۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۰۳۶۸۳

اعلام برنامه های مؤسسه بین المللی الهدی در نمایشگاه کتاب

خبرگزاری رسا ـ ساختار و نشانهای جدید مؤسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین المللی الهدی، صبح امروز در نشست تشریح برنامه های این موسسه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور مدیرعامل جدید الهدی رونمایی شد.
نشست خبري انتشارات بين المللي الهدي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین المللی الهدی، حمیدرضا شاه‌‌آبادی مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی صبح امروز در نشست خبری با تشریح اهداف، وظایف، اولویت‌ها و مأموریت‌های این موسسه در دوره جدید، برنامه‌های ویژه این موسسه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب را نیز برشمرد.

 

شاه‌آبادی گفت:ما موسسه الهدی را نه فقط یک انتشاراتی بلکه یک موسسه فرهنگی ـ هنری تلقی می‌کنیم که یکی از کارهایش انتشارات است. البته در دوره جدید اولویت اصلی ما انتشارات است، اما در سال های آینده شاهد توجه به حوزه های دیگر نیز خواهیم بود. 

 

وی در ادامه به برنامه‌های موسسه الهدی در حوزه انتشارات اشاره کرد و افزود: در دوره جدید بخش انتشارات را در قالب گروه انتشاراتی الهدی تعریف می‌کنیم که اعضای پیوسته و وابسته دارد. بنابراین «انتشارات دارالهدی» به زبان عربی، «انتشاراتrose » به زبان انگلیسی، «انتشارات نوروز»، «آژانس ادبی نوروز» و «پخش جهانی کتاب نوروز» برای فعالیت در ایران، آسیای میانه و شبه قاره از اعضای پیوسته الهدی خواهند بود.

 

شاه آبادی ادامه داد: آژانس ادبی این موسسه وظیفه تبادل کتاب و تبادل حقوق نشر کتاب در بازارهای جهانی را به صورت حرفه‌ای برعهده خواهد داشت. 

 

وی از فعالیت 5 نمایندگی و شعبه این موسسه در کشورهای مختلف خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تعداد نمایندگی‌های موسسه را در دنیا بیشتر کنیم که بتوانند در قالب مراکز توزیع، کتاب‌های ایرانی را در این کشورها توزیع کنند. در حال حاضر تعدادی از نمایندگی‌های ما فعالیت چشمگیری ندارند که فعال کردن و افزایش تعداد این نمایندگی‌ها را در دور جدید با جدیت دنبال خواهیم کرد. 

 

مدیرعامل جدید موسسه الهدی افزود: در قالب پخش جهانی نوروز، محصولاتی مانند سی دی، فیلم و آلبوم‌های موسیقی را نیز با پخش جهانی خود توزیع خواهیم کرد. 

 

شاه آبادی همچنین اعضای وابسته گروه انتشاراتی الهدی را ناشرانی دانست که با این موسسه تفاهمنامه امضا کرده‌اند و اجازه می‌دهند کتاب هایشان وارد نمایشگاه‌های خارجی شده و در آژانس‌های ادبی آثارشان خرید و فروش شود.

 

وی گفت: آثار این ناشران در چرخه پخش جهانی نوروز توزیع می شود که تعداد اعضای آن نامحدود است و هر انتشاراتی و موسسه‌ای که بخواهد می‌تواند با این بخش همکاری کند. 

 

در این بخش، 3 نشان جدید متعلق به 4 بخش تازه وابسته به موسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین المللی الهدی، شامل انتشارات رز (انگلیسی زبان)، آژانس و پخش جهانی کتاب نوروز (کشورهای فارسی زبان) و همچنین انتشارات دارالهدی (کشورهای عربی) رونمایی شد.

 

شرکت‌کنندگان در نشست‌های الهدی در نمایشگاه کتاب گواهینامه می گیرند

 

شاه آبادی آنگاه فعالیت های موسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین المللی الهدی را تشریح کرد و گفت: 8 نشست برای ایام برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طراحی و برنامه ریزی شده که عناوین آنها عبارتند از: حضور ناشران ایرانی در بازار چاپ و نشر آسیای مرکزی، راهکارهای تعامل میان نویسندگان فارسی زبان جهان، ترجمه کتاب کودک به زبان های خارجی، وضعیت فرهنگی جهان عرب پس از جریان بیداری اسلامی، تجربه صادرات کتاب به افغانستان، وضعیت ترجمه شعر و ادبیات داستانی فارسی به عربی، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی کپی رایت؛ بایدها و نبایدها و ترجمه ادبیات کلاسیک فارسی به زبان های اروپایی.

