۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۰۷۲۳۹

بوکو حرام حربه جدید استکبار برای اسلام هراسی

خبرگزاری رسا ـ گروه بوکو حرام، مولود غرب برای حضور و غارت قاره سیاه است؛ همان گونه که القاعده و طالبان عاملی بر حضور استکبار در خاورمیانه و یه یغما بردن سرمایه کشورهای این منطقه شد.
بوبکر شيکاو رهبر گروه تروريستي بوکو حرام

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی بوده و «آبوجا» پایتخت آن به شمار می‌آید. جمعیت این کشور 170 میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است که حدود 55 درصد جمعیت آن مسلمان، 35 درصد مسیحی و 10 درصد بقیه هم طبیعت‏پرست یا بی‌دین هستند.

این کشور هم‌چنین پرجمعیت‌ترین کشور جهان با اکثریت سیاه ‌پوست است که به دلیل تنوّع فراوان قومی و نژادی، طی چند سال گذشته شاهد درگیری‌های زیادی بوده ‌است.

با وجود این که نیجریه دارای منابع طبیعی و انسانی فراوانی بوده و از بازار داخلی قدرتمندی برخوردار است، ولی به هر حال به مقدار زیادی بر روی بخش  اقتصاد خارجی به ویژه درآمد نفتی حاصل از فروش و صادرات آن تکیه کرده است.

نیجریه از کشورهایی است که در آن همواره درگیری‌های قومی و قبیله‌ای وجود داشته و تاکنون تعداد زیادی از افراد بی‌گناه این کشور اعم از مسلمانان و مسیحیان به خاک و خون کشیده شده‌اند.

البته درگیری‌های دولت نیجریه با مسلمانان در ایالت‌های کانو، بورنو و یوبه پس از اعلام نتایج انتخابات ریأست جمهوری که با پیروزی «گودلاک جوناتان» از مسیحیان جنوب همراه بود، شدت گرفت؛ چرا که مسلمانان معتقد به تقلب در این انتخابات هستند.

هر چند تاکنون درگیری‌های زیادی در نیجریه به وقوع پیوسته است، ولی این درگیری‌ها از یک ماه پیش شدت زیادی گرفته و به وحشتناک‌ترین شکل خود ادامه دارد؛ حال باید دید این درگیری‌های دینی به نفع چه افرادی است.

در این درگیری‌ها، نخست مسیحیان تندرو به مسلمانان حمله کرده و آن ها را از خانه و کاشانه خود آواره کردند؛ همچنین این درگیری‌ها سبب جان باختن هزاران مسلمانان بی‌گناه از جمله زنان و کودکان شد.

 

موضع گیری متفاوت غربی‌ها در برابر تروریست‌ها

پس از چندین حمله مسیحیان تندرو به مسلمانان و کشتار بی رحمانه آن ها، این بار نوبت گروه بوکو حرام(به معنی تحصیلِ حرام که به مدارس مدرن اشاره دارد) است که به تلافی اقدام های این افراد، مسیحیان را مورد حمله قرار دهند.

ولی نکته مهم درباره گروه بوکو حرام این است که آیا این گروه تروریستی مدعی اسلام، واقعا به گفته غربی ها بلندگوی مسلمانان در کشور نیجریه است یا خیر؟

مسلما بوکو حرام، یک گروه تروریستی بوده و هیچ ارتباطی با اسلام ندارند؛ چرا که تعالیم آن‌ها با تعالیم هیچ یک از مذاهب اسلامی سازگار نیست. در این جا باید تأکید کرد که مذاهب اسلامی شامل تشیع و تسنن بوده و وهابیت یا سلفی‌ها، هیچ ارتباطی با مذاهب اسلامی ندارند. اما دلیل این‌که چرا استکبار تمام تلاش خود را برای اسلامی جلو دادن این گروه به کار می گیرد، قابل تأمل است.

تمام تلاش استکبار مبارزه با این گروه تروریستی به بهانه حقوق بشر است؛ اما نکته قابل توجه این است که آیا میان تروریست‌های سوری که به کشتار مردم بی‌گناه این کشور دست می‌زنند، با تروریست‌های نیجریه‌ای تفاوت وجود دارد؟

اگر غرب واقعا داعی برقراری حقوق بشر و مبارزه با تروریست در کشورهای مختلف را دارد، چرا به کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم بحرین از سوی حاکمیت و مردم سوری از جمله کودکان و زنان از سوی سلفی‌های تندرو و تروریست‌ها هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد؟

حتی کشورهای غربی به همراه برخی کشورهای عربی، همانند عربستان از هیچ تلاش و کوششی برای مسلح کردن تروریست‌های سوری دریغ نمی‌کنند؛ با این رفتار یک بام و دو هوای غرب باید در این نکته تأمل کرد که حضور استکبار در کشور نیجریه برای مبارزه با بوکو حرام نیست.

آیا مسلمانان میانمار که به وسیله مسیحیان تندرو قتل عام می‌شوند یا مسلمانان هند که از سوی هندوها کشته می‌شوند، بشر نیستند؟ اگر غربی‌ها می‌خواهند با تروریست مبارزه کنند، چرا به این اقدامات واکنش نشان نمی‌دهند.

چرا اوباما و همسرش کمپین حمایت از دختران نیجریه را در کاخ سفید راه می‌اندازد، ولی چشمان خود را به کشتار مسلمانان بی‌گناه بحرین، سوریه، میانمار، هند، پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی بسته‌اند؟

با این وجود باید گفت، ادعای مبارزه با تروریست‌های بوکو حرام از سوی غرب، نوعی بلف سیاسی است؛ در ضمن آتش زیر خاکستر درگیری‌ها نیجریه نخست از سوی مسیحیان شعله ور شد؛ اما چرا غربی‌ها هیچ واکنشی نسبت به اقدام‌های هم کیشان خود نشان ندادند؟

برخی از کارشناسان معتقد هستند که بوکو حرام، همانند القاعده و طالبان مورد حمایت غرب بوده و کشورهای اروپایی سعی دارند تا از این گروه به عنوان آلتی برای نفوذ به کشور نیجریه استفاده کنند.

می توان مهم ترین دلیل حمایت غرب به ویژه آمریکا از این گروه تروریستی را حضور دائمی استکبار در کشور نیجریه برای مکیدن نفت این کشور سیاه پوست دانست؛ چرا که این کشور از منابع نفتی غنی ای برخوردار است.

 

تلاش برای اسلامی نشان دادن بوکو حرام

همان گونه که می دانیم، کشورهای غربی همیشه به بهانه اجرای حقوق بشر و مبارزه با تروریست در کشورهای مختلفی حضور پیدا می کنند و نهایت تلاش خود را انجام می دهند تا حضور خود در این کشورها را یک نیاز معرفی کنند.

این بار نوبت کشور نیجریه است که سردمدارن صهیونیستی کشورهای غربی چشم طمع به آن داشته و سعی می کنند تا با ایجاد اختلاف میان مسلمانان و مسیحیان، بهانه حضور در این کشور را ایجاد کنند. بی تردید آنها دلشان به حال مسلمانان و مسیحیان نمی‌سوزد، بلکه تنها برای رسیدن به منافع خود تلاش می‌کنند؛ هر چند در این مسیر هزاران مسلمان و مسیحی بی گناه به خاک و خون کشیده شوند.

مستکبران شیطان صفت غربی سعی دارند با هجمه تبلیغاتی گسترده به گونه ای وانمود کنند که درگیری ها نیجریه واقعی بوده و مسلمانان و مسیحیان خود عامل ایجاد درگیری ها و آشوب ها هستند و از این طریق بر افکار عمومی دنیا تأثیر بگذارند.

بهترین راه ایجاد آشوب و درگیری میان مسلمانان و مسیحیان نیز از دیدگاه غربی ها، استفاده از گروه های تندرو است که تنها نام اسلام و مسیحیت را یدک می کشند و برای تحقق اهداف اربابان خود، دست به هر نوع جنایتی می زنند.

با وجود شواهدی در این زمینه، می‌توان گفت، بی تردید پشت صحنه درگیری های کشور نیجریه، غربی ها هستند. آن ها با ایجاد یک گروه تندرو مسیحی و گروه افراطی و تندرو اسلامی(بوکو حرام)، می خواهند اهداف خود را در کشور نیجریه دنبال کنند.

سناریوی نخ نما شده استکبار جهانی را می توان این گونه تشریح کرد که آن ها نخست یک گروه تندرو مسیحی را برای کشتار و حمله به مسلمانان اجیر کرده تا با این کار احساسات مسلمانان سراسر جهان، به ویژه نیجریه را جریحه دار کنند.

 

بوکو حرام وسیله ای برای ایجاد جنگ صلیبی در نیجریه

از سوی دیگر یک گروه تندرو و تروریستی به نام «بوکو حرام» را به خدمت گرفتند تا به نام اسلام به مسیحیان حمله کرده و دست به کشتار آن ها بزنند و برای ایجاد حساسیت و تنش بیشتر در اقدامی بی سابقه، حدود 276 نفر از دختران مسیحی را از یک مدرسه بربایند تا توجه مردم دنیا را بیش از پیش به این جنایات جلب کنند.

پس از ربوده شدن دختران مسیحی از سوی گروه بوکو حرام مدعی اسلام، زمینه برای ایجاد یک جنگ تمام عیار در کشور نیجریه ایجاد شد. اکنون نیز درگیری ها ادامه دارد، ولی بیم آن می رود که در آینده درگیری های میان مسلمانان و مسیحیان کشتار زیادی بر جای بگذارد.

نکته قابل توجه این است که ارتش نیجریه پس از اعزام 2 هزار سرباز به مناطق شمالی این کشور که گفته می شود محل حضور گروه بوکو حرام است، عجز و ناتوانی خود را در یافتن این گروه تروریستی اعلام کرد.

پس از اظهارات ارتش نیجریه، دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی همانند فرانسه و انگلیس نیروهای ویژه اطلاعاتی خود را عازم نیجریه کردند تا به گفته خودشان در یافتن دختران ربوده شده با دولت این کشور همکاری داشته باشند.

 

ناتوانی سرویس‌های اطلاعات غرب در یافتن بوکو حرام

با گذشته قریب به یک ماه از زمان حضور نیروهای اطلاعاتی کشورهای غربی که ادعا می شود از قوی ترین سرویس های جاسوسی جهان هستند، هنوز اثری از دختران ربوده شده در نیجریه به دست نیامده است؛ این خبر جای تأمل بسیاری دارد و شاید به تواند پرده از واقعیت‌های این ماجرا بردارد.

برخی از کارشناسان معتقدند سرویس های جاسوسی غرب سعی دارند تا با حضور طولانی مدت خود در کشور نیجریه، گروه تروریستی بوکو حرام را یک گروه خطرناک بیان کرده و آن را وابسته به سرویس های اطلاعاتی کشورهای اسلامی معرفی کنند.

غربی ها به این بهانه توانسته اند حضور خود در نیجریه را قطعی کنند؛ حال که درگیری ها در افزایش یافته و گروه های تروریستی همانند بوکو حرام به نام اسلام دست به جنایات متعدد می زنند، بهترین فرصت برای حضور استکبار به بهانه مبارزه با تروریست و حفظ حقوق بشر در کشور نیجریه ایجاد شده است.

موضوع دیگری که نباید از آن غافل شد، تلاش استکبار برای حفظ، تقویت و گسترش بازارهای فروش تسلیحات جنگی است. بهترین راه فروش تسلیحات نیز ایجاد جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف است.

غربی ها توانسته اند از این آب گل آلودی که به وجود آورده اند، بهره کافی را ببرند و حتی تا حدودی اذهان عمومی دنیا را نسبت به حضور نظامی خود در این کشور قانع کنند.

نیجریه پس از عراق که با شکست غرب همراه بود، یکی از بهترین منابع تأمین انرژی همانند نفت و گاز برای استکبار جهانی است؛ تفاوت در این ماجراها تنها، نوع بهانه تراشی‌های استکبارجهانی برای حضور در صحنه است؛ این کشور با یک درگیری سوری و ربوده شدن 276 دختر مسیحی استعمار می شود، همان گونه که فرو ریختن برج ها دوقلوی تجارت جهانی در 11 سپتامبر بهترین بهانه ای برای حمله به افغانستان شد.

