۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۹۶۳۴۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مبلغان در ترویج وقف کم‌کاری می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی با بیان این که در حوزه وقف و ترویج آن در جامعه کم کاری شده است، گفت: وقف دو مسأله اعتقاد و اقتصاد را با هم دارد و این موضوع نشان دهنده این است که وقف در عین حال که اقدامی معنوی به شمار می رود؛ در معیشت و رفع مشکلات اقتصادی جامعه در بخش های مختلف نیز نقشی چشمگیر دارد.
نشست تخصصي وقف در خراسان شمالي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد عصر چهارشنبه در نشست تخصصی ترویج فرهنگ وقف و احیا موقوفات که با حضور شماری از روحانیان و مسؤولان فرهنگی استان خراسان شمالی در محل نمایندگی حوزه علمیه استان برگزار شد، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین موقوفات معنوی بوده و واقف این موقوفه باارزش هم امام خمینی(ره) است.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی وقف را یکی از ارزشمندترین سنت های اسلامی ذکر و اضافه کرد: وقف احسانی ماندگار و صدقه ای جاریه است که عواید مادی و معنوی آن برای همیشه دوام دارد.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر احیا و ترویج بیش از پیش این سنت حسنه در جامعه، افزود: باید برای ترویج وقف از ظرفیت ها و راه های مختلف استفاده کرد چرا که اگر متولیان و دست اندرکاران این سنت حسنه با همراهی مردم سعی در ترویج آن داشته باشند به یقین شمار موقوفات در جامعه افزایش چشمگیری خواهد یافت و به تبع آن اثرات مادی و معنوی وقف در کشور نیز بیشتر می شود.
رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با بیان این که در آموزه های اسلامی اقتصاد با اعتقاد گره خورده و نمی توان این دو را از هم جدا کرد، اظهار داشت: وقف هر دو مسأله اعتقاد و اقتصاد را با هم دارد و این موضوع نشان دهنده این است که وقف در عین حال که اقدامی معنوی به شمار می رود؛ در معیشت و رفع مشکلات اقتصادی جامعه در بخش های مختلف نیز نقشی چشمگیر دارد.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با انتقاد از کم‌کاری در حوزه تبلیغ و ترویج وقف در جامعه تصریح کرد: با وجود این که در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته اما هنوز مسأله وقف آن گونه که باید و شاید در جامعه پیاده نشده است.
وی با بیان این که در حوزه وقف و ترویج آن در جامعه کم کاری شده است، گفت: متأسفانه مبلغان و روحانیان بیشتر تبلیغ را منحصر به بیان احکام روزه و نماز می دانند و از فرصت مناسب منابر و مساجد برای ترویج وقف به درستی استفاده نمی کنند.
رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: مبلغان دینی و روحانیان در مناسبت های مختلف از فرصت مغتنم منابر و مساجد برای تبیین اهمیت و ارزش وقف در جامعه استفاده کافی نمی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به تأکید بزرگان دین برای انجام کارهای خیر، افزود: یکی از بهترین و باارزش ترین معروفات و کارهای خیر در جامعه وقف است، چرا که با ترویج این فرهنگ نیک در بین مردم، ثمره مادی و معنوی آن در جامعه گسترش می یابد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی تشکیل هیأتی برای ورود تخصصی به حوزه وقف، صیانت از موقوفات موجود و عمل درست به نیات واقفین، ارتباط مؤثر با ائمه جمعه و جماعات و ... را از جمله راهکارهای ترویج سنت حسنه وقف در جامعه برشمرد.
گفتنی است، در این نشست مسؤولان فرهنگی استان خراسان شمالی راهکارها و پیشنهادات خود برای ترویج وقف در جامعه را مطرح و بررسی کردند./9314/پ202/س
ارسال نظرات