۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۲۰۶۰۵۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

آیت‌الله زنجانی عالمی ذوالفنون بود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ذوالنون بودن برای یک عابد در دنیای امروز لازم است تا بتواند پناهگاه فرهیختگان و اندیشمندان باشد؛ عالم، روحانی و مجتهد امروز باید این‌چنین باشد.
آيت الله زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد بهشتی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز گذشته، در نخستین همایش حکمت و حکمای خراسان که به مناسبت سالگرد ارتحال عالم ربانی، آیت‌الله عزالدین حسینی شیرازی در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، به شخصیت آیت‌الله زنجانی اشاره کرد و گفت: شخصیت این بزرگوار به لحاظ جامعیت همان‌طور که در پیام مقام معظم رهبری هم بیان شده، عالم ذوالفنون بوده و همچنین مرجع اندیشمندان خراسان بوده است.

حضرت زینب عالم بدون معلمه است

وی به همزمانی برگزاری این همایش با رحلت حضرت زینب(س) اشاره کرد و بیان داشت: بانویی که با وجود تمام فشارهایی که بر او وارد شد، می‌فرماید که «هیچ‌چیز جز زیبایی ندیدم» معرفی حضرت زینب را باید در این کلمات جستجو کرد که مقام مطلب هم همین است، بهترین و شکوهمندترین تعریف و ستایش برای ایشان، عالم بدون معلمه است.

آیت‌الله زنجانی، عالم ذوالفنون بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سطح علمی آیت‌الله زنجانی تصریح کرد: ذوالنون بودن برای یک عابد در دنیای امروز لازم است تا بتواند پناهگاه فرهیختگان و اندیشمندان باشد؛ عالم، روحانی و مجتهد امروز باید این‌چنین باشد، فقیه به معنای کامل کلمه، یعنی هم فقه اکبر و هم فقه اصغر داشته باشد.

وی بابیان این‌که فقیه امروز باید جامع باشد، اظهار داشت: عالم باید همه را در مکتب فقاهت و مکتب عقلانیت واجد باشد؛ چنین شخصیتی برای جهان بشریت لازم است؛ زیرا جهان امروز نیز تشنه همین فقه است هرچند راه خود را اشتباه رفته و پیدا نکرده باشد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: شهید مطهری درباره هشام بن حکم چمین ی گوید که «هشام وقتی در مجلس امام صادق(ع) وارد می‌شد جایگاهش کنار امام بوده است» در حالی‌که افراد دیگر چنین جایگاهی برای امام صادق(ع) نداشتند و آن به این دلیل بود که هشام در راه رفع شبهات و انحرافات از دین گام برمی‌داشت.

عالِم مبارز در برابر الحاد و شبهه افکنی

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی عنوان داشت: در هر دوره‌ای این‌گونه افراد لازم است تا در برابر شبهه افکنی ها بتوانند پاسخگو باشند؛ مرحوم شیخ عزالدین به تمام معنا فقیه، این‌چنین شخصیتی در محضر علامه طباطبایی فلسفه می‌خواندند و در محضر امام فلسفه کلام می‌آموخت که نمود آن را در کلام و فرمایشاتشان می‌بینیم.

وی بابیان این‌که آموختن فلسفه از اصول درک فقه است و این‌که در لابه‌لای مباحث اصولی شیخ انصاری فلسفه موج می‌زند، تصریح کرد: کسی که این مسائل را درک نکرده، نداند معقول اول چیست، معقول ثانی چیست، درسش می‌شود همان درس معالم همان‌طور که اگر از درس آخوند خراسانی فلسفه را بگیرید می‌شود همان معالم، چیزی که از ابتدا وجود داشته، این جامعیت کمک می‌کند به ویژه برای مبارزه، برای سنگربانی، برای ایستادگی در برابر الحاد و کوتاه‌فکری.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر چنین استوانه‌هایی نباشند و از این علما پشتیبانی نکنند چه گرفتاری‌هایی پیدا می‌شود، امثال چنین اشخاصی برای جامعه ما بسیار ارزشمند هستند./9315/پ203/غ

ارسال نظرات