۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۲۰۴۲۱۹

سازمان ملل بر حق شهروندی مسلمانان روهینگیا تاکید کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده‌ ارشد سازمان ملل در میانمار بر لزوم روند اعطایِ حق شهروندی به اقلیت مسلمان ایالت خشونت‌زده‌ راخین در این کشور تاکید کرد.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «ویجای نامبیار»، مشاور ویژه‌ دبیر کل سازمان ملل در امور میانمار هشدار داد مسلمانان روهینگیا در صورت ادامه‌ محرومیت از حق شهروندی در میانمار همچنان در معرض خطر قرار خواهند داشت.

 

این در حالی است که دولتِ عمدتا بودایی میانمار از به رسمیت شناختن مسلمانان روهینگیا خودداری کرده و اقلیت مسلمانان روهینگیا را غیربومی دانسته و به آنان برچسب مهاجر «غیرقانونی» زده است.

 

نامبیار در سخنان روز پنج‌شنبه‌ خود در «نهاد بین‌المللی صلح» در نیویورک تصریح کرد عدم اعطای حق شهروندی به اقلیت مسلمان میانمار «به طور حتم وجهه‌ بین‌المللی این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

 

مشاور ویژه‌ دبیر کل سازمان ملل در امور میانمار افزود وضعیت جمعیت مسلمان راخین با وجود وعده‌ مقامات دولتی این کشور مبنی بر اقدام آنان جهت اعطای کارت شناسایی موقت، ثبت ولادت‌های جدید و مجوز حرکت و نقل و انتقال آزادانه به مسلمانان روهینگیا، همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

 

وی در ادامه تایید وضعیت، سامان‌بخشی، اعطای «کارت ثبت ملی» از سوی دولت و نیز اعطای حق شهروندی به اقلیت مسلمان ایالت راخین را در حال حاضر ضرورت اول دانست.

 

مسلمانان روهینگیا از زمان اجرای قانون جدید تابعیت در میانمار در سال 1982 میلادی تاکنون از حق شهروندی محروم مانده‌اند.

 

بیش از 800 هزار مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار به علت سیاست تبعیض‌ از حقوق شهروندی محروم شده‌ و در معرض اقدامات خشونت‌آمیز و آزار و اذیت، اخراج، آوارگی و بی‌خانمانی قرار گرفته‌اند.

 

دولت میانمار به رغم فشارهای بین‌المللی برای رسمیت بخشیدن به وضعیت مسلمانان روهینگیا، آنان را از برزخ محرومیت از حق شهروندی خارج نمی‌کند.

 

مسلمانان روهینگیا که پنج درصد از جمعیت 60 میلیونی میانمار را تشکیل می‌دهند از زمان استقلال این کشور در سال 1948 میلادی با اذیت و آزار، شکنجه، بی‌اعتنایی و سرکوب روبرو بوده‌اند.

 

افراط‌گرایان اغلب با حمله به روستاهای راخین، مسلمانان روهینگیا را هدف حمله قرار می‌دهند و خانه و کاشانه‌ی آنان را به آتش می‌کشند.

 

دولت میانمار مسلمانان این کشور را اهل بنگلادش می‌داند در حالی که گفته می‌شود مسلمانان این کشور اصالتا فارس، ترک، بنگال یا پشتون هستند که اوایل قرن هشتم به میانمار مهاجرت کرده‌اند./982/ب101/د

ارسال نظرات