۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۰۰۵۰۳
منتشر شد؛

حرمت تکفیر مسلمانان براساس فتاوای مراجع تقلید

خبرگزاری رسا ـ مجموعه فتاوا و نظرات مراجع تقلید و اندیشمندان اسلامی درباره حرمت تکفیر مسلمانان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
حرمت تکفير مسلمانان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب حرمت تکفیر مسلمانان و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی مجموعه فتاوا و نظرات مراجع عظام تقلید و اندیشمندان اسلامی در این زمینه است که به تازگی از سوی پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

 امروز جهان اسلام، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مقاطع تاریخ خود را می‌گذراند، از یک سو رشد و گسترش بیداری اسلامی و فریاد اسلام‌خواهی مسلمانانی که از اندیشه‌های بیگانه خسته و مأیوس شده‌اند، سراسر جهان اسلام را فراگرفته است و از سوی دیگر دشمنان قسم خورده اسلام، برای مبارزه با این آیین حیات‌بخش، با تمام توان به میدان مبارزه آمده‌اند.

 

دشمنان اسلام به خوبی دریافته‌اند که اگر آموزه‌های اصیل و روح‌بخش اسلامی در میان مسلمانان فراگیر شود، جایی برای استعمار و استکبار باقی نخواهد ماند و دین مبین اسلام جهانی خواهد شد.

 

اما متأسفانه در کنار دشمن خارجی، آنچه امروز ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکر جامعه اسلامی و بیداری اسلامی وارد می‌کند، فتنه تکفیر است؛ روزی نیست که دست‌های آلوده تکفیریان، به بهانه‌های واهی، خون پاک و مطهر مسلمانان را بر زمین نریزند و یا اماکن مقدس و هویت بخش مسلمانان را ویران نکنند.

 

آنان همچون خوارج با سوء استفاده از آیات قرآن کریم، به قتل و غارت مسلمانان می‌پردازند، و به تعبیر امام علی‌ علیه‌السلام «کلمة حق یراد بها الباطل» با تفسیرهای بدعت‌گونه از معارف دینی، خون و مال و ناموس مسلمانان را مورد تعرّض قرار می‌دهند.

 

از آنجا که علما و مراجع تقلید و پیروان اهل بیت علیهم‌السلام اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی و تکفیر پیروان سایر مذاهب را جایز نمی‌دانند و با صراحت بر حرمت چنین اعمالی فتوا داده‌اند و نیز بسیاری از اندیشمدان و علمای شیعه دیدگاه‌های مشابهی را در زمینه حرمت تکفیر مسلمانان و ماهانت به مقدسات مذاهب اسلامی ارائه کرده‌اند،

 

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت با انتشار فتاوا و نظرات مراجع تقلید و اندیشمندان اسلامی درباره حرمت تکفیر مسلمانان و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی، گامی مهم در جهت تقویت مبانی تقریب مذاهب اسلامی و نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر علما و اندیشمندان سایر مذاهب در راستای مقابله نظری با تکفیر و جنایات تکفیریان برداشته شود.

 

این اثر که در دو جلد به زبان‌های فارسی و عربی منتشر شده است، علاوه بر فتاوای مراجع تقلید و نظرات برخی از اندیشمندان و علمای اسلام، به بررسی اجمالی فتنه تکفیر اهل قبله از نگاه قرآن، روایات و اندیشمندان اسلامی می‌پردازد.

 

در این کتاب فتاوای مقام معظم رهبری و حضرات آیات سیدعلی سیستانی، محمد فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، ناصر مکارم شیرازی، لطف الله صافی گلپایگانی، عبدالله جوادی آملی، سیدموسی شبیری زنجانی، جعفر سبحانی، سیدمحمدسعید حکیم، سیدعبدالکریم موسی اردبیلی، سیدمحمدحسین شاهرودی، بشیر نجفی، حسین مظاهری، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، سیدیوسف مدنی تبریزی، آصف محسنی، شیخ محمدمهدی آصفی، محمدرضا مهدوی کنی و محمد یزدی پیرامون حرمت تکفیر مسلمانان به چشم می‌خورد.

 

مجموعه فتاوا و نظرات مراجع تقلید و اندیشمندان اسلامی درباره حرمت تکفیر مسلمانان در قطع پالتویی، 72 صفحه، شمارگان 500 نسخه به همت پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنر مشعر منتشر شده است./920/ن601/ع

ارسال نظرات