۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۰۷۴۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

سبک زندگی در صورتی موفق است که نشات گرفته از باورها و ارزش ها باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: زمانی سبک زندگی می تواند مروج و اثرگذار باشد که مرتبط با باورها باشد و یا برخواسته از باروها و ارزش های دینی باشد.
حجت الاسلام حسين جلالي

حجت الاسلام حسین جلالی، رییس دفتر ‌آیت الله مصباح یزدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر سبک زندگی اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی یکی از ستون های مهم انقلاب ما است که می تواند تحول بزرگی را در جامعه ایجاد کند.

وی با اشاره به این که ما در حوزه دینی خود با دو مؤلفه شناختی یکی معرفتی و دیگری رفتاری و عملکردی روبرو هستیم، گفت: دین مجموعه ای از معارف و اعتقاداتی است که از توحید شروع و به نبوت، ولایت و اعتقادات ما در این حوزه ختم می شود که شامل حوزه معرفتی و شناختی است.

حجت الاسلام جلالی ارزیابی انسان بر اساس حوزه معرفتی و شناختی را غیر ممکن دانست و افزود: انسان را هیچ وقت نمی توان به لحاظ شناختی ارزیابی کرد که به چه میزان معرفت و یا اعتقاداتش در چه سطحی است، چراکه همه اینها امور قلبی و اعتقادات درونی است.

وی با تأکید بر این که اعتقادات باید بروز و ظهور داشته باشد تا مورد ارزیابی قرار گیرد، تبدیل اعتقادات به رفتار و عمل را بهترین زمان ارزیابی افراد دانست و اظهار داشت: وقتی اعتقادات تبدیل به رفتار شد آن موقع قابل ارزیابی و سنجش و ارزش گذاری است و می توان ارزیابی درستی داشت.

استاد حوزه و دانشگاه سبک زندگی را ابزاری برای بروز و ظهور اعتقادات در بعد شناختی و معرفتی افراد دانست و گفت: اسلام برای ارزش گذاری و تشخیص همیشه به بعد سبک زندگی اهتمام دارد تا به بعد معرفتی؛ از این رو هرچند که بعد معرفتی مهم است اما مانند سبک زندگی قابل مشاهده نیست.

حجت الاسلام جلالی تأکید کرد: اگر بخواهیم در جامعه تأثیرگذار و مروج و مُبلّغ ارزش ها و باورهای دینی باشیم باید باورهای مان را تبدیل به سبک زندگی کنیم.

به گفته وی، سبک زندگی در صورتی می تواند در جامعه اثر گذار باشد که برخواسته از باورها و ارزش ها باشد و چنانچه بین سبک زندگی و باورهای ارزشی انقطاع باشد، دچار دوگانگی و انشقاق در شخصیت می شود.

 

وی افزود: اگر مردم که در صحنه کربلا نبودند اما ندیده عاشق می شوند و از عاشورا درس می گیرند برای این است که اعتقادات امام حسین(ع) در صحنه عاشورا تبدیل به رفتار شد و در جامعه بروز ظهور پیدا کرد و همه آن  را دیدند.

حجت الاسلام جلالی یاد آور شد: اگر در برهه ای از زمان نتوانستیم دستورات دینی را درست تدوین و معرفت را تبدیل به رفتار کنیم، برای این است که نتوانسته ایم قرآن  و نماز را در سبک زندگی معرفی کنم، اما معرفت امام حسین(ع) تبدیل به رفتاری آشکار شده و این رفتار امام حسین (ع) باعث شده است تا همه در روز عاشورا و محرم و صفر زیر بیرق امام حسین(ع) قرارداشته باشند.

وی از معارف و اعتقادات درونی و قلبی به عنوان سرمایه ای ارزشمند برای انسان ها نام برد و گفت: اگر این سرمایه را تبدیل به رفتار مبتنی بر اعتقادات کنیم متوجه خواهیم شد با سبک زندگی اسلامی، زندگی چقدر زیبا خواهد شد.  

حجت الاسلام جلالی اظهار امیدواری‌ کرد بتوانیم سبک زندگی خود را مرتبط با اعتقادات دینی خود نموده تا مبلغ و مرّوج خوبی برای اسلام در جهان باشیم./1307/ت302/ج

ارسال نظرات