۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۰۶۴۱۶
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی:

مبارزه با جهل و بدعت ها از وظایف روحانیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به این که در دین اسلام هیچ چیزی بالاتر و با ارزش تر از علم آموزی نیست، گفت: عالمان دین ادامه دهنده راه انبیاء (ص) در مبارزه با جهل و بدعت ها هستند.
حجت الاسلام خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، صبح امروز در جلسه درس اخلاق خود در حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان، با بیان این که هیچ گاه عالم و جاهل برابر نیستند، گفت: هر کس دارای تبع سالم و عقل سلیم باشد بر کمال بودن علم اذعان خواهد داشت.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری از آیات قرآن کریم و روایات بر کمال بودن علم تصریح شده و هیچ گاه عالم و جاهل با هم برابر دانسته نشده اند و لذا مَثَل آنها در قرآن مثال نور و تاریکی است.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به این که ما دین و آخرت خود را مدیون علما هستیم اظهار داشت: در بسیاری از روایات نیز پیامبر (ص) علما را جانشینان خود معرفی کرده و آنها را وارث انبیاء (ص) دانسته است و به این دلیل است که ما هم اکنون دین خود را مدیون تلاش های شبانه روزی و بی وقفه علمای بزرگ هستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه تأکید کرد: به قول قدیمی ها ما دین و دنیا و آخرت خود را سر سفره علما کسب نموده ایم و وقتی که به ارزش علم و عالم در روایات نگاهی داشته باشیم می بینیم که پیامبر (ص) یک ساعت مباحثه علمی را بهتر از هزار شب عبادت توصیف کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در زنجان در ادامه خطاب به طلاب ابراز داشت: برای هر مقطع سنّی وظایفی برای انسان تعریف شده است که در سنین نوجوانی انسان فقط به تحصیل و در کنار آن تهذیب سفارش شده است اما وقتی پایه های علمی خود را محکم کرد و دانست که اثر گذاری دارد می تواند موضع گیری هم داشته باشد اعم از موضع گیری سیاسی یا چیزهای دیگر چرا که در این هنگام شخصیتی موج آفرین است.

 

وی در ادامه مبارزه با جهل و بدعت ها را یکی از وظایف علما بر شمرد و گفت: انبیاء (ص) در مرحله اول، کارشان افزایش علم و بصیرت مردم بود و برای رسیدن به این مقصود همیشه سعی در مبارزه با جهل و بدعت ها داشتند؛ پس هر کس به دنبال علم رفته و عالم در دین شده است این وظیفه برای او نیز ثابت است که باید با جهل و بدعت های در دین مبارزه نماید.

 

امام جمعه زنجان در پایان با بیان قدر و منزلت علم و علم آموزی در دین اسلام با ارائه روایاتی از معصومین (ع) اظهار داشت: به قدری در دین اسلام به علم و علم آموزی سفارش و تأکید شده است که بنا به فرموده روایات هر کس به چهره و صورت عالم نگاه کند مانند آن است که هزار بَرده آزاد نموده است و لذا وقتی به این روایات مراجعه شود ارزش والای علم و نکوهش جهل نزد دین اسلام برای همگان مشخص می شود./949/پ202/ب

ارسال نظرات