۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۰۸۶۵۱
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی:

15 خرداد را باید با شخصیت امام خمینی تفسیر و تبیین کرد

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که 15 خرداد را باید با شخصیت امام خمینی(ره) تفسیر، تشریح و تبیین کرد، گفت: یوم‌الله 15 خرداد نماد پیوند امام و امت، نماد پیوند دین و سیاست و نماد حضور مرجعیت شیعه در نقطه رهبری فکری ملت اسلام و ایران است.
محمدحسن ابوترابي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی امشب در مراسم گرامی‌داشت 15 خرداد که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، گفت: 15 خرداد از اتفاقات ویژه انقلاب و به تعبیر امام خمینی(ره) یوم‌الله است.

 

یوم‌الله 15 خرداد نماد پیوند امام و امت و نماد پیوند دین و سیاست است
وی با بیان این‌که روز 15 خرداد با حضور تعیین‌کننده و سرنوشت ساز مرجعیت شیعه در عرصه کشور، یکی از مسائل سیاسی ملت اسلام و ایران است، افزود: یوم‌الله 15 خرداد نماد پیوند امام و امت، نماد پیوند دین و سیاست و نماد حضور مرجعیت شیعه در نقطه رهبری فکری ملت اسلام و ایران است.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 15 خرداد را باید با شخصیت امام خمینی(ره) تفسیر، تشریح و تبیین کرد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به این‌که نخستین اصل و مهم‌ترین خصیصه در حرکت امام تعبد و عبودیت و امتثال امر خدای بزرگوار بود، خاطرنشان کرد: امام از آغاز نوجوانی تمام توان، عزم و اراده خود را معطوف به رسیدن به مقام بندگی و شناخت ذات اقدس الهی کرد تا امر او را امتثال کند.
شناخت مقام رفیع ربوبیت و رسیدن به مقام بندگی دو حقیقت در زندگی امام
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) به دنبال دستیابی به دو حقیقت بود یکی شناخت مقام رفیع ربوبیت و دوم رسیدن به مقام بندگی در براب ذات احدیت برای این‌که انجام وظیفه کند.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به دنبال شناخت خدا بود تا بنده ناب و خالص او باشد، افزود: قیام، قعود، فریاد و سقوط امام برای امتثال امر خداوند بود و برای رضای خدا و بندگی بود که فرمان جهاد صادر کرد، قطعنامه را پذیرفت، با استبداد روبه‌رو شد و نظام سلطه را هدف قرار داد.
نخستین پیام و خصیصه امام پیوند دین و سیاست بود
وی بیان داشت: نخستین پیام و خصیصه امام پیوند دین و سیاست بود و به همین دلیل بود که 15 خرداد در مقابل شاه ایستاد و او را مستقیم مورد خطاب قرار داد.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به این‌که سیاست امام دقیقا جوشیده از دیانت است، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل موفقیت، پیروزی و شجاعت امام این خصیصه سیاست‌مداری ایشان است، این‌که سیاست‌شان برآمده از دیانت عمیق‌شان است.
وی گفت: دومین خصیصه و پیام امام خمینی(ره) این بود که در نگاه سیاسی رکن سلطنتی استبداد و شخص شاه را هدف قرار داد و از نخستین روز مبارزه، همواره نظام شاهنشاهی وابسته به استکبار را مورد هدف قرار داد و این یکی از نکات کلیدی حرکت امام و مکتب سیاسی امام است.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امام اعتقاد بر این داشت که نمی‌شود به یک اسلام راستین رسید تا هنگامی که سلطنت شاهنشاهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امام بر این عقیده بود که رسیدن به اسلام راستین با فروریختن ارکان و دستگاه نظام وابسته به استکبار عملی است و بر این عقیده خود استوار بود تا بهمن 1357 که انقلاب به پیروزی رسید.
هدف‌قراردادن نظام سلطه و قدرت‌های شیطانی و سیاسی بزرگ جهان یکی از اهداف امام بود
