۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۰۳۲۰۸
انتخابات عراق، فرصت‎ها و چالش‎ها(48)؛

سخنان رهبران ائتلاف دولت قانون/ مردم به شایعات روز انتخابات توجه نکنند؛ بیانیه حزب الدعوه در محکومیت توهین به آیت الله حائری

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر عراق از مردم خواست در روز انتخابات به شایعات بی‎توجه باشند و به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند.
ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري المالکي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات بسیار حساس پارلمان عراق که 10 اردیبهشت در این کشور برگزار می شود، در این بخش به پوشش مهمترین سخنان و بیانیه های ائتلاف دولت قانون می پردازیم.

 

نوری المالکی: مردم به شایعات روز انتخابات اهمیت ندهند

 

نوری المالکی، نخست وزیر و رییس لیست دولت قانون در سخنرانی هفتگی خود از آماده باش کاملا نیروهای امنیتی در روز برگزاری انتخابات خبر داد و گفت: این نیروها به شدت با کسانی که درصدد ایجاد خلل در برگزاری انتخابات هستند، برخورد خواهند کرد.

 

وی بر لزوم برگزاری شفاف و پاک انتخابات تأکید کرد و افزود: تروریست ها و دشمنان نظام سیاسی به شدت تلاش می کنند تا مردم را از رفتن به پای صندوق رأی بازدارند و بر همین اساس به شایعه پراکنی خواهند پرداخت. اما از مردم می خواهم حضور گسترده ای در این رویداد بزرگ داشته باشند و به فکر بازسازی کشور باشند.

 

مالکی درباره دستاوردهای دولت کنونی عراق تصریح کرد: برخی چنین وانمود می کنند که دولت هیچ اقدامی انجام نداده است، اما دستاوردهای فراوانی در این چند سال به وجود آمده است که صد البته به تلاش بیشتری نیاز است.

 

بیانیه حزب الدعوه در محکومیت توهین به آیت الله حائری

 

حزب الدعوه الاسلامیه از احزاب ائتلاف دولت قانون با صدور پیامی توهین یکی از نمایندگان پارلمان به حضرت آیت الله کاظم حائری را به شدت محکوم کرد.

 

در این پیام آمده است: برخی از نمایندگان پارلمان در شبکه های ماهواره ای حضور یافته و با الفاظی زشت که نشان دهنده انحراف دینی و سقوط اخلاقی آنان است به مراجع تقلید توهین می کنند.

 

این حزب تأکید کرد: کمیساریای عالی انتخابات باید این افراد فاسد را از حضور در انتخابات و رسیدن به پارلمان بازدارد. از مردم عزیز می خواهیم به چنین افرادی که عامل فساد نظام سیاسی هستند، رأی ندهند.

 

گفتنی است فائق الشیخ از نمایندگان پارلمان در برنامه «خفایا المعلنه» شبکه السومریه درباره مرجعیت حضرت آیت الله حائری گفته بود که وی از مراجع تقلید به شمار نمی آید و تنها به صدور فتوای قتل و ذبح می پردازد.

 

فائق الشیخ، حضرت آیت الله حائری را به تکفیر ملت و سیاستمداران متهم کرده و افزود که بنده بیش از حائری به اسلام، قرآن و کتاب های آسمانی ایمان دارم.

 

البیاتی: ائتلاف علاوی دست از تهدید بردارد

 

عباس البیاتی از نمایندگان و نامزدهای ائتلاف دولت قانون درباره تهدیدات صورت گرفته از سوی ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی مبنی بر کناره گیری از دولت در صورت ابقای نوری المالکی در پست نخست وزیری واکنش نشان داد.

 

وی تصریح کرد: ائتلاف علاوی بهتر است به جای تهدید به کناره گیری از دولت به عنوان معارض دولت در پارلمان فعالیت کنند.

 

البیاتی ادامه داد: ائتلاف الوطنیه تنها فراکسیون عرب های اهل تسنن به شمار نمی آید و ده ها فهرست عربی از سوی سنی ها در انتخابات شرکت کرده اند.

 

میسون الدملوجی، سخنگوی ائتلاف الوطنیه با اشاره به اینکه مالکی به هیچ وجه به سومین دوره نخست وزیری دست نخواهد یافت، تهدید کرد در صورتی که مالکی بار دیگر به قدرت برسد این ائتلاف از دولت کناره گیری می کند.

 

صیهود: برپایی اقلیم سنی به معنای تقسیم عراق است

 

محمد الصیهود، نماینده عضو ائتلاف دولت قانون درخواست شورای علمای اهل تسنن عراق برای انتخاب نامزد حامی پروژه اقلیم سنی را به معنای تقسیم عراق دانست و گفت: سخن از به حاشیه راندن سنی ها نادرست است و آنها در همه سازمان های دولتی حضور دارند.

 

وی افزود: شورای ریاست جمهوری و ریاست پارلمان از دو سنی و یک شیعه و شورای نخست وزیری از دو شیعه و دو سنی تشکیل شده است، رهبران نظامی در وزارتخانه های کشور و دفاع نیز از قشر اهل تسنن هستند.

 

صیهود تأکید کرد: این افراد می خواهند همه دولت را به دور از شیعیان در اختیار بگیرند و در آن صورت خواهند گفت که ظلمی علیه قشر سنی در عراق وجود ندارد./980/ب901/د

ارسال نظرات