آیتالله جوادی آملی نقطه تلاقی دو جریان پژوهشی در زمینه فطرت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد غفوری نژاد، استاد دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست جشنواره ملی ملکوت با عنوان ساحتهای وجودی آدمی در قرآن با رویکرد عرفانی که در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه حضرت آیتالله جوادی آملی در سیر تطورات نظریه فطرت، گفت: حضرت استاد جوادی آملی همچون آیتالله استاد مطهری نقطه تلاقی دو جریان پژوهشی در زمینه فطرت است.
وی افزود: حکیم شاهآبادی و امام خمینی(ره) پرچم دار یکی از این دو جریان مزبور هستند و علامه طباطبایی علمدار جریان دیگر است و آیتالله جوادی آملی شاگرد امام خمینی(ره) است و به واسطه او با اندیشههای حکیم شاهآبادی آشنا است، چنانکه مدت مدیدی از محضر علامه طباطبایی استفاده کرده است و این سابقه آموزشی زمینه را برای پژوهشهای بعدی در این حوزه فراهم آورده است.
استاد دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با بیان اینکه مرحوم شاهآبادی مؤسس نظریه فطرت در قرآن به شمار میرود، اظهار داشت: شخصیت دیگری که بر استاد تأثیرگذار بود علامه طباطبایی است و شاه کلید افکار علامه در آثاری چون المیزان مبتنی بر نظریه فطرت است.
حجتالاسلام غفوری نژاد خاطرنشان کرد: مطالعه آثار متقدم آیتالله جوادی آملی نشان میدهد که وی از قدیمالایام نظریه فطرت را مورد اندیشهورزی قرار داده و پیرامون آن نظریه میپرداخته است و در حقیقت نظریهپردازیهای استاد از دو رهیافت برون دینی و درون دینی در کتاب فطرت در قرآن به اوج خود رسیده است.
وی با اشاره به آیات فطرت، تصریح کرد: اینکه تنظیم آیات فطرت در هفت طائفه، بیان رابطه خداجویی با خداشناسی فطری، بیان سازگاری عدم تبدیل فطرت با نظریه حرکت جوهری در مورد انسان، تحلیل فلسفی هستها و نیستها و بایدها و نبایدهای فطری، سازگاری نظریه فطرت با جسمانیة الحدوث بودن نفس و بالاخره تحلیل وجود شناختی فطرت از نوآوریهای استاد در باب فطرت است.
استاد دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در ادامه به تطورات نظریه فطرت در فلسفه و عرفان اشاره کرد و گفت: این نظریه در منابع عرفانی و فلسفی تطور جداگانهای داشته است و نیاز است آرای برجستهترین شخصیتهای فیلسوف و عارف چون محیالدین عربی، ملاصدرا و به ویژه حکیم شاه آبادی در این زمینه مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه تمام تلاشهای انسان برای دستیابی به علوم طبیعی و ریاضی مبتنی بر نظریه فطرت است، ابراز داشت: تطور فطرت در منابع فلسفی و عرفانی به این صورت تعریف شده که فطرت این زمینه را ایجاد میکند که تلاشهای علمی انسان تبیین و توجیه شود.
حجتالاسلام غفوری نژاد در پایان افزود: محیالدین عربی اولین اندیشمند اسلامی بود که تحلیلی از چیستی فطرت ارائه داد و یکی از روشنترین تعبیرات وی در این بود که فطرت همان وجود ساری و جاری در عالم است و با اشاره به دو عبارت «الله نور السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ » و«الله فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ » فطرت را نور وجودی الهی میداند که در تمام عالم منبسط است./907/پ202/ن