۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۰۷۷۰۸

انتشار دو نسخه خطی عرفانی در حکمت اشراقی

خبرگزاری رسا ـ کتاب «اصحاب نور و مظاهر انوار» دو نسخه خطی عرفانی در حکمت اشراقی از سوی مجمع ذخایر اسلامی در قم و مؤسسه ابن سینا در بن (آلمان) منتشر شده است.
اصحاب نور

 

به گزراش خبرگزاری رسا، کتاب «اصحاب نور و مظاهر انوار»، دو نسخه خطی عرفانی در حکمت اشراقی از سوی مجمع ذخایر اسلامی در قم و مؤسسه ابن سینا در بن (آلمان) منتشر شده است.   

 

اصحاب نور (تفسیر صوفیانه داستان خضر و موسی) از بر مبنای نسخه‌ای از سده نهم هجری و مظاهر انوار (سخنی چند در تقسیم عوالم)  از سده دوازدهم هجری با مقدمه و تصحیح و تحقیق آزاده کرباسیان و محمد کریمی زنجانی اصل، به انجام رسیده  است.

  
با درنگ در دو نسخه خطی عرفانی در «حکمت اشراقی اصحاب نور» و «مظاهر انوار » در جهان ایرانی اسلامی در می‌یابیم که از همان نخستین سده‌های اسلامی، از جمله دغدغه‌های اصلی جان‌های شیفته برانگیختن یکی از حساس‌ترین و مقدم‌ترین نمودهای حیات معنوی آدمی یعنی نسبت عشق و عقل به مثابه شخصی‌ترین حضور راز هستی موجودی که پای بر خاک و دل در افلاک گذشته است می‌باشد.

 

این رساله، تاویل و تفسیری صوفیانه از داستان خضر و موسی بنا بر آیات 60 به بعد سوره کهف است. از مولف این رساله نشانی در دست نیست؛ همین اندازه می دانیم که باید پیش از تاریخ 883 هجری نوشته شده باشد که در پایان رساله مقصد الاقصی به عنوان تاریخ کتابت نسخه آمده است.از لحن این رساله برمی آید که در واقع تقریری است از آرای یکی از مشایخ ناشناخته صوفیه و در قالب ترکیبی از نوشتار و گفتار یکی از مشایخ اهل منبر تنظیم شده است .مظاهر انوار نیز رساله ای است در بیان عوالم موجود و آموزه های مشاییان و اشراقیان و متکلمان و صوفیان درباره تعداد و نام های آن‌ها. نویسنده ناشناخته این رساله، با معارف عرفانی و فلسفه و الهیات آشنایی ژرفی داشته است و آن را در پنج مظهر به نگارش درآورده است.

  

قابل ذکر است که یگانه نسخه بر جای مانده از مظاهر انوار، در صفحات 207 تا 217 نسخه شماره 1822 در این کتابخانه موجود است. این نسخه 360 صفحه و هر صفحه 20 سطر دارد. تنها تاریخ ثبت شده در این نسخه 1236 هجری است که ما را بر آن می دارد که تاریخ تالیف این رساله را پیش از این تاریخ بدانیم.

 

کتاب «اصحاب نور  و مظاهر انوار »با شمارگان محدود،  در 64 صفحه و با قیمت شش هزار تومان در سال جاری  به همت مجمع ذخایر اسلامی در قم و موسسه ابن سینا در بن (آلمان)انتشار یافته است./998/د102/ق

ارسال نظرات