۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۲۰۱۸۶۱

مراسم بزرگداشت سالروز شهادت امامزاده جعفر پیشوا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حضرت جعفر بن موسی الکاظم با حضور روحانیان و مردم شریف و ولایتمدار شهرستان پیشوای ورامین در بقعه این امامزاده واجب التعظیم برگزار شد.
بارگاه امامزاده جعفر بن موسي الکاظم(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حضرت جعفر بن موسی الکاظم(علیه السلام) شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام رحمتی نیا امام جمعه شهرستان پیشوا، حجت‌الاسلام قدیریان رییس اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران، روحانیان و مردم شریف و ولایتمدار شهرستان پیشوای ورامین در بقعه این امامزاده واجب التعظیم(ع) برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام قدیریان، در این مراسم به روایاتی درباره تعظیم شعائر دینی و امامزادگان اشاره کرد و شهرستان پیشوا را پیشوا در قیام و نهضت امام خمینی(ره) و هدایت مردم به‌سوی خوبی‌ها دانست.

در این مراسم حاج احمد نیکبختیان به مرثیه سرایی و ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) پرداخت.

بنا بر این گزارش، اگر اهل دل باشی و سفر، حتما نام ورامین را شنیده‌ای و شهر زیبا و مذهبی پیشوا را از نزدیک دیده‌ای، همان شهری که رهبر معظم انقلاب در 22 خرداد 1382 در صحن زیبا و مطهر امامزاده جعفر(علیه السلام) این شهر فرمودند «اساسا پیشوا مرکز شهادت است، پایگاه شهادت نیکان و برگزیدگان است، برجسته ترین چهره شهید همین بزرگوار است که این صحن و سرا به نام اوست، فرزند موسی بن جعفر(علیه السلام) و سلاله پاک پیامبر مکرم اسلام(صل الله علیه و آله و سلم)».

اگر به دامنه‌های زیبای تپه‌های طبیعی شهر پیشوا نظری کرده باشی، گنبدی فیروزه‌ای رنگ تو را می‌خواند، در کنار بازار قدیمی و تاریخی این شهر کهن و مذهبی، آستانه امامزاده جعفر بن موسی الکاظم(علیه السلام) قرار دارد که گلی از گلزار پاک جدش رسول الله(صل الله علیه و آله و سلم) است.

این گزارش می‌افزاید، عالم دانشمند و زاهد، حضرت امامزاده جعفر(علیه السلام) که صحن و سرای زیبا و مطهرش هر روزه در شهر پیشوای ورامین منزلگه هزاران عاشق دلسوخته به خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) است، بنا بر نوشته کتب انساب یکی از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) است.

حضرت امامزاده جعفر(علیه السلام) که وی را جواری و اولاد او را جواریون و شجریون نیز می‌خوانند، پس از رشد و نمو در خاندان پاک و مطهر محمدی(صل الله علیه و آله و سلم) و کسب فیوضات معنوی به یاری برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) پرداخت و پس از آن‌که حضرت امام رضا(علیه السلام) دعوت مأمون را پذیرفت و از مدینه راهی شهر طوس شد، وی نیز همانند آن حضرت با کاروانی به سرپرستی خود و با حضور فرزندان و فرزند زادگان حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) همچون ابراهیم(علیه السلام) و ابوالجواد(علیه السلام) از بغداد رو به ولایت خراسان نهادند.

آن حضرت و دیگر همراهان هنگامی‌که به ناحیه ساوجبلاغ رسیدند، پس از درگیری با دشمنان(سپاهیان مأمون)، حسن بن موسی الکاظم(علیه السلام) شهید شد و به بعضی دیگر از همراهان آن حضرت جراحاتی وارد شد و پس از این پیکار با فرارسیدن شب، همگی در اطراف این منطقه پراکنده شدند اما حضرت جعفر بن موسی الکاظم(علیه السلام) که در منطقه ساوجبلاغ در حین دفاع مجروح گردیده بود، در روستای سنارک شهرستان پیشوای ورامین در منزل جلال الدین (نام شاید همین شهیدگاه فعلی باشد) بر اثر شدت جراحات وارده در تاریخ 15 جمادی الثانی سال 217 هجری قمری شهید و در قبرستان محل دفن گردیدند./956/پ202/ص

ارسال نظرات