۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۲۰۶۷۵۰

نگاهی به پرفروش‌ترین کتاب‌های سوره مهر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

خبرگزاری رسا ـ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب آثار شعر و روایت راویان دفاع مقدس انتشارات سوره مهر با استقبال خوب مخاطبان روبه­رو شد.
سوره مهر

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آثار شعر و روایت راویان دفاع مقدس انتشارت سوره مهر با استقبال مخاطبان روبه­رو شد.

 

در این بین فیض بوک، آثار چهار گانه فاضل نظری، پایی که جا ماند، لشگر خوبان جزو پرفروش‌های سوره مهر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قرار گرفته‌اند.

 

 با بررسی آثار پرفروش سوره مهر در نمایشگاه کتاب می‌توان به دو طیف خاطرات شفاهی و ادبیات(شعر) رسید.

 

فیض بوک همه را غافلگیر کرد

 

بدون شک غرفه سوره مهر امسال تحت الشعاع اثر طنز ناصر فیض «فیض بوک» قرار گرفت؛ بطوریکه به گفته مخاطبان و کارشناسان کتاب اقبال به «فیض بوک» همه را در نمایشگاه غافلگیر کرد. شدت اقبال به فیض بوک به طوری بود که دو چاپ از این اثر در نمایشگاه کتاب به مخاطبان کتاب عرضه شد.

 

«فیض بوک» دربردارنده 70 قطعه طنز است که بیشتر در قالب کلاسیک سروده شده و در آن زبان معیار و محاوره به کار رفته است. محتوای سروده‌ها بیشتر اجتماعی و سیاسی است که در آن موضوعات مختلف مرتبط با این دو حوزه مطرح می‌شود. ناصر فیض با بیان اینکه گرایش به موضوعات سیاسی در این اثر بیشتر از دیگر موضوعات به چشم می‌خورد، به عنوان کتاب اشاره کرده، گفت: «فیض بوک» به نوعی فیس بوک را که یک صفحه اجتماعی سیاسی است را به ذهن تداعی می‌کند. علاوه بر این، دوست داشتم از این قابلیت نام خانوادگیم در طراحی و انتخاب عنوان کتاب استفاده کنم. فیض ضمن بیان اینکه این اثر دنباله آثار گذشته‌ام است، یادآور شد: به نوعی ردپای دیگر آثارم در این کتاب هم دیده می‌شود، اما با این تفاوت که در این مجموعه تمامی اشعار ارائه شده جدید هستند، اما در دیگر آثار مانند «نزدیک ته خیار» نثرها و سروده‌های طنزی که در مجلات و روزنامه‌های مختلف مانند جام جم و کتاب هفته جمع‌آوری شده بود، تدوین شد. در این کتاب تمامی اشعار جدید هستند و مخاطب آنها را در جای دیگری نخوانده است.

 

شعرهای فاضل محبوب همه ادوار نمایشگاه

 

از کتاب‌های پرفروش سوره مهر باید چهارگانه‌های فاضل نظری «گریه‌های امپراطور»، «اقلیت»، «آن‌ها» و جدیدترین سروده فاضل نظری «ضد» نامید. گفتنی است «ضد» در حالی از اواسط اردیبهشت سال گذشته به جمع کتاب‌های سوره مهر پیوسته است که از همان روزهای نخست عرضه‌اش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مورد استقبال مخاطبان واقع شده است. آثار فاضل نظری در همه دوره‌های نمایشگاه با استقبال مخاطبان روبه‌رو گشته است.

 

یکصد و نود و هشت خاطره خواندنی

 

کتاب «پایی که جا ماند» از دیگر آثار پرفروش سوره مهر در زمینه ادبیات هنر مقاومت است که این اثر شامل 198 خاطره از سید ناصر حسینی پور است. وی در این کتاب به خاطراتِ اسارتِ چندین‌ساله‌اش در اردوگاه‌های عراقی، می‌‌پردازد. نویسنده این کتاب در حالی به عنوان راهنمای گردان 18 شهدا، برای پشتیبانی از رزمندگان گردان قاسم ‌بن الحسن علیه السلام راهی جزیزة مجنون شده بود که در این عملیات از ناحیه پا زخمی و سپس به اسارت نیروهای بعثی درآمده بود.

 

وی در دوران اسارت، خاطرات روزانه‌اش را در تکه‌های کاغذ روزنامه و پاکت سیگار مدون کرده و هم‌زمان با آزادی٬ آن‌ها را در عصای خود جاسازی کرده و با خود به ایران آورده بود.

 

مقام معظم رهبری نیز بر این دست‌نوشته‌ایی را مرقوم فرموده‌اند‌ بدین شرح: تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آنچنان که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این یک روایت استثنایی از حوادث تکان دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را، و از سویی دیگر پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزء به جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می‌گذارد و او را مبهوت می‌کند. احساس خواننده از یک سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است، و از سویی دیگر غم و خشم و نفرت. درود و سلام به خانواده‌های مجاهد و مقاوم حسینی.

 

دو روایت با قلم یک نویسنده زن

 

«لشکر خوبان» به عنوان کتاب پرفروش سوره مهر در سال 92 قلمداد شد، کتاب «لشکر خوبان» که چاپ چهل و هفتم آن توسط سوره مهر منتشر شده است حاوی خاطرات مهدی‌قلی رضایی، از رزمندگان اطلاعات عملیات در دوران دفاع مقدس است که معصومه سپهری؛ نویسنده خاطرات نورالدین عافی در کتاب «نورالدین پسر ایران» آن را نوشته‌است.«مهدی قلی رضایی» در این کتاب اغلب خاطراتی از لشکر 31 عاشورا را در بر می‌گیرد و به همین دلیل با خاطرات مهدی باکری و حمید باکری نیز گره خورده‌است.

 

مقام معظم رهبری در قسمتی از دست نوشته‌ای که بر این کتاب مرقوم فرموده‌، نوشته‌اند: این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشکوهی است که ما همواره آن را از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده‌ایم بی‌آن‌که از ریزه‌کاری‌ها و نقش‌های معجز‌آسای تشکیل‌دهنده‌ آن و رنگ آمیزی‌های بی‌نظیر جزء جزء آن، به درستی خبر داشته باشیم. این کتاب شرح این ریزه‌کاری‌های حیرت‌انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است و...

 

کتاب«نورالدین پسر ایران» از دیگر آثار پرفروش سوره مهر است. این اثر روایت پسر شانزده ساله‌ای از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی است که حضور در دفاع مقدس را در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر 31 عاشورا به عنوان نیروی آزاد، غواص و فرمانده دسته و در جبهه‌های مختلف تجربه کرده و بارها مجروح شده است. نورالدین نزدیک به هشتاد ماه از دوران جنگ تحمیلی را علیرغم جراحات سنگین و شهادت برادر کوچک‌ترش سید صادق در برابر چشمانش در جبهه ماند و در عملیات‌های متعددی حضور داشت و جانباز هفتاد درصد دفاع مقدس است.

 

رهبر معظم انقلاب پس از مطالعه این اثر، در دست نوشته‌ای بر این کتاب، نوشتند: این نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های صفحه‌ پُرکار و اعجاز گونه‌ هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه‌ ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هایی که عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته می‌ماند، از ویژگی‌های برجسته‌ این کتاب است. تنها نقصی که به نظر رسید نپرداختن به نقش فداکارانه‌ همسری است که تلخی‌ها و دشواری‌های زندگی با رزمنده‌‌ای یکدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و با صفایی را در مقاطع پیش از خواب با این کتاب گذراندم والحمدلله».

 

کتاب «نورالدین پسر ایران»پس از انتشار، همواره جزو پرفروش‌ترین آثار سوره مهر بوده است./998/د102/ق

ارسال نظرات