 

مدیرعامل جدید انتشارات الهدی اضافه کرد: کسانی که در تمام 8 نشست تخصصی الهدی در نمایشگاه کتاب حضور یابند، از طرف الهدی گواهینامه آشنایی با مفاهیم اولیه نشر بین‌الملل می گیرند. همچنین علاوه بر این نشست، دیدار و گفتگوی فعالان نشر بین‌الملل با ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات و دیدار و گفتگوی ریاست سازمان با ناشران افغانستان و تعدادی از ناشران ایرانی فعال در افغانستان از دیگر برنامه‌های ما در ایام نمایشگاه است که البته این دو نشست در برج میلاد برگزار خواهد شد.

 

شاه آبادی گفت: این نشست‌ها با حضور صاحبنظران و متخصصان هر حوزه و با حضور اساتیدی همچون علیرضا قزوه، حجت الاسلام خسروشاهی، دکتر آذرشب، قهرمان سلیمانی، مصطفی رحماندوست و گروهی از اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد. 

 

مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی تأکید کرد:از امروز حضور ما در نمایشگاه‌های کتاب و سایر نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور با عنوان گروه انتشاراتی الهدی خواهد بود.

 

«اجوبه الاستفتائات» رهبر معظم انقلاب، پرفروش ترین اثر الهدی تاکنون

 

مدیرعامل جدید موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی درباره پرفروش‌ترین کتاب این موسسه در طول تاریخ فعالیت الهدی اظهار داشت: کتاب «رساله اجوبه الاستفتائات» مقام معظم رهبری حدود 60 هزار نسخه در زبان‌های مختلف به فروش رسیده است و پرفروش ترین کتاب این موسسه در سراسر دوران فعالیت آن محسوب می‌شود. 

 

شاه آبادی همچنین حضور فعال در حوزه کتاب کودک و نوجوان را از دیگر اهداف این موسسه در دوره جدید عنوان کرد و افزود: یکی از بهترین راه ها برای ارتباط با جهان خارج، نشر کودک و نوجوان است که در این حوزه از کارشناسان برجسته برای حضور فعال در بازار نشر خارج استفاده خواهیم کرد. 

 

وی خاطرنشان کرد: زبان فارسی اولویت ماست. بنابراین تلاش می‌کنیم کتاب ها و نشریات فارسی متعددی با هدف توزیع در ایران و جهان داشته باشیم که فصلنامه نوروز یکی از این نشریات خواهد بود. این نشریه با استفاده از توان فکری و قلم اساتید 3 کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان منتشر خواهد شد. 

 

شاه‌آبادی در ادامه این نشست فعالیت های دیگر موسسه الهدی را تشریح کرد و در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره فعال کردن نمایندگی‌های خارج از کشور این موسسه انتشاراتی گفت: از اصلی‌ترین فعالیت‌های ما، فعال کردن نمایندگی‌های غیرفعال است که زبان آذری و همچنین زبان کردی به عنوان یکی از زبان‌های هدف در نظر گرفته شده است.

 

وی همچنین درباره ادامه فعالیت های این موسسه فرهنگی ـ انتشاراتی در افغانستان گفت: در سال‌های اخیر ناشران ایرانی از حضور در افغانستان بسیار استقبال کرده‌اند و همکاری دوجانبه باعث رونق صنعت نشر هر دو کشور شده است. از این ارتباطات نتایج خوبی به دست آمده است و ما فعالیت هایمان را با قوت در این حوزه ادامه خواهیم داد.

 

یادآور می شود، موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی یک موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی به شمار می رود که در سال 1363 تأسیس شده است. دو وزیر اسبق و کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمصطفی میرسلیم و علی جنتی از موسسان این موسسه بین المللی هستند./913/د101/ق

ارسال نظرات