۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۹۴۸۷۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ اشتغال به تحصیل 500 طلبه در حوزه علمیه امام خمینی(ره) خوی،انجام طرح سنجش سلامت طلاب جدید ماکو، درآمد بیش از سه میلیارد ریالی موقوفات خوی و ثبت شش موقوفه در چالدران از اخبار کوتاه آذربایجان غربی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، رییس حوزه های علمیه خوی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره برداری از فاز اول حوزه علمیه امام خمینی (ره) گفت: برای بهره برداری از فاز اول این مرکز آموزشی بالغ بر دو میلیارد تومان هزینه شده است.

 
وی افزود: در این حوزه 500 طلبه تا پایه 9 تحصیل می‌کنند و از سال آینده پایه 10 نیز در این حوزه تدریس می‌شود.
 
حجت الاسلام شکوری مساحت حوزه علمیه جدید خوی را 13 هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: فاز اول شامل کلاسها، خوابگاه و سالن کنفرانس است و فاز دوم نیز شامل کتابخانه و بخش مدیریت است که عملیات احداث آن نیز اغاز شده است.
 
امام جمعه خوی با تشریح چرایی لقب دادن دارالمومنین به شهر خوی اظهار کرد: این لقب از دوران صفویه به این شهرستان داده شده چرا که آن زمان، دوران اوج شکوفایی فرهنگی و علمی این شهرستان بود و خانواده‌های بزرگ و صاحب نام علمی و دینی در این شهرستان سکونت داشتند.
 
وی تصریح کرد: در آن دوران یکی از حوزه‌های علمیه خوی به نام شفیعیه بود که جد مادری مقام معظم رهبری ریاست آن را به عهده داشت.
 
طرح سنجش سلامت طلاب جدید ماکو انجام شد
طرح سنجش سلامت طلاب جدیدالورود حوزه علمیه امام خمینی(ره)شهرستان ماکو  با حضور حجت الاسلام اسماعیل مدبر ،معاون مسکن و تامین اجتماعی مرکز خدماتآذربایجان غربی و پرسنل آزمایشگاه استادان در حوزه علمیه امام خمینی(ره)شهرستان ماکو اجرا شد.


هدف از اجرای این طرح، چکاپ کامل طلاب جدید الورود و آگاهی از سلامت جسمانی آنها است که بر اساس مصوبه هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه اجرا میشود.

در حاشیه این طرح، اساتید حوزه علمیه امام خمینی (ره) ماکو از سوی دکتر قاسم نژاد معاینه وشناسنامه سلامت آنها تکمیل شد.
 
درآمد بیش از سه میلیارد ریالی موقوفات در خوی
 
 
حجت الاسلام مقصود محمودی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه خوی امروز در جمع خبرنگاران گفت: امسال درآمد حاصل از موقوفه‌های این شهرستان به بیش از سه میلیارد و 350 میلیون ریال رسیده است.
 
وی اظهار کرد: درآمد حاصل از موقوفات خوی صرف ایتام، علاج بیماری‌های صعب العلاج، رسیدگی به فقرا، عزاداری اهل بیت و اطعام در روزهای خاص همچون دهه محرم و شب های قدر شده است.
 
حجت الاسلام محمودی از بروز رسانی اجاره‌های موقوفه‌ها در خوی خبر داد و افزود: در 9 ماهه سال جاری اجاره‌ بهای بیش از 80 درصد از موقوفه‌های خوی بروز رسانی شده و در این مدت 1200 سند اجاره بها تنظیم شده است.
 
وی با اشاره به اجرای چهار پروژه توسط اوقاف خوی گفت: در این شهرستان 4 پروژه توسط اداره اوقاف اجرا می‌شود که شامل بازسازی حسینیه میرزا ابراهیم، موقوفه حاج عبدالکریم، مقبره شیخ نوایی و حیاط واقع در کوچه نورالله خان است.
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه خوی با اعلام اینکه اولین مرکز تخصصی آموزش حفظ قرآن کریم آذربایجان غربی در شهرستان خوی تاسیس شده است، اظهار کرد: در این مرکز تخصصی 86 مربی در 98 کلاس شیوه‌های علمی حفظ قرآن را به صورت رایگان به داوطلبان آموزش می‌دهد.
 
حجت الاسلام محمودی همچنین به مقام اول شهرستان خوی در اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن، شهرستان خوی مقام اول استانی و مقام سوم کشوری را بدست آورده است و تا به امروز 4000 نفر برای شرکت در این طرح ثبت نام کرده و بیش از 600 نفر بالای 5 جزء قرآن را حفظ شده‌اند.
 
ثبت شش موقوفه جدید در چالدران
حجت الاسلام اکبر عبداله زاده، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه چالدران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه گفت: امسال شش وقف جدید در این شهرستان شناسایی و به تعداد موقوفات اضافه شده است.
وی افزود: این موقوفات جدید شامل پنج باب مغازه در شهر چالدران و هشت هکتار زمین کشاورزی در روستای ریحانلو است که برای انجام امور خیر و مذهبی در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه چالدران قرار گرفت.

وی ارزش این موقوفات را بیش از دو میلیارد و
200 میلیون ریال اعلام کرد و اظهار داشت: با شناسایی این تعداد وقف جدید، تعداد موقوفات شهرستان چالدران به 111 موقوفه و 152 رقبه افزایش یافت.

حجت الاسلام عبداله زاده از مردم نیک اندیش خواست با وقف قسمتی از اموال خود در این کار نیک الهی سهیم باشند./936/د101/س
ارسال نظرات