۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۹۸۷۶۵

بررسی فقهی نماز جماعت غدیر در دو شماره از نشریه قنوت خورشید

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مشکوری مدیر کانون خورشید با بیان این‌که احیای نماز جماعت عید غدیر یکی از اصلی‌ترین اهداف کانون خورشید اس، اظهار کرد: در نشریه قنوت خورشید2، مستنداتی از دروس خارج مراجع عظام، دلیل‌های روشنی از فقهای قدیم و استفتائات‌ها مراجع در مورد نماز جماعت عید غدیر جمع‌آوری و منتشر شده است.
حجت الاسلام مشکوري قنوت خورشيد

 

حجت الاسلام محمد حسین مشکوری، مدیر کانون خورشید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در باره نشریه قنوت خورشید اظهار کرد: احیای نماز جماعت عید غدیر یکی از اصلی‌ترین اهداف کانون خورشید است که برای ترویج این نماز دو نشریه با عنوان قنوت خورشید 1 و 2 منتشر شده است.

 

مدیر کانون خورشید با بیان این‌که روز غدیر مانند عید فطر و قربان نماز دارد و می‌توان نماز را به جماعت خواند؛ ابراز کرد: مسأله فقهی نماز جماعت غدیر از سوی یکی از طلبه‌های فاضل کانون مطرح شد؛ بنابراین کانون خورشید برای الگوسازی فرهنگی نماز جماعت عید غدیر دو نشریه با عنوان قنوت خورشید، سی هزار بروشور، سیصد هزار تراکت تبلیغی حرم امیرالمؤمنین علیه السلام به همراه زیارت غدیر را تولید و توزیع کرد؛ همچنین این کانون بنرهای سطح شهر تهران با موضوع غدیر چاپ و طراحی کرد.

 

حجت الاسلام مشکوری در مورد نشریه قنوت خورشید اظهار کرد: نشریه قنوت خورشید 1 تجربه کاری خوبی برای کانون خورشید بود. تنها مخاطبین نشریه قنوت خورشید فضلا و علمای حوزه است؛ بنابراین نشریه قنوت خورشید در تمام حوزه‌های علمیه سراسر کشور توزیع شد تا این نشریه به دست اهل علم برسد و مسأله فقهی نماز جماعت عید غدیر در کرسی‌های آزاد اندیشی علمی و حوزوی مطرح شود.

 

وی افزود: این مسأله به مباحثه جامع در کل حوزه‌های علمیه گذاشته شد و بازخوردهای مناسبی را برای کانون خورشید داشت؛ از سراسر حوزه‌های ایران به کانون خورشید زنگ زدند و بحث نماز عید غدیر برای آن‌ها جدید و جالب بود؛ بسیاری از فضلای حوزه علمیه هم انتقاد علمی به بحث داشتند.

 

مدیر کانون خورشید در مورد نشریه قنوت خورشید2 بیان کرد: این کانون بعد از این‌که بازخورد مناسبی از نشریه قنوت خورشید 1 گرفت، به چاپ نشریه دوم با عنوان قنوت خورشید 2 پرداخت؛ و این نشریه در کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور توزیع شد و توانست بعضی از علما و فضلای حوزه علمیه کشور را مجاب به نماز عید غدیر کند.

 

حجت الاسلام مشکوری در مورد مطالب این نشریه ابراز کرد: در نشریه قنوت خورشید 2 مستنداتی از دروس خارج مراجع عظام، دلیل‌های روشنی از فقهای قدیم و استفتائات‌ها مراجع در مورد نماز جماعت عید غدیر جمع‌آوری و منتشر شده است.

 

 

مدیر کانون خورشید درباره توزیع نشریه قنوت خورشید2 اظهار کرد: این نشریه به تمام بیوت مراجع، علمای جامعه مدرسین قم؛ و اساتید حوزه علمیه و مراکز علمی و فرهنگی از طریق پست توزیع شده است.

 

حجت الاسلام مشکوری افزود: چون مخاطبین نشریه اشخاص محدود و خاص حوزوی بودند نشریه قنوت خورشید 1 و 2 هرکدام با شمارگان 2000 نسخه منتشر شد.

 

مدیر کانون خورشید  با بیان این‌که کانون خورشید طرح پنج ساله برای احیاء سنت‌های مغفول عید غدیر دارد، بیان کرد: کانون خورشید امسال را به موضوع نماز جماعت عید غدیر اختصاص داده است؛ قصد داریم غدیر سال 1393 را به دیگر فرهنگ مغفول عید غدیر یعنی زیارت غدیریه امام هادی علیه‌السلام اختصاص دهیم و سال‌های بعد هم در صدد احیای دیگر سنت‌های مغفول عید غدیر هستیم.

 

مدیر کانون خورشید با بیان این‌که زیارت غدیریه زیارتی مستند ولی مغفول است، گفت: این زیارت غدیریه امام هادی علیه‌السلام، شبیه زیارت جامعه کبیره است که بزرگی و شخصیت ائمه اطهار علیهم السلام را نشان می‌دهد؛ این زیارت باید روز عید غدیر خوانده شود که متأسفانه مغفول واقع شده است.

 

حجت الاسلام مشکوری اظهار کرد: کانون خورشید در سال 1393 قصد دارد؛ برای احیای زیارت غدیریه دو نشریه با عنوان زیارت خورشید تولید و چاپ کند که در آن نشریات موضوعات سند زیارت غدیریه، نقش امام هادی علیه الاسلام در تبیین معارف شیعه؛ تشریح تکه‌های تاریخی این زیارت و فرهنگ سازی خواندن زیارت غدیریه در روز عید غدیر بررسی خواهد شد. /998/پ202/ق

ارسال نظرات