وی هدف‌قراردادن نظام سلطه و قدرت‌های شیطانی و سیاسی بزرگ جهان را سومین پیام و خصیصه امام بزرگوار دانست و افزود: براساس همین خصیصه بود که امام در 15 خرداد42 در مسجد اعظم قم سخنرانی می‌کنند و می‌فرمایند شوروی از انگلیس بدتر، انگلیس از شوری بدتر و آمریکا از هر دوی این‌ها خبیث تر است، رییس‌جمهور آمریکا بداند این معنا را، منفورترین افراد بشر نزد ملت ایران است.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ابراز داشت: امام خمینی(ره) مبارزه با استکبار جهانی و شیاطین بزرگ و در رأس آن آمریکای جنایت‌کار را از ارکان سیاسی حرکت خود می دانست، تا فتح لانه جاسوسی، تا پایان دفاع مقدس و تا آخرین لحظات همیشه بر این مطلب  تأکید داشت که امروز رویاروی نظام سلطه و آمریکا هستییم و این شیطان بزرگ دشمن منافع اسلام و ملت ایران است.
در سخت‌ترین شرایط، کم‌ترین محافظه‌کاری در کلام امام دیده نمی‌شد
وی با اشاره به این که امام در مقاطع مهم انقلاب و در سخت‌ترین شرایط، کم‌ترین محافظه کاری در کلامشان دیده نمی‌شد، گفت: امام با عظمی استوار و اراده‌ای خلل‌ناپذیر بر دشمنی با سلطه و فروپاشی نظام شاهنشاهی پای می‌فشردند و در پی استقرار یک نظام سیاسی مبتنی بر اموزه‌های دینی و اسلامی بودند و بر این حقیقت همواره اصرار داشتند.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام خمینی(ره) بر این اعتقاد بود که اسلام برای یک زندگی حیات‌بخش و آرمانی انسان ها و رسیدن آنها به سعادت برنامه دارد و معتقد بود نظام اسلامی مبتنی بر اصل امامت و رهبری اهل بیت(ع) است.
اعتقاد امام، استقرار نظام سیاسی مبتنی بر اصل امامت و رهبری ولایت‌فقیه بود
وی با بیان این‌که امام معتقد بر استقرار نظام سیاسی مبتنی بر اصل امامت و رهبری ولایت‌فقیه عادل، عاقل، شجاع، مدیر، مدبر، بریده از دنیا، متکی بر خدا، مقاوم در برابر زیاده‌خواهان و متواضع در برابر بندگان خدا بود، اظهار داشت: امام به عنوان یک فقیه و تربیت یافته مکتب اهل بیت(ع) تمام توجهش به ذات مقدس خداوند بود و در سایه اتکال به خداوند اعتماد به بندگان صالح داشت.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: امام اعتقاد داشت با اتکال به خداوند و اعتماد به مردمی که در سایه مرجعیت و روحانیت تربیت شده‌اند، می‌توان در برابر قدرت‌های شیطانی ایستاد و به نصرت و مدد الهی استوار بود.
امام با اعتقاد به خداوند و اعتماد به ملت دین‌باور حرکت خود را آغاز کرد
وی با بیان این‌که امام با اعتقاد به خداوند و اعتماد به ملت دین‌باور حرکت خود را آغاز کرد، افزود: رمز پیروزی امام، رمز پیروزی انقلاب اسلامی و رمز تداوم انقلاب اسلامی بر پایه و اصولی بود که امام با اتکال به خداوند و اعتماد به مردم بنا کرد.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که پیروزی در دفاع مقدس، دستاورد پیوند مقدس دین با سیاست است، بیان داشت: اگر دین با سیاست فاصله داشت، تحقق این پیروزی کار بسیار مشکلی بود.
امام خمینی(ره) بر فرهنگ دینی بسیار تأکید داشت
وی توجه به فرهنگ دینی را از تأکیدات امام برشمرد و گفت: باید مدیران و مسؤولان در قوای سه‌گانه و در هر مسؤولیت دیگری که هستند در زندگی فردی، اجتماعی، مدیریتی و هر گونه فعالیت سیاسی بر پیوند دین با ارزش‌های الهی پای بفشارند و سیاست را در کنار دیانت بپذیرند.
حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با بیان این که حضور همیشگی ملت در صحنه، راهپیمایی ها و انتخابات به دلیل این است که آنها سیاست را عین دیانت می دانند، تأکید کرد: سیاست‌مداران اگر به اقتدار ملی کشور و ملت فکر می‌کنند باید به تحکیم اصول دینداری مردم پای بفشارند چون همه ارزش های اخلاقی و رفتاری در گرو دین داری است.
امر به معروف و نهی از منکر یک رسالت عمومی است
وی امر به معروف و نهی از منکر را یک رسالت عمومی برای عامه امت اسلام و دغدغه‌ای در راستای دین داری و دین‌باوری برشمرد و ادامه داد: بروز ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه به دلیل کم‌رنگ‌شدن دغدغه‌های دینی است.
ایستادگی امام برای رشد معنوی، اعتقادی و دینی ملت ایران و اسلام بود
 
