌کند و در همه‌جا به صورت خیال انگیزی محبوب دیده می‌شود.

زائری با با بیان این‌که گاهی در جمع‌های روشنفکری ابعاد حادثه کربلا فراموش می‌شود، افزود: ما گاهی چنان از حماسه و اندیشه و شعور حرف می‌زنیم که بعد شور انگیز عاطفی و احساسی کربلا را فراموش می‌کنیم و گاهی گرفتاری به این قصه‌ها هر دو طرف را از اصل ماجرا غافل می‌کند، اتفاقی که در نسل‌های قبل تجربه‌های تلخی از آن داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی احساس می‌شود ندانسته و ناخواسته انسان درگیر این تجربه‌های تلخ می‌شود که با یک بیانیه و اعلام موضع فضای آسیب دیده دچار تشنج می‌شود، امیدوارم که ما بیش از این گرفتار این آسیب در این فضا نشویم./966/د102/ن

ارسال نظرات