۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۰۳۵۷۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

اعتلای فرهنگی نیازمند انسجام نهادها است/ مطالبه رهبری باید تبدیل به برنامه عملیاتی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این که مطالبه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگی باید تبدیل به برنامه عملیاتی شود، گفت: هر کس که می تواند سهمی در ایجاد فرهنگ و یا مقابله با ضد فرهنگ ایفا کند، مخاطب فرمایش رهبری است.
حجت‌الاسلام عبدالکريم بهجت‌پور
حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه فرهنگ به معنای نهادینه شدن یک باور و بینش است، گفت: اگر کسانی تلاش کنند بینشی در جامعه ماندگار و یا ارزشی نهادینه شود، به گونه ای که به راحتی انجام و تبدیل به یک رویه عمومی و خواست همگانی شود و اگر هم جایی با خطر مواجه شد، متوجه می‏شویم این بینش و یا ارزش تبدیل به فرهنگ شده است.
وی در ادامه افزود: در واقع آن چیزی که مقام معظم رهبری مورد اهتمام قرار دادند و از دستگاه‏ها و نهاد‏ها خواستند که در این زمینه تلاش کنند این است که باید در نظام اسلامی تمامی رفتار‏ها مبتنی بر ارزش‏ها و بینش‏های اسلامی باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرهنگ را یک مسأله بسیار گسترده و جامع دانست و گفت: فعالیت همه دستگاه‏ها، نهادها و بخش‏های مرتبط با حوزه علم و مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در تولید یک فرهنگ، یا زدودن یک ضد فرهنگ، یا نادیده گرفتن فرهنگ و به خاموشی گراییدن یک ارزش یا رفتار فرهنگی بسیار موثر است.
وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، تصریح کرد: نامگذاری امسال از سوی رهبری در واقع مطالبه ای است که ایشان از همه ما و نهادها و بخش‏های مختلف کشور دارند و هر کس که سهمی در ایجاد فرهنگ و یا مقابله با ضد فرهنگ می‏تواند ایفا کند، مخاطب مقام معظم رهبری است.
حجت‏الاسلام بهجت پور در ادامه افزود: یکی از اشکالاتی که ممکن است در این فرآیند پیش آید این است که ما گرفتار تواکل فرهنگی شویم و معنی تواکل فرهنگی این است که من کار را به دیگری واگذار کنم و دیگری به من و هر دو مسوولیت را به نفر سوم واگذار کنیم و در نتیجه این خواست بزرگ مقام معظم رهبری نادیده گرفته شود.
وی در ادامه با ضروری خواندن اتحاد نهادها و سازمان‏ها در امر فرهنگ، تأکید کرد: امروز امری که ما باید به دنبال تحققش باشیم این است که مجموعه نظام در حوزه فرهنگ انسجام پیدا کند و هماهنگ شود که این اتحاد و انسجام موجب اعتلای فرهنگ در سطح کشور است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه گفت: به نظر می‏رسد دستگاه‏هایی که متولی امر فرهنگ هستند مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید خود را مسوول به سامان رساندن همه انرژی‏ها برای تحقق شعار مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ بدانند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در ایران مسأله فرهنگی بسیار گسترده و پیچیده است و برای فعالیت در این امر همه باید دست در دست یکدیگر دهند، اما به طور طبیعی در مرحله اول، از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‏رود که این راهبرد مقام معظم رهبری را تبدیل به برنامه‏های کاربردی و عملیاتی کنند./922/ت302/ج
ارسال نظرات