۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۲۰۶۱۵۸
انتخابات عراق، فرصت‎ها و چالش‎ها(109)؛

خطیب جمعه نجف: فتوای شیخ عبدالملک سعدی فراخوانی علیه شیعیان است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف، فتوای یکی از علمای سنی عراق درباره وجوب مقابله اهل‎تسن با همه توان در برابر نیروهای امنیتی را فراخوان جنگ علیه شیعیان و دعوت از داعش توصیف کرد.
حجت الاسلام صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد بر لزوم تشکیل دولت جدید از سوی همپیمانی ملی(ائتلاف شیعیان) تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه همپیمانی ملی بزرگترین ائتلاف پارلمان به شمار می آید پس تشکیل دولت آینده نیز باید از سوی این جریان صورت گیرد.

 

وی افزود: همگان باید با همبستگی و استفاده از روش های درست در راه وحدت شیعیان تلاش کنند. این همپیمانی با همه گروه های سیاسی رابطه خواهد داشت و امیدوارم این مسأله به تسریع در تشکیل دولت منجر شود.

 

حجت الاسلام قبانچی نسبت به بروز تقلب در انتخابات پارلمانی هشدار داد و تصریح کرد: تقدیم نزدیک به 2 هزار شکایت نشان دهنده بروز تقلب و دستکاری در انتخابات است. از کمیساریای عالی انتخابات می خواهم نسبت به این مساله به شدت برحذر باشد، زیرا دستکاری در آرای مردم به مثابه خیانت به کشور است.

 

خطیب جمعه نجف همچنین از فتوای یکی از علمای سنی مبنی بر وجوب ایستادگی همگانی در برابر نیروهای امنیتی عراق در فلوجه به شدت انتقاد کرد و ادامه داد: فتوای شیخ عبدالملک السعدی مبنی بر وجب جنگ و تقدیم جان و مال در فلوجه و رمادی نه برای رهایی از داعش و القاعده بلکه برای مواجهه با نیروهای امنیتی، فراخوان جنگ علیه شیعیان و استقبال از تروریست های داعش به شمار می آید.

 

وی تأکید کرد: متاسفانه در این فتوا شاهد محکومیت کشتار مردم بی گناه نبودیم. صدور چنین فتوایی را به شدت محکوم کرده و از شیخ سعدی انتظار داریم به جای فتوای فتنه انگیزانه به صدور فتوای وحدت بپردازد.

 

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه، توهین و انتشار گزارش های غیرواقعی علیه مراجع تقلید را محکوم کرد و اظهار داشت: مراجع تقلید، دژ تشیع و از عوامل اصلی بقای این مذهب به شمار می آیند و به همین دلیل بود که نظام دیکتاتوری با همه توان به دشمنی با حوزه، مجتهدان و فشار علیه علما برای به حاشیه راندن آنان پرداخت.

 

قبانچی گفت: انتشار فیلم علیه طلاب پاکستانی که مرجعیت حضرت آیت الله بشیر نجفی را هدف قرار داده بود، درصدد زیر سوال بردن قداست نجف اشرف، حوزه علیمه و مراجع تقلید است. این شبکه ماهواره ای(الشرقیه) روش های صدام را ادامه می دهد و باید به صورت رسمی عذرخواهی کند./980/ب902/د

ارسال نظرات