۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۲۰۳۲۲۲

عبدالله عبدالله پیشتاز انتخابات افغانستان

خبرگزاری رسا ـ افغانستان نتایج اولیه ۸۲.۵۹ درصد آرای انتخابات ریأست جمهوری افغانستان را اعلام کرد که بر اساس آن عبدالله عبدالله با کسب ۴۳.۷ درصد رای همچنان پیشتاز است.
انتخابات افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از بی بی سی فارسی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج اولیه 82.59 درصد آرای انتخابات ریأست جمهوری افغانستان را اعلام کرد که بر اساس آن عبدالله عبدالله با کسب 43.7 درصد رای همچنان پیشتاز است.

 

اشرف غنی احمدزی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری که تا حالا در مقام دوم قرار دارد، از میان حدود نود درصد آرای شمرده شده اولیه 32.9 درصد رای کسب کرده است.

 

به همین ترتیب زلمی رسوال با کسب 11.7 درصد، عبد‌ رب‌ الرسول سیاف با 7 درصد، قطب الدین هلال با 2.8 درصد، محمد شفیق گل آغا شیرزی با 1.6 درصد، محمد داوود سلطانزوی با 0.5 درصد و هدایت امین ارسال با 0.2 درصد به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

 

آنچه تاکنون اعلام شده نتیجه حدود 82 ممیز 59 درصد آراء شمرده شده است و حدود هفده درصد هنوز شمرده نشده است.

 

به این معنی که حدود یک میلیون رأی هنوز شمرده نشده است و تاکنون پیشتاز ترین نامزد این انتخابات 43.7 درصد آراء را از آن خود کرده است.

 

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که دشوار است، حتی پیشتازترین نامزد این دور بتواند پنجاه درصد آراء به علاوه یک رأی را در دور اول به دست آورد.

 

از آنجایی که نامزد پیشتاز 43.7 در صد آراء را از آن خود کرده است، برای برنده شدن نیاز دارد حداقل پنجاه درصد از حدود یک میلیون آراء شمرده نشده را از آن خود کند.

 

بیش از از هشتاد درصد آراء شمرده شده نشان می دهد که کسی پنجاه درصد رای را از آن خود نکرده از این رو بعید به نظر می رسد که نامزدی بتواند در حدود 20 درصد آراء شمرده ناشده بیش از 50 درصد یا حد اقل پنجاه در صد را از آن خود کند.

 

کمیسیون انتخابات برای برگزاری دور دوم آماده است، اما آیا اراده سیاسی برای انجام چنین کاری وجود دارد؟ این جدی ترین سوال پس از انتخابات است که هنوز پاسخ روشنی ندارد.

 

بر اساس جدول زمانبندی شده انتخابات افغانستان، قرار بود نتایج ابتدایی کل آرای شمرده شده انتخابات ریأست جمهوری افغانستان امروز پنجشنبه 4 اردیبهشت اعلام شود اما دو روز به تأخیر افتاد.

 

در همین حال براساس قانون اساسی افغانستان، اگر هیچ یک از نامزدان انتخابات ریأست جمهوری نتوانند بیشتر از 50 درصد آرا را بدست آورند، انتخابات میان دو نامزدی‌ که بیشترین آرا را بدست آورده‌اند، به دور دوم کشیده خواهد شد./993/1409/ح

 

ارسال نظرات