۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۹۵۵۶۰
گلوبال پست گزارش داد؛

تخریت تونل‎ها اقتصاد غزه را فلج کرده است

خبرگزاری رسا ـ گلوبال پست نوشت: با تخریب تونل‌های مخفی قاچاق از مصر به غزه در تابستان گذشته، بسیاری از ساکنان غزه شغل خود را از دست داده‌ و بسیاری از شرکت‌های ساخت و ساز در پی نبود مصالح مجبور به متوقف کردن فعالیت‌های خود شده‌اند.
غزه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی نشریه گلوبال پست روز دوشنبه در گزارشی نوشت: از سال 2007 که جنبش حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت و اسرائیل منطقه را محاصره اقتصادی کرد، جمعیت یک میلیون و 800 نفری ساکن غزه حدود 70 درصد از نیازهای تجاری خود از جمله مصالح ساختمانی و سوخت ارزان‌قیمت و حتی شیرینی جات و خودروهای جدید را از طریق صدها تونل مخفی قاچاق، تامین می‌کردند.

 

در سال 2010، گفته شد بیش از دو هزار تونل در منطقه وجود دارد. اما بحران سیاسی در مصر به متوقف شدن واردات کالاهای قاچاق به غزه منجر شد. پس از برکناری محمد مرسی رییس‌جمهور مصر در ماه ژوئیه گذشته، ارتش مصر با این باور که جنبش حماس-- شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین-- برای کمک به جنگجویان در صحرای سینا از این تونل‌ها استفاده می‌کند، شروع به تخریب تونل‌ها کرد.

 

طبق برآوردهای روبرت سری سفیر صلح سازمان ملل متحد در خاور میانه، پس از برکناری مرسی در تابستان گذشته حدود 80 درصد از تونل‌ها دیگر قابل استفاده نیستند.

 

فروش سبزیجات تازه در بازار قدیمی غزه اکنون تنها شغل موجود برای بسیاری از ساکنان غزه است که با تعطیلی تونل‌های قاچاق دچار مشکل شده‌اند.

 

در این حال، درآمد مشاغل موقت بسیار کمتر از واردات کالا از طریق تونل‌های مخفی است و شرایط زندگی برای بسیاری از ساکنان غزه دشوار شده است.

 

وزیر اقتصاد جنبش حماس در ماه دسامبر سال 2013 اعلام کرد حدود 300 هزار نفر از فلسطینی‌ها در پی محاصره اقتصادی از سوی اسرائیل و حملات اخیر ارتش مصر به تونل‌های مخفی، کار خود را از دست داده‌اند.

 

تعطیلی تونل‌های مخفی از سوی ارتش مصر به جنبش حماس که حدود نیمی از بودجه آن از مالیات بر کالاهای وارداتی از تونل‌ها تامین می‌شود، آسیب‌هایی وارد آورده است. جنبش حماس اکنون برای پرداخت دستمزد به حدود 50 هزار کارمند خود با مشکل مواجه است.

 

معاون وزیر اقتصاد جنبش حماس اعلام کرد تعطیلی تونل‌ها با کاهش سه‌درصدی رشد تولید ناخالص داخلی همراه بوده است.

 

ماهر طبع تحلیل‌گر اقتصادی در غزه می گوید: تعطیلی تونل‌ها اقتصاد را در غزه فلج کرده است. 100 ها کارخانه و شرکت تعطیل شده‌اند و هزاران نفر کار خود را از دست داده‌اند./982/ب102/د

منبع: تقریب

ارسال نظرات