۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۱۹۲۷۹۲

تصویب قطعنامه ضد جاسوسی در سازمان ملل

خبرگزاری رسا ـ در شدیدترین اعتراضات بین المللی به تلاش‌های جاسوسی آمریکا، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای را با هدف حفاظت از حریم شخصی افراد در برابر نظارت‌ غیرقانونی تصویب کرد.
مجمع عمومي سازمان ملل

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، آلمان و برزیل در پی افشای برنامه‌های جاسوسی آمریکا از سوی ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، پیش نویس قطعنامه را ارائه کرده بودند که روز گذشته این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا به تصویب رسید.

 

این قطعامه از اعضای سازمان ملل می‌خواهد تا درباره حفاظت از حریم شخصی کاربران اینترنتی و دیگر اشکال ارتباطات الکترونیکی اطمینان دهند.

 

در این قطعنامه آمده است: حقوق افراد از جمله حریم شخصی آنها چه در محیط آنلاین و چه در محیط آفلاین باید حفظ شود.

 

درپی افشای برنامه جاسوسی آمریکا در آمریکای لاتین، دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل، سفر رسمی خود به واشنگتن را لغو کرد. اسناد فاش شده از سوی ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات تلفنی خانم روسف را شنود کرده است. بنابر اسناد فاش شده از سوی اسنودن، آژانس امنیت ملی ٱمریکا همچنین از شرکت نفت دولتی برزیل پتروبراس جاسوسی می کرده است.

 

این درحالی بود که افشای برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا مبنی بر شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل و همچنین جمع آوری سوابق تلفنی میلیون‌ها شهروند فرانسوی، خشم رهبران اروپایی را نیز موجب شد./1420/ 1409/ح

 

ارسال نظرات