۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۰۱۷۷۴
در مدرسه علمیه معصومیه قم؛

کتاب معنا شناسی بلاغی قرآن نقد می شود

خبرگزاری رسا _ کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه معصومیه قم با هدف تحقیق در ادبیات فهم نص در حوزه علمیه نشست نقد کتاب «معنا شناسی بلاغی قرآن» به قلم استاد محمد عشایری منفرد را برگزار می کند.
معناشناسي بلاغي قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «معنا شناسی بلاغی قرآن» اثر استاد محمد عشایری منفرد در ده فصل و سی و یک درس، مطالب بلاغت کاربردی را در قالب درسنامه بیان و در پایان هر درس پرسش و تمرین های مربوط را عنوان کرده است.

 

نویسنده با تقسیم مفسران به برآیندگرایان و فرآیند گرایان، گروه اول را خوشه چین خرمن دیگران و گروه دوم را کاشفان گوهر معنانی از درر الفاظ قرآن کریم معرفی کرده است.

 

وی بر آن است که هرچند آثار برآیندگرایان ارتباط چندانی با دانش بلاغت ندارد، ولی در عوض آثار گروه دوم منبعی سرشار برای رصدهای بلاغی است. نویسنده در این میان از تفسیر المیزان به وفور بهره برده است. آنچه بر امتیاز این اثر می افزاید کشف مسائل علوم بلاغی در برخی از استدلال های ناپیدای فهمندگان نص است.

 

نویسنده همت بر آن دارد که از تاثیر ژرف دانش بلاغت در فهم نصوص دینی پرده بردارد و آسیب های ناشی از این غفلت را به صورت عملی بر دیدگان مخاطب تصویر کند.

 

کتاب «معنا شناسی بلاغی قرآن» از سوی انتشارات جامعة الزهرا در 397 صفحه منتشر شده است.


نشست نقد این کتاب روز پنج شنبه 28 فروردین از ساعت 11 با حضور و سخنرانی نویسنده آن استاد عشایری منفرد و نقد حجت الاسلام فرهادی، مدیر مرکز تخصصی حدیث در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار می شود. استاد حسینی کمال آبادی، مدیر کانون ادبیات عرب نیز دبیر علمی این نسشت نقد خواهد بود./916/د102/ع

ارسال نظرات