۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۹۲۶۳۵

وحدت حوزه و دانشگاه محور تحقق مهندسی فرهنگی در کشور است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه مهم ترین راهبرد برای افزایش جنبش نرم افزاری تولید علم و ثروت در جامعه است، گفت: یکی از محورهای اساسی برای تحقق مهندسی فرهنگی در کشور وحدت حوزه و دانشگاه محسوب می شود.
وحدت حوزه و دانشگاه محور تحقق مهندسی فرهنگی در کشور است

حجت الاسلام علی جان دلدار، مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه در چندسال اخیر نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری بی توجهی شده است، گفت: ما زمانی خواهیم توانست سند چشم انداز 20 ساله را در زمینه دست یابی به افق های برتر علمی، فرهنگی و فناوری در سطح منطقه و جهان داشته باشیم که بتوانیم وحدت حوزه و دانشگاه را در کشور محقق کنیم.

 

وی با اشاره به این که در حال حاضر نگاه حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر تغییر کرده و این نگاه به سمت افزایش ارتباط پیش رفته است، گفت: قانونگذاری و تصویت آیین نامه و مصوبه هایی که وحدت حوزه و دانشگاه را به شکل رسمی از حوزویان و دانشگاهیان بخواهد از مهم ترین راهکارهای روند تسریع وحدت حوزه و دانشگاه است.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند ادامه داد: اسلامی سازی علوم انسانی یکی از مهم ترین راهبردهای مقام معظم رهبری در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه است که هم اکنون در دانشگاه ها در حال اجرا و پیگیری بوده که در صورت محقق شدن این امر وحدت حوزه و دانشگاه در معنا و به صورت واقعی انجام می شود.

 

مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند تحجر، نگاه تنگ نظرانه و رسوخ اندیشه های غربی در دانشگاه ها و حوزه ها را مهم ترین مانع وحدت حوزه ودانشگاه عنوان کرد.

 

حجت الاسلام دلدار ادامه داد: پیشرفت کشور در حوزه فرهنگی و صدور ارزش های انقلاب وابستگی بسیار زیادی به وحدت حوزه و دانشگاه دارد.

 

وی یادآورشد: نشست تخصصی سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در بیرجند با حضور اساتید و طلاب و دانشجویان و حضرت آیت الله نوری همدانی در مسجد امام حسین بیرجند برگزار خواهد شد.

 

همچنین حجت الاسلام مهدی اسدالهی، رییس حوزه علمیه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی، با بیان این که مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه علوم انسانی اسلامی و اسلامی کردن دانشگاه ها تنها در صورت وحدت حوزه و دانشگاه محقق خواهد شد، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای اسلامی کردن ظاهر دانشگاه ها نیست بلکه باید محتوایی که به دانشجویان آموزش داده می شود دربردارنده معارف اسلامی و توحیدی باشد و دانشجو در دوران تحصیل در دانشگاه ها باید در زمینه تربیت دینی پیشرفت کند در غیر این صورت طبق آیات قرآن کریم علم او نتیجه ای جز خسارت و خسران برای اونخواهد داشت.

 

وی افزود: طلاب هم باید علوم دانشگاهی را فرا گرفته و سعی کنند با توجه به تعالیم حوزه و دانش دانشگاها یک برنامه راهبردی و نوین برای پیشرفت علمی کشور ایجاد کنند.

 

رییس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با اشاره به این که ضعف مدیریتی و حاکم بودن دیدگاه ها و گفتمان های خاص و توطئه های استکبار جهانی در ترور نخبگان حوزوی و دانشگاهی مهم ترین مانع تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در 30 سال پس از انقلاب بوده است، گفت: امام خمینی دانشگاه اسلامی را تعیین کننده مقدرات کشور و تامین کننده سعادت اخروی و دنیوی انسان ها می دانند و تاکید می کنند دانشگاه زمانی می تواند منشا این تحولات باشند که با حوزه های علمیه در نگرش توحیدی به جهان وحدت پیدا کند.

 

حجت الاسلام اسدالهی ادامه داد: تصویب سند دانشگاه اسلامی از سوی احمدی نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از راهکارهای موثر برای وحدت حوزه ودانشگاه بود و در این سند حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان یکی از بازوهای اجرایی قدرتمند برای تسریع در روند وحدت حوزه و دانشگاه عنوان شده است.

 

وی با بیان این که در حال حاضر این حوزه 200 دانشجو طلبه داشته و علوم حوزوی را در کنار علوم دانشگاهی به دانشجویان می آموزد یادآورشد: در صورت همکاری هم جانبه مسؤولان این حوزه در حال حاضر توانایی آموزش علوم انسانی اسلامی را به بیش از هزار دانشجو در سطح استان دارد./968/ت302/ب

ارسال نظرات