۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۲۰۶۰۸۱
سوزان رایس؛

تحریم ها علیه ایران مدیون جاسوسی های آمریکا

خبرگزاری رسا ـ آمریکا از طریق شنود مکالمات نمایندگان سیاسی کشورهای عضو شورای امنیت توانسته بود با سهولت بیشتری زمینه را برای تصویب قطعنامه تحریم ایران فراهم کند.
جاسوسي آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: بر اساس گزارش‌ها، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، در سال ٢٠١٠ از دستگاه اطلاعاتی آمریکا به دلیل شنود مکالمات اعضای شورای امنیت تشکر کرده است.


آمریکا از طریق شنود مکالمات نمایندگان سیاسی کشورهای عضو شورای امنیت توانسته بود با سهولت بیشتری زمینه را برای تصویب قطعنامه تحریم ایران فراهم کند.


گلن گرینوالد، خبرنگار روزنامه گاردین در کتاب خود "جایی برای پنهان شدن وجود ندارد: ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی و دولت کاوشگر آمریکا" که دیروز (سه شنبه) منتشر شده است، اسنادی را فاش کرده که نشانگر آن هستند که خانم رایس از آژانس امنیت ملی آمریکا خواسته بود با تجسس از اعضای شورای امنیت به استراتژی آمریکا برای تحریم ایران کمک کند.


دوازده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن ٢٠١٠ به تحریم ایران رای مثبت دادند و خانم رایس هم در تابستان همان سال با تشکر از آژانس امنیت ملی آمریکا گفته بود که اقدامات آن آژانس در مدیریت مذاکرات در شورای امنیت و دست یافتن به مواضع دیگر کشورهای عضو، به دولت آمریکا کمک کرد.


سوزان رایس اکنون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، است.


آمریکا علاوه بر شنود مکالمات دیگر اعضای دائمی شورای امنیت، به تجسس از هیأتهای سیاسی بوسنی، گابون، نیجریه و اوگاندا در آمریکا نیز پرداخت.


این چهار کشور در آن مقطع از اعضای دوره ای شورای امنیت بودند.


خبرنگار بی بی سی در نیویورک به نقل از آقای گرینوالد گفته است که دولت آمریکا برای تصویب تحریم ها علیه ایران حتی مکاتبات سفیر فرانسه را هم زیر نظر داشته است./1421/1409/ح

ارسال نظرات