 

موضع گیری علمای شیعه در برابر جنایت‌های بوکو حرام

البته کشورهای غربی بارها سعی کردند که گروه تروریستی بوکو حرام را وابسته به مسلمانان معرفی کنند، تا از این راه بتوانند از نفوذ اسلام در کشورهای خود و آفریقایی جلوگیری کرده و چهره اسلام را در جهان وارونه جلوه دهند.

رسانه های غربی به این منظور به شباهت رفتاری گروه تروریستی بوکو حرام با وهابیان و سلفی ‌ها تمسک می‌ جویند؛ در حالی که گروه‌های تندرو همانند القاعده، طالبان و سلفی ‌ها تنها فرقه‌ دست ساخته برای رسیدن به اهداف مشخص هستند؛ نه بلندگوهای اسلام. ولی خوشبختانه علما جهان اسلام به ویژه جهان تشیع، با موضع گیری قاطع خود این توطئه استکبار را بی اثر کردند.

چندی پیش حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید جهان تشیع در درس خارجه فقه خود، ضمن محکوم کردن اقدام های گروه تروریستی بوکوحرام، گفت: این گروه که خودشان را منتسب به اسلام می کنند، دنیا بداند که اینها از اسلام بیگانه اند و اصلا مسلمان نیستند؛ این ها خارج از اسلام و به عقیده ما وحشیانی هستند که نام انسان را هم نباید بر آنها گذارد.

وی ضمن تاکید بر لزوم هوشیاری در مقابل چنین گروه های نادان و دور از عقل و منطق، افزود: ممکن است که اینها از سوی دشمنان اسلام تحریک شده باشند تا بعد بتوانند با مستمسک قرار دادن اعمال زشت آنان، بر ضد اسلام و مسلمین تبلیغ کنند. همچنین گروهی از علما اهل تسنن نیز اقدام ها و وحشیگری های گروه تروریستی بوکو حرام را محکوم کرده و آن را بیگانه از مسلمانان دانسته اند.

البته شبکه‌های معاند نظام اسلامی بارها سعی کردند که گروه تروریستی بوکو حرام را وابسته به شیعیان معرفی کنند و به ترویج مواضع مفتی ‌های وهابی در این زمنینه می پردازند؛ آنها مدعی شدند که علما جهان تشیع نسبت به این کار رضایت دارند؛ چرا که نسبت به این گروه موضع گیری صریحی نداشتند.

 

پیشینه گروه بوکو حرام 

گفتنی است، گروه بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ از سوی محمد یوسف در مایدوگوری بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۰۴ به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آن‌جا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کرده ‌است.

محمد یوسف به ‌شدت با دموکراسی، آموزشِ سکولار و دانش مخالف بود! او سلفی ا‌‌ست و به شدت تحت تأثیر نظرات ابن تیمیه است؛ آرای ابن تیمیه مبنای نظریِ مکتب سلفی است. محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سؤال برده است!

با کشته شدن وی در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام ابوبکر شکوه رهبر این گروه شده است. این گروه تاکنون با حملات متعددی به بانک ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، دست به کشتارهای بی‌رحمانه ای زده است.

اما باید گفت، پدران معنوی بوکو حرام در عربستان هستند؛ چرا که عملکرد این گروه بیشتر شبیه فتاوای «بن باز» مفتی اعظم عربستان است. هر چند که برخی از مفتیان آن کشور از ترس متهم شدن، در این زمینه به سرعت موضع گیری‌ کردند؛ از این‌رو می توان وهابیان را متهم ردیف اول این جنایات به شمار آورد.

تلاش برای مرتبط کردن موضوع ربوده شدن دختران نیجریه، با حکم برده‌داری از دیدگاه اسلام نیز از دیگر تلاش‌های مخالفان برای اسلامی جلوه دادن گروه تروریستی بوکو حرام است؛ در حالی که موضوع برده‌داری در حال حاضر جایگاهی ندارد.

در پایان باید به این نکته تأکید کرد که بر اساس اطلاعات به دست آمده، می‌توان گفت گروه بوکو حرام مولود غرب بوده و بهانه ای برای حضور و غارت قاره سیاه است؛ همان گونه که القاعده و طالبان عاملی بر حضور استکبار در خاورمیانه و یه یغما بردن سرمایه کشورهای این منطقه شد.

/993/703/ر

ارسال نظرات