۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۲۰۱۲۴۰

3هزار شکایت به کمیسیون انتخابات افغانستان

خبرگزاری رسا ـ از مجموع شکایات ثبت شده، ۲۲۸ مورد علیه نامزدان ریاست جمهوری، ۵۷۳ مورد علیه نامزدان شوراهای ولایتی و ۷۷۲ مورد علیه کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات می باشد.
انتخابات افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: مقام‌های کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان می‌گویند که 3103 مورد تخلف در روز انتخابات به آنها گزارش شده است.
نادر محسنی، سخنگوی این کمیسیون روز سه‌شنبه 19 فروردین در یک نشست خبری گفت: 1573 مورد از این تخلف‌ها به عنوان شکایت رسمی ثبت شده اما باقی آنها از طریق تلفن خبر داده شده است.
او می‌گوید تخلف‌هایی که از طریق تلفن اطلاع داده شده، مستند نیست و کمیسیون نمی‌تواند به آنها رسیدگی کند.
آقای محسنی گفت: از مجموع شکایات ثبت شده، 228 مورد علیه نامزدان ریاست جمهوری، 573 مورد علیه نامزدان شوراهای ولایتی و 772 مورد علیه کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات می باشد.
به گفته او، این آمار شکایاتی است که در دفاتر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت شده و کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون شکایت‎هایی را که در محل های رای‌دهی ثبت شده در اختیار کمیسیون رسیدگی به این شکایت‌ها قرار نداده است.
آقای محسنی می‌گوید که مطمئنا پس از رسیدن این شکایات، آمار تخلفات ثبت شده در روز انتخابات افزایش خواهد یافت.
زمان ثبت شکایت از تخلفات صورت گرفته در روز انتخابات، تا 48 ساعت پس از آغاز روند رای‌دهی ادامه داشت و اکنون پایان یافته است.
به گفته وی، به شکایات‌های ثبت شده در هر ولایت در همان ولایت رسیدگی می‌شود اما اگر موضوع نیاز به بازنگری داشته باشد، به دفتر مرکزی کمیسیون فرستاده خواهد شد.
او همچنان می‌گوید اگر در ولایتی، نگرانی از نفوذ افرادی در روند رسیدگی به شکایتی وجود داشته باشد، بررسی این شکایت نیز در دفتر مرکزی انجام خواهد شد.
به گفته آقای محسنی، رسیدگی به تخلفات روز انتخابات تا اعلام نتایج ابتدایی زمان می‌برد و نتایج این بررسی‌ها در نتایج ابتدایی تاثیر خواهد گذاشت.
او گفت: "ما از آرایی که به شکل واقعی به صندوق‌ها ریخته شده حراست می‌کنیم و آن را از آرای تقلبی و غیرواقعی تصفیه می‌کنیم تا نماینده واقعی مردم را معرفی کنیم."
بر اساس جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در روز چهارم اردیبهشت و نتایج نهایی به تاریخ 24 اردیبهشت اعلام می‌شود.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات