آموزش بستر اصلی حوزه علمیه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش حوزههای علمیه ظهر امروز در نشست مدیران استانها و شهرستانهای زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: حوزههای علمیه بر نشر احادیث اهلبیت(ع) و قرآن کریم و علاوه تربیت مجتهدین برجسته که بتوانند نیازهای جامعه اسلامی را پاسخگو بوده و مسائل مستحدثه را استنباط کنند، همه منابع موجود در جامعه اسلامی را مدیریت میکنند.
وی با بیان اینکه ظهور شأن مرجعیت و فقاهت کار بزرگی بود که حوزه علمیه انجام داد، افزود: حوزه در حال حاضر شأن زعامت را حفظ کرده و مدیر تربیت میکند، مدیرانی که بتوانند در تراز امام راحل و رهبر معظم انقلاب مدیریت کنند.
معاون آموزش حوزههای علمیه اظهار داشت: مأموریت یک مدیر خوب در ساماندهی کارها و فعالیتهای فضای آموزشی حوزه کار بسیار مهمی است و نیاز به توجه خاصی دارد.
وی با اشاره به اهمیت مسأله آموزش در حوزههای علمیه، خاطرنشان کرد: اگر مأموریت آموزش را از یک مدرسه علمیه خارج کنیم چیزی باقی نمیماند چون بستر اصلی حوزه مسأله آموزش است.
حجتالاسلام فرحانی با بیان اینکه عنصر اصلی در بستر آموزشی حوزه طلبه است، تصریح کرد: عنصر متن، استاد و عنصر کلان و اساسی مدیر از دیگر عناصر بستر آموزشی حوزه هستند.
وی بیان داشت: اگر عنصر اصلی در حوزه علمیه را طلبه بدانیم، عنصر کلان و اساسی هم مدیر حوزه است که طلبه را با یک سیر خاصی وارد حوزه و تثبیت کرده و در پایان نیز مدرک آموزشی را در کنار آموزش نکات اعتقادی و اخلاقی به طلبه میدهد.
معاون آموزش حوزههای علمیه با اشاره به اینکه محور دوم آموزش در مدارس مسأله متن است و تا زمانی که تغییر نکرده باید خوانده شود، افزود: رهبر معظم انقلاب در سفر به قم فرمودند « درس خواندن را جدی بگیرید، نگویید چون این برنامه فلان عیب را دارد پس برنامه هیچ، تا متن و برنامه تغییر نکرده است باید ان را خواند».
وی گفت: متون فعلی حوزه علمیه با همه مزایا، دارای ضعفهایی هم است که باید اصلاح شود ولی تا هنگامی که تغییر نکرده باید از سوی مدیر مدیریت شده و طلاب آن را بخوانند.
حجتالاسلام فرحانی با بیان اینکه مدیر رکنی است که باید همه عناصر موجود در حوزه را سامان دهد، ابراز داشت: مدیر موفق کسی است سیستم ورود طلبه، سیستم آموزش، سیستم استاد و سیستم حضور و غیاب او در مدرسه هماهنگ است.
وی با تأکید بر اینکه حوزه باید مقوله مدیر و مدیریت را در سطوح آموزشی جدی بگیرد و مصادیق مدیریت صحیح را برنامهریزی کند، ادامه داد: مدیریت در حوزه علمیه یک مقوله مستقل است و باید به صورت ویژه به آن نگاه کرد، چون نگاه صحیح به این مقوله تضمین کننده همه مراحل آموزشی، پژوهشی، تهذیب و تأدیب در حوزه است.
معاون آموزش حوزههای علمیه با اشاره به حرکت خوب حوزه در مسائل آموزشی و پژوهشی خاطرنشان کرد: امید داریم برای تغییر متون و نظام آموزشی حوزه و راهاندازی سطوح تخصصی حوزه و سامان دادن سفیران هدایت بتوانیم هر چه سریعتر اقدام کنیم./907/پ202/ن