۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۰۲۹۰۴

نقد و بررسی کتاب‌های دینی در یک فصلنامه قرآنی

خبرگزاری رسا ـ چهل و چهارمین شماره فصلنامه «رشد آموزش قرآن» از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش (رشد) راهی بازار نشر شد.
44  شماره  فصلنامه رشد آموزش  قرآن

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فصلنامه آموزشی تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش قرآن، ویژه بهار 93 با مدیر مسؤولی محمد ناصری از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

 

در چهل و چهارمین شماره «رشد آموزش قرآن» مطالب زیر به چشم می‌خورد: «سرمقاله: توانایی با علاقه‌مندی»، «حقوق بشر در قرآن»، «استاد شهید مرتضی مطهری»، «گفت‌وگو با دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی»، «قرآن کریم و شعر»، «راهنمای برنامه درسی آشنایی با مفردات قرآن»، «نقد و بررسی کتاب‌های دینی و قرآن»، «گفت‌وگو با علی یوسفی آهنگر کلاهی، سرگروه دینی و قرآن مازندران»، «پرسش‌های دانش‌آموزان و پاسخ‌های قرآنی»، «آرایه در آیه»، «لازمه تربیت عبدصالح، تغییر در رویکرد آموزش دانش‌آموزان»، «تفسیر سوره حمد»، «آشنایی با تفاسیر موضوعی حضرت آیت‌الله جوادی آملی».

 

مقاله «استاد شهید مرتضی مطهری» به قلم تهمینه یزدان پناه سامانی است.
نویسنده در این مقاله به موضوعات «ویژگی‌های بارز شخصیت علمی استاد»، «مطهری و خدمات فکری و اسلامی»، «مطهری و اهتمام به تربیت کودک و نوجوان»، «مطهری و عدالت اجتماعی» و«مطهری و مهدویت» پرداخته است.
 
در  مقدمه این مقاله آمده است: نیاز امروز جامعه ما به امثال مطهری و اندیشه‌های مطهر، به دلیل فراوانی جمعیت جوان جویای دانستن، تهاجم رو به تزاید فرهنگی، گسترش فعالیتهای سازمان یافته، التقاط ، بدعت و تحجر مضاعف شده است. همین امر رسالت عالمان سنگین می‌سازد.
 
اکنون که جامعه ما نظام دینی را تجربه می‌کند، به ‌شدت نیازمند بینش روشن، اصیل و عمیق اسلامی است. استاد مطهری مظهر والای این روش بینی بود و دریغ که اینک در میان ما نیست.
 
در بخش «مطهری و اهتمام به تربیت کودک و نوجوانان» آمده است: شهید مطهری با توجه به اهمیت تربیت کودکان در جامعه و خطرات سهمگینی که نونهالان امروز و اداره‌کنندگان فردای جامعه را تهدید می‌کند، از بلندترین قله‌های معرفت عقلانی و فلسفی و فقهی پایین آمد همچون یک مربی و آموزگار مشفق، با زبانی ساده برای کودکان کتاب داستان منتشر کرد و درصدد تربیت این نسل و جهت دادن صحیح به شخصیت او بر آمد. کتاب «داستان راستان» ارمغان بزرگ استاد به جامعه ماست.
 
 نیز کتاب تعلیم و تربیت در اسلام هدیه او به والدین و دست‌اندرکاران تربیتی است تا بتوانند با دید باز به این مهم بنگرند.
 

آشنایی با تفاسیر موضوعی حضرت آیت‌الله جوادی آملی به قلم سید اعلائی نگاشته شده است؛ در این بخش سه تفسیر موضوعی حضرت آیت الله جوادی آملی با عناوین «هدایت در قرآن»، «جامعه در قرآن» و «ادب و توحید انبیا در قران» بررسی شده است.

 

در بخشی از این مقاله آمده است: مباحث کلی در تفسیر موضوعی جلد شانزدهم با موضوع «هدایت در قرآن» عبارت است از: «کلیات»، «منشاء و مظاهر هدایت خداوند»، «انواع رسالت‌ها و هدایت خداوند»، «راه یابی به هدایت قرآن»، «مبداء و مظهر ضلالت و راه گریز از آن».

 

در جلد هفدهم تفسیر با موضوع «جامعه در قرآن» حضرت استاد با اسلوب و روش حکیمانه خود، جامعه نمونه اسلامی را بر اساس تعالیم قرآنی بررسی کرده و در مقام تفسیر آیه پایانی آل عمران بحث مستوفایی را پیرامون جامعه مطرح کرده است.

 

این مبحث زیر بنای بررسی وسیع‌تر و عمیق‌تری با همین رویکرد قرآنی درباره جامعه قرار گرفته است و بر همین اساس، این کتاب با گذر از مراحل تحقیق و تفحص در زمینه جامعه قرانی تألیف شده است.

 

«کلیات»، «ساختار جوامع انسانی»، «اسلام آیین زندگی»، «جامعه قرآنی»، «اسلام و جامعه»، «اسلام در جهان معاصر» مباحث کلی مطرح شده در جلد هفدهم تفسیر موضوعی حضرت آیت الله جوادی آملی است.

  

تفسیر موضوعی جلد هجدهم یا موضوع «ادب و توحید انبیا در قرآن» به آیات پایانی سوره مائده اختصاص دارد و مباحث کلی مطرح شده در این مجلد عبارت است از: «کلیات»، «مفهوم شناسی ادب»، «روش ادب انبیای الهی علیهم السلام»، «محورهای بحث انبیاء»، «بررسی تطبیقی ادب انبیاء»، «پیامبران غیر اولوالعزم علیهم السلام»، «پیامبران اولوالعزم علیهم السلام»

  

گفتنی است چهل و چهارمین شماره فصل‌نامه رشد آموزش قرآن (بهار 1393) در 64 صفحه و با قیمت یک‌هزار تومان از سوی از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش (رشد) منتشر شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات