۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۹۶۶۸۲
استاد حوزه و دانشگاه:

رکن اصلی هر انقلاب داشتن اهداف الهی و دینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حقیقی درباره پیروز نشدن حرکت های انقلابی در سطح منطقه، گفت: آن چه سبب عدم پیروزی آنان گردید عدم مدیریت صحیح و نبود برداشت درست از اسلام و نوع حکومت داری دینی بود که سبب به انحراف کشیده شدن این جریانات گردید.
رکن اصلی هر انقلاب داشتن اهداف الهی و دینی است

حجت الاسلام محمود حقیقی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،  انقلاب را حرکتی مردمی و برگرفته از یک نهضت فکری دانست و گفت: کلمه انقلاب در ابتدا واژه ای در علم نجوم و به معنی یک سری حرکات نجومی و دگرگونی بود و با ورود این کلمه به بحث های جامعه شناسی در معنای حرکت های مردمی بیان شد.

وی در ادامه درباره معنای تفاوت میان واژه نهضت و انقلاب، بیان داشت: نهضت یک جریان عام فکری فرهنگی است و در بطن این نهضت است که انقلاب شکل خواهد گرفت و آن چه ادامه دارد، همان نهضت فکری و فرهنگی است که در جامعه باقی می ماند که در ایران با نهضت امام خمینی از سال 42 آغاز شد.

این کارشناس مسائل سیاسی، دارا بودن ایده های جدید و نارضایتی مردم را از جمله ویژگی های ظهور یک انقلاب عنوان کرد و افزود: خشونت، وجود رهبر در شالوده اصلی نهضت و داشتن هدف متعالی از دیگر ویژگی هایی است که سبب می شود تا یک نهضت فکری به نتیجه نهایی که همان رسیدن به انقلاب است، نائل گردد.

وی با اشاره به تحولاتی که در منطقه و کشورهای اسلامی در چند سال اخیر به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: با این که این تحولات که به فرموده رهبر معظم انقلاب، تنها یک بیداری اسلامی بود، ولی آن چه سبب عدم پیروزی آنان گردید، عدم مدیریت صحیح و نبود برداشت درست از اسلام و نوع حکومت داری دینی بود که سبب به انحراف کشیده شدن این جریانات گردید.

این عضو شورای شهر با بیان این که ایجاد حکومت اسلامی مهم ترین هدف در شکل گیری انقلاب بود، گفت: آن چه در زمان سلطنت پهلوی از دین وجود داشت، تنها برپایی یک سری مراسم عبادی بود که گاهی اوقات به صورت فردی انجام می شد و هیچ اثری از شاکله اصلی یک جامعه اسلامی که همانا حکومت اسلامی است، وجود نداشت.

وی در جواب دیدگاه مغرضانی که خود را معتقد به جمهوری و دموکراسی می دانند، ولی باز از انقلاب انتقاد می‌کنند، گفت: این گروه هایی که دم از آزادی می زنند، چه افرادی را مرجع نظارتی بر دستگاه حکومتی پهلوی و شاه می دانند و اگر ایران یک کشور اسلامی است، باید بعد از امام غایب، حاکمان دینی زمامدار امور می شدند، نه این که کشور به صورت دیکتاتوری اداره شود، چه پاسخی خواهند داد.

حجت الاسلام حقیقی ارزش یک جامعه را به وجود انسان های کامل در آن جامعه دانست و افزود: باید در جواب کسانی که انقلاب ایران را با دیگر انقلاب های جهان از جمله فرانسه و رنسانس مقایسه می کنند که بعد از پیروزی انقلاب به آن میزان از پیشرفت رسیده اند، به این آیه قرآن اشاره کرد که خداوند می فرماید: «لَا أُقْسِمُ بهِذَا الْبَلَد».

وی در ادامه بیان داشت: خداوند در این آیه قسم به سرزمینی می خورد که از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در بدترین وضعیت زمان خود قرار داشتند و بیان قسم خداوند به این شهر تنها به خاطر وجود انسانی کامل هم چون پیامبراکرم(ص) است.

این کارشناس مسائل سیاسی، پیشرفت یک جامعه را محصول پایبندی افراد آن جامعه به مبانی اعتقادی عنوان کرد و گفت: تنها انسانیت و رسیدن به کمال الهی است که می تواند یک جامعه را به پیشرفت واقعی رهنمود سازد و آن چه در جهان غرب به عنوان تکنولوژی و ابزار اطلاعاتی شاهد هستیم تنها وسیله ای در دست انسان است.

وی در ادامه افزود: تنها زمانی می توان یک کشور را پیشرفته دانست که این پیشرفت به دست متخصصان داخلی آن کشور به دست آمده باشد، نه مانند دوران پهلوی و یا زمان اکنون در بسیاری از کشورهای عربی که پیشرفت و ترقی شان تنها به دست کشورهای اروپایی و آمریکا شکل گرفته است.

این عضو شورای شهر در ادامه درباره وظیفه اصلی یک فرد انقلابی در دوران کنونی، خاطرنشان کرد: مهم ترین وظیفه در این دوران داشتن روحیه انقلابی و جهادی که با هدف پیشرفت به سوی جلو و داشتن دغدغه پیشرفت در عرصه جهانی است.

وی در ادامه بیان داشت: به دست آوردن روحیه محبت و مردم دوستی و دفاع از ارزش ها که به عنوان یکی از نمادهای پیروزی انقلاب می توان از آن یاد کرد، از دیگر وظایف یک فرد انقلابی می باشد به خصوص طلاب که باید سعی کنند در جهت هر چه بیشتر به جلو بردن این انقلاب و حکومت گام بردارند.

حجت الاسلام حقیقی در رابطه با تداوم هر چه بیشتر پایه های انقلاب افزود: مردم و مسؤولین در یک رابطه دو طرفه هستند و هر یک بر دیگری تأثیر گذار است وقتی مسؤولین وظایفشان نسبت به جامعه را از یاد ببرند، نهضت به انتهاء راه خود خواهد رسید، چنان که خداوند در قرآن می فرماید «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ‏ یُغَیرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم‏»./939/ت302/ب

ارسال نظرات