۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۹۱۷۱۵
حجت‌الاسلام ماندگاری:

خداوند بر اساس نعمت‌ها انسان را مورد امتحان قرار می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که هر نعمتی مسؤولیتی دارد که باید براساس دین به آن عمل شود، گفت: افراد اگر مأموریت‌های قرآن را ندانند با همین کتاب الهی«خسرالدنیا و الآخرة» می‌شوند، خدا اهل‌بیت(ع) را به ما داده است تا مأموم این بزرگواران باشیم.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا، شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این‌که امتحان‌های الهی همگانی است، گفت: حتی افراد غیر مسلمان نیز مورد امتحان قرار می‌گیرند ولی متأسفانه حواسشان به امتحان‌‌های الهی نیست.

وی ادامه داد: تا صبر بر امتحان نباشد اسرار آن برای فرد روشن نمی‌شود، ولی زمانی که اسرار مشخص شود فرد شاکر می‌شود، البته صبر باید همراه ولی خدا باشد، اگر در امتحان‌های الهی دست ما در دست قرآن، عترت، مرجعیت و روحانیت باشد حتما در آن ها موفق می‌شویم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امتحان‌های الهی سه نوع هستند، اظهار داشت: داده‌های خدا یک نوع امتحان است، در این عالم همه به خدا بدهکار بوده و تنها خدا طلبکار است، هر نعمتی از فضل خداوند متعال است.

وی افزود: خدا با مسؤولیتی که در نعمت ها داده است فرد را امتحان می‌کند، خدا به بانوان روح لطیف و جسم ظریف داده است ولی در کنار این داده‌ها سه مسؤولیت نیز بیان کرده است، روح لطیف و جسم ظریف نباید کارهای مردانه انجام دهد، بلکه مسؤولیت زن خانه‌داری و شوهرداری است.

حجت‌الاسلام ماندگاری حفظ آبرو و ثروت شوهر را از وظایف بانوان برشمرد و بیان داشت: بانوان باید در این مسؤولیت که امتحان‌های الهی است صبر کنند تا خدا اسرار خود را بر آن‌ها آشکار کند.

مردانگی به غیرت، مروت و جوانمردی است

وی تصریح کرد: اگر زن در خانه وظیفه خود را درست انجام داده و صبر بر مأموریت الهی داشته باشد حقایق برای او نشان داده می‌شود، برخی‌ از بانوان از بار شوهرداری و مادر شدن فرار می‌کنند، تا صبر نباشد خدا چیزی به فرد نمی‌دهد، چشم را خدا برای چشم‌چرانی و آزار رساندن به مردم به انسان نداده است.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان روایتی از نبی‌اکرم(ص) یادآور شد: بانوان اگر صبر نسبت به مأموریت‌های الهی داشته باشند خدا سر مادر شدن را به آن‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از بانوان می‌گویند ما سر زن و مادر شدن را نمی‌دانیم چرا که به مأموریت‌های الهی صبر نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مردها نیز اگر می‌خواهند سر مردانگی را بدانند باید به مأموریت‌های خود عمل کنند، مردانگی به گردن کلفتی، زورگویی و درشت کردن صدا نیست، مرد یعنی علی بن ابی‌طالب(ع)، مردانگی یعنی غیرت، مروت، جوانمردی که متأسفانه بسیاری از مردها این‌گونه نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که امیرمؤمنان(ع) بر تمام مأموریت‌های الهی صبر داشتند، خاطرنشان کرد: درست است که خداوند متعال آقایی عالم را پس از نبی‌اکرم(ص) به امام علی(ع) داد، ولی ایشان را با مأموریت‌های مختلف امتحان کرد، که یکی از این مصیبت‌ها شهادت حضرت زهرا(س) بود.

عدم استفاده صحیح از قرآن فرد را جهنمی می‌کند

وی ادامه داد: نتیجه صبر حکمت است، وقتی فرد صبر داشته باشد زبانش حکمت پیدا می‌کند، خدا به بازاریان فضل داده و آن‌ها را ثروتمند کرده است، پس صبر فرد در این نعمت ها عدم گران و کم فروشی است.

حجت‌الاسلام ماندگاری شناخت قیامت، حساب، کتاب و توجه به ولی عصر(عج) را سبب دوری فرد از گناهان برشمرد و گفت: مسؤولان باید بدانند همان‌گونه که خدا به آن‌ها پست داده است، مأموریت نیز داده است که باید براساس دین به آن عمل کنند.

وی بیان کرد: باید باور داشته باشیم هر داده الهی حتی قرآن مأموریت دارد، افرادی که مأموریت‌های قرآن را نمی دانند با همین کتاب الهی«خسرالدنیا و الآخرة» می‌شوند، خدا اهل‌بیت(ع) را به ما داده است تا مأموم این بزرگواران باشیم، خدا ائمه(ع) را تنها برای رفع گرفتاری به ما نداده است، بلکه اهل‌بیت(ع) هدایتگران ما هستند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: متأسفانه انسان به قدری ناسپاس است که سخن کارشناسان، مهندسان و همه را قبول می‌کند، ولی سخن خدا را قبول نمی‌کند، خدا ثروت را برای رباخواری و انبار کردن نداده است بلکه داده تا فرد از مشکلات دیگران گره گشایی کند./993/پ202/ن

ارسال نظرات