۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۱۹۹۶۷۸
معاون پژوهش حوزه علمیه:

هیچ مقاله علمی در عرصه دینی در سال گذشته ISI نشده است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان این که وضعیت موجود تولید دانش ایران در بخش عرضه علوم انسانی بسیار ناچیز است، گفت: باید در این زمینه زبان مناسبی را برای گفت و گو با جهان معاصر پیدا کنیم و خود را از این وضعیت نجات دهیم.
حجت الاسلام سيد علي عماد معاونت پژوهشي حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‌ علمیه شنبه شب در پنجمین گردهمایی مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که در سالن همایش‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، گفت: اگر هیچ جمعی قائل به ضرورت حرکت بر مبانی برنامه نباشد این جمع به عنوان فرهیختگان علمی به ضرورت این کار واقف است.

وی با بیان این‌که نشریات علمی حوزه در گذشته با امروز قابل مقایسه نیست، ابراز کرد: تحولات فراوانی در این چند ساله رخ داده، 10 سال پیش بسیاری از مؤسسات آموزشی و پژوهشی ما آثار و نشریات محدود داشتند اما امروز به توفیق الهی عدد نشریات منتشر شده دو رقمی شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه ادامه داد: این فرصت ناشی از احساس ضروت‌های جهان معاصر است و نشان می دهد که ما باید با یک همبستگی، تقسیم کار و نظم منطقی حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام عماد با بیان این‌که در این جلسه دومین سال شکل گیری خانه نشریات را شاهد هستیم، ابراز کرد:‌ این نهاد به عنوان یک نهاد نو پا که منبعث از خود نشریات است باید مورد حمایت جدی همه دست اندرکاران نشریات قرار گیرد.

وی با بیان این‌که این نشست‌ها می‌تواند پیش نویس‌هایی را برای حرکت به سوی تدوین سند تحول نشریات علمی پژوهشی حوزه آماده کند، اظهار داشت: این سند ضرورتا باید از سوی ارباب نشریات علمی تدوین شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه ادامه داد: در ارائه این سند ستاد پژوهش حوزه‌های علمیه می تواند زیرساخت‌هایی را ارائه دهد و کسانی که ضرورت تولید این نشریات را احساس کرده‌اند می‌توانند در یک نظم مشخص هدف گذاری کرده و این نشریات را با کیفیت خوب منتشر ‌کنند.

حجت‌الاسلام عماد با بیان این‌که صاحبنظران و نویسندگان مقالات علمی حوزوی می‌توانند مشارکت جدی در تدوین نهایی این سند داشته باشند، گفت: حوزه‌های علمیه بزرگ کشور نیز باید مشارکت جدی در این امر داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که ما باید یک نظام جامع و تعریف شده مصوبی برای حمایت از نشریات علمی داشته باشیم، ابراز کرد: در این زمینه نیازمند حمایت‌های نظام، حوزه و بزرگان هستیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه بیان کرد: اگر حوزه می‌خواهد متصدی اصلی ترین پایگاه استنادی علم در عرصه نشریات دینی باشد باید حمایت‌های لازم را سوی نهاد‌های دیگر داشته باشد و در این عرصه ضرورت‌ها، نظم حمایتی و تقسیم کار یک ضرورت جدی است.

حجت‌الاسلام عماد با بیان این‌که حرکت ما کند است و هیچ مقاله علمی ما در در سال 2013 در عرصه دینی ISI نشده است، گفت: علی رغم همه نقدهایی که به این نظام علم سنجی داریم باید ببینیم چگونه می‌توانیم به یک مدل برسیم که نشریات ما بتوانند در جهان عرضه شوند.

وی ادامه داد: باید در این زمینه زبان مناسبی را برای گفت و گو با جهان معاصر پیدا کنیم و خود را از این وضعیت نجات دهیم.

معاون پژوهش حوزه با تأکید بر این‌که وضعیت موجود تولید دانش ایران در بخش عرضه علوم انسانی بسیار ناچیز است، اظهار کرد: این مسأله به یک معنا آن هشدار رهبری است که فرمودند؛ نکند ما را به سمتی ببرند که آنچه باید دیگران خودشان هزینه تولید آنرا بپردازند ما تولید کنیم؛ اینها در حوزه علوم انسانی سراغ ما نمی‌آیند و حاضر نیستند تولیدات علمی ما در عرصه علوم انسانی و اسلامی در جهان عرضه شود.

حجت‌الاسلام عماد بیان داشت: ستاد فناوری های نرم کشور که بیشترین نقش را در آن علوم انسانی و حوزه‌های علمیه می‌توانند ایفا کنند همچنان غیر فعال به سر می‌برد./927/پ202/ن

 

ارسال نظرات