۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۹۷۵۵۵
با حضور مدیر حوزه‌های علمیه؛

کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام با حضور مدیر حوزه‌های علمیه رونمایی شد.
سالن قدس مجتمع آموزش عالي امام خميني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام پیش از ظهر امروز و با حضور محققان، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی رحمةالله علیه برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش در این همایش با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام رونمایی شد.

 

حجت‌الاسلام مطهری مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه در این همایش به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به این‌که فراخوان همایش به همه مراکز حوزوی ارسال شده است، گفت: هشتاد مقاله به این همایش ارسال شد که بیست مقاله آن از سوی اساتید حوزه بود.

 

وی با بیان این‌که از مجموع مقالات ارسال شده چهل مقاله تأیید شده است، ابراز کرد: مجموعه مقالات برتر این همایش به صورت کتاب درآمده و از آن رونمایی می‌شود.

 

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام مهاجرنیا مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی در سخنانی گفت: حوزه در حال تحول است و انجمن‌های علمی حوزه بخش قابل توجهی از این مسؤولیت را به دوش دارد.

 

وی با بیان این‌که در مبانی تئوریک نیاز به حضور نو اندیشان و نخبگان حوزوی داریم، افزود: امروز فقه هسته‌ای یک ضرورت است و ورود حوزویان به این عرصه را می‌طلبد.

 

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان این‌که انجمن‌های علمی باید در زمینه تاریخ پژوهی ورود پیدا کنند، گفت: آزاد اندیشی یکی از مبانی انجمن‌های علمی است و البته در کنار این مسأله باید احتیاط را نیز رعایت کرد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری سخنران ویژه این همایش بود، وی در سخنانی تکلیف گرایی و تلفیق بین عرفان و مبارزه در سیره امام کاظم علیه السلام را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مسأله تکلیف محوری در زندگی امامان معصوم علیهم السلام همیشه جریان داشته است؛ زیارت نامه‌های اهل بیت علیهم السلام مملو از تلفیق عرفان و مبارزه با ظلم است.

 

امام جمعه قم تکلیف گرایی را از نیازهای یک جامعه اسلامی دانست و با بیان این‌که در جامعه تکلیف گرا شکست معنایی ندارد، گفت: کسانی که تکلیف گرایی را قبول ندارند افراد کوته نظری هستند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بر ضرورت الگو گیری از سیره ائمه اطهار علیهم السلام تأکید کرد و افزود: انجمن تاریخ پژوهان در این باره می‌تواند با تألیف دوره‌ کاملی از سیره امام کاظم علیه السلام الگوهای معرفتی را به جامعه اسلامی ارائه دهد.

 

گفتنی است ارائه مقاله از سوی محققان، پژوهشگران و اساتید حوزه از دیگر برنامه‌های همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام بود.

 

شایان ذکر است همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام در دو نوبت صبح و بعد از برگزار شد که در نوبت بعد از ظهر پس از ارائه مقاله از سوی محققان، پژوهشگران و اساتید حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام سخنرانی کرد./927/پ202/ق

ارسال نظرات