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اگر امام خمینی(ره) دغدغه حیات معنوی، اسلامی و دینی ملت اسلام و ایران را نداشتند در برابر شاه نمی ایستادند، ابراز داشت: ایستادگی امام برای رشد معنوی، اعتقادی و دینی ملت ایران و اسلام بود.
وی افزود: مسؤولان، اساتید، مدیران، آحاد مردم، مرد و زن و همه و همه باید تلاش کنند تا اولا به آراستگی اخلاقی و دینی برسند و ثانیا کشور را برای رسیدن به رشد معنوی، اعتقادی و دینی کمک کرده و از بروز ناهنجاری‌ها در جامعه جلوگیری کنند.
حرکت انقلابی ملت ایران نمی‌تواند نسبت به زیاده‌خواهی استکبار جهانی سکوت کند
حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان این‌که حرکت انقلابی ملت ایران نمی‌تواند نسبت به زیاده‌خواهی استکبار جهانی و آمریکای جنایت‌کار سکوت کند، یادآور شد: سکوت در برابر استکبار جهانی اولا ضربه به کشور، نظام و انقلاب است و ثانیا تضعیف نظام اسلام و زیاده‌خواهی استکبار جهانی را در پی خواهد داشت ولی ایستادگی در برابر استکبار به افزایش ظرفیت و قدرت نظام اسلامی کمک می‌کند.
در عرصه دستیابی به دانش هسته‌ای باید همچون دفاع مقدس ایستادگی و پافشاری کنیم
وی دفاع مقدس را که نماد ایستادگی و رشادت است، یکی از نقطه های کلیدی کشور دانست و گفت: در عرصه دستیابی به دانش هسته‌ای نیز باید ایستادگی و پافشاری کنیم تا پیروز شویم، چون تا به امروز هر چه تحریم‌های دشمن سنگین‌تر شده، میدان اتحاد، یاری و پیشرفت امت اسلامی هموارتر گشته است.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که باید اعتماد به مردم سرلوحه کارها در نظام اسلامی باشد، بیان داشت: لازم است با تمام تلاش از ظرفیت عظیم مردم در جامعه و نظام اسلامی بهره بگیریم.
وی با بیان این‌که منویات رهبری درباره مسأله مبارزه با فقر و تضعیف باید به صورت راهبردی مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: باید برای برون‌رفت از تنگناها به فکر چاره باشیم و مردم هم باید با حضور و تلاش خود در عبور از مشکلات کشور را یاری کنند.
تولید بیشتر و مصرف کمتر دو مقوله برون‌رفت کشور و مردم از مشکلات و تنگناها
ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: برای عبور از مشکلات و تحریم‌ها ملت ایران باید دو مقوله را مورد توجه قرار دهند، یکی تولید بیشتر، یعنی کشور را به یک مجموعه بزرگ در عرصه تولید مبتنی بر دانش تبدیل کنیم و در این راه تلاش بی وقفه و کار پی در پی نیاز است تا با تولید علم، تبدیل دانش به فناوری و فناوری سازی صنعت کشور را به پیشرفت برسانیم.
وی با اشاره به این که دومین وظیفه ملت ایران در راستای عبور از مشکلات و تنگناها مدیریت مصرف(صرفه‌جویی) است، اظهار داشت: باید به این هدف برسیم که تا می‌توانیم کمتر مصرف کنیم و بیشتر تولید داشته باشیم چون با مصرف زیاد نمی‌توانیم به قدرت منطقه تبدیل شویم.
باید ایران اسلامی را به یک کارخانه بزرگ تولید کالا و خدمات و صادرات تبدیل کنیم
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی افزود: باید ایران اسلامی را به یک کارخانه بزرگ تولید کالا و خدمات و صادرات تبدیل کنیم و این امر با توجه به استقلال سیاسی، وجود منابع غنی و جوانان فعال در عرصه های مختلف کشور امکان‌پذیر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امید داریم بتوانیم به توصیه‌های امام راحل و منویات رهبر معظم انقلاب در عرصه تولید و رسیدن به قدرت قدم برداریم./907/200/ع
ارسال نظرات