۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۲۰۴۶۳۶
رییس خانه کتاب:

نهضت نقد کتاب راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس خانه کتاب در ادامه از راه‌اندازی نهضت نقد کتاب و بازنگری در بانک اطلاعاتی اهل قلم و اطلاعِ‌رسانی در وضعیت امروز کتاب در سال 93 در خانه کتاب خبر داد و در پایان تصریح کرد: نخستین همایش سراسری اهل قلم در استان‌ها را از ماه آینده برگزار می‌کنیم که با هدف ایجاد توازن در مدیریت اهل قلم و نخبگان انجام می‌شود.
نقد کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری نجفعلی میرزایی، رییس خانه کتاب  عصر روز پانزدهم اردیبهشت ماه در سرای نخبگان و اندیشمندان با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. 

رییس خانه کتاب در این نشست با بیان این‌که برپایی نمایشگاه کتاب کار بزرگ و شگرفی است تصریح کرد: واقعیت این است که نمایشگاه کتاب در عین این‌که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی ما به حساب می‌آید و آمار بازدیدکنندگان آن ارقام مطرحی دارد اما از نظر کیفیت، نظم، بازدهی علمی، تاثیر در روند کتابخوانی و تولید علم نقش پررنگی تاکنون نداشته است.

میرزایی نمایشگاه کتاب را تنها یک فروشگاه بزرگ خواند و اظهار داشت: باور من این است که نمایشگاه کتاب بیش از یک فروشگاه بزرگ کتاب نبوده است و تحول بزرگی که در این زمینه باید اتفاق بیفتد این است که اتفاقات عرصه نشر، قراردادهای بزرگ کتاب بین‌المللی و داخلی، همایش‌های کتاب‌آفرینان، ناشران و مدیران نشر باید در بهار کتاب اتفاق بیفتد که ما هیچکدام از این اقدامات را در نمایشگاه کتاب تا کنون ندیده‌ایم.

رییس خانه کتاب با بیان این‌که نمایشگاه کتاب در حال حاضر محلی برای همفکری و همدلی نویسندگان ما نیست، ابراز کرد: نمایشگاه کنونی جایی که اهل قلم بتوانند در حوزه‌های تخصصی با هم تبادل تجربه داشته باشند، نیست و ما جایی که ناشران با سازوکارهای درستی مدیریت نشرشان را ارزیابی کنند نداریم و همچنین این نمایشگاه ایستگاه خوبی برای اطلاع‌رسانی بین‌المللی نبوده است.

میرزایی با اشاره به آن‌که در حال حاضر نمایشگاه کتاب آمار درستی از حرکت نشر و تولید علم به دست ما نمی‌دهد و ما صرفا با یک تفرج‌گاه بزرگ فرهنگی روبرو هستیم اذعان داشت: البته این منظر از نظر فرهنگی نکته‌ای مثبت است اما تصور من این است که مدیریت‌های پی در پی نمایشگاه غالبا ارتباطی بین ابعاد تحلیلی و اقتصادی ندارد.

 ویبا بیان این‌که استراتژی‌ها و مدیریت کلان نمایشگاه کتاب جدای از محتوای نشر صورت می‌گرفته است، افزود: تغییر از فروشگاه به نمایشگاه از نمایشگاه بیست و هفتم آغاز شده و با نگاهی به فعالیت‌های جنبی و غیره از این لحاظ سالی استثنایی را داشتیم و از نظر کمی و کیفی توسعه بسیاری پیدا کرده است، همچنین اطلاع‌رسانی در حوزه نخبگان برای اولین‌بار در ین نمایشگاه اتفاق افتاده است.

رییس خانه کتاب نمایشگاه امسال را شاهد حضور سه نسل از اساتید در سرای اهل قلم خواند، گفت: همه اظهار آرامش و راحتی در این بخش دارند و همچنین در کانون ترجمه برای اولین بار برترین‌ کتاب‌های علمی ایران در 20 هزار عنوان به نمایش گذاشته شده که از این 20 هزار عنوان نزدیک به هشت هزار عنوان هم از پنج قاره تهیه شده که به منظور صدور اندیشه‌های ایران به نمایش گذاشته شده است.

میرزایی درباره دیپلماسی عمومی که در نمایشگاه کتاب نیز به آن تاکید شده است تشریح کرد: دیپلماسی عمومی که این روزها مد شده است خیلی زود کمرنگ می‌شود، در صورتی که ما باید بر روی ترجمه و انتقال علم تاکید کنیم، من با گرته‌برداری از الگوهای نمایشگاه‌های خارجی موافق نیستم و به نظرم باید نمایشگاه‌ را در نظام معنایی بومی ‌شده به کار بگیریم.

وی اقتصاد نشر هر کشور را ویژه آن کشور دانست و توضیح داد: ما نمی‌توانیم روش‌های کشورهای دیگر را در برگزاری نمایشگاه کتاب کپی کنیم در صورتی که باید نمایشگاه با زیرساخت‌های تازه‌اش کار را آغاز کند.

رییس خانه کتاب با تاکید بر این‌که باید دبیرخانه دایمی نمایشگاه کتاب ساماندهی شود خاطرنشان کرد: تا زمانی که دبیرخانه دایمی نمایشگاه کتاب ساماندهی نشده است امکان برنامه‌ریزی وجود ندارد و راه‌اندازی این دبیرخانه می‌تواند گام آغازین در این راستا باشد.

میرزایی اخذ ورودیه را در حال حاضر برای نمایشگاه مناسب ندانست و گفت: اگر در شرایط فعلی به مسایلی نظیر اخذ ورودیه از مردم تاکید داشته باشیم درصدی از اعتبار نمایشگاه کتاب از بین می‌رود.

وی با توضیح در خصوص ناشرسالاری در ایران اظهار داشت: باور من این است که یکی از بحران‌های نشر ایران ناشرسالاری است و ما به جای این‌که مولدان اصلی نشر ایران را اکران کنیم به ناشران توجه بیشتری داریم و به همین منظور باید درصدی برای رسیدگی حقوقی نویسندگان در نظر بگیریم.

رییس خانه کتاب در ادامه از راه‌اندازی نهضت نقد کتاب و بازنگری در بانک اطلاعاتی اهل قلم و اطلاعِ‌رسانی در وضعیت امروز کتاب در سال 93 در خانه کتاب خبر داد و در پایان تصریح کرد: نخستین همایش سراسری اهل قلم در استان‌ها را از ماه آینده برگزار می‌کنیم که با هدف ایجاد توازن در مدیریت اهل قلم و نخبگان انجام می‌شود./9667/پ202/ص

ارسال